Transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Transistor

Inlägg av minken »

hejsan ja skulle vilja ha nått som gav en puls eller bara släpper på spänning när de går under 11volt i ett batteri. skulle man kunna ta en transistor å lämplig potensiometer så man kan ställa in voltantalet så den öppnar när spänningen sjunker eller tänker ja helt fel
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Lite fel forumsdel...
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

som sagt skulle denna tråden ligga i "komponenter-övrigt" eller almänt :)

Men vilket fall som helst... Den lösningen går nog om man inte vill ha någon speciel precition, men jag har för mig att det kan variera väldigt pga, temperaturen. Men om du kan lite mera om elektronik (jag vet inte hur mycket du kan) kan man använda en OP-AMP.

//Daniel A
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

okey ja är inte så jätte bra men du skulle inte ha lust å måla ihop ett schema på en sån krets-?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo det kan jag göra (om jag kommer ihåg hur det var..)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Här har jag kopplings schemat, Jag har för mig att det är så här, men det är kanske bäst att inventa att någon lite mer "profesionel" kollar först. fast om du inte har något emot lite rök o gnister, kan du ju testa med en gång! :D

Bild

jag har lite bråttom nu men jag kan snart lägga upp en förklaring på det, mina föräldrar sitter o skriker att jag ska komma o äta :lol:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Ser vettigt ut förutom att referensspänningen ligger på 5.5 volt och matspänningen på OP:ampen ligger på 5 volt, bör vara till +12 volt istället.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

aha! Just det, jag tänkte fel där, jag tänkte att matnings spänningen på OP-AMP.en inte fick vara över 5V. Men kan man inte ha högre inspäning på referensen än på OP-AMP.en?

Men om jag har tänkt rätt annars så blir det så att när hälften av späningen på "sens in" blir mindre än 5,5V, altså när "sens in" blir mindre än 11V, kommer utgången att bli låg (eller är det hög? :roll: ). Anledningen till att det är hälften av spänningen på "sens in" är att det sitter via ett 10K motstånd och ett pull down motstånd på 10K, vilket betyder att om du vill, kan du skippa R2 och R3 och koppla en zener diod på 11V istället för 5,5V.
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

okey men hur kan man göra om man vill ha 11 volten sjusterbar i stället så man kanske bara kunde vrida lite å få den att bryta på 13 volt i och orka den driva ett litet relä ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du vill ha den sjusterbar, bör det gå att sätta en potentiometer i serie med R3 tror jag, elle är det bättre att koppla den i serie med R2 :humm:

Den orkar nog inte öpna ett relä, men du kan koppla det via en transistor som öpnar relät.

//Daniel A
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

okey men är de + som komemr ut ur den eller och viken transitor tycker du är messt lämplig? jo får man fråga vad de är för program du gör scheman i ?
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

okey men är de + som komemr ut ur den eller och viken transitor tycker du är messt lämplig? jo får man fråga vad de är för program du gör scheman i ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ja det är "pluss" som kommer ur utgången, jag har för mig att der ligger en spänning på utgången när spänningen på ingången är över t.ex. 11V. Du kan använda en BC547C Transistor.

Jag ritar mina koplingsscheman i eagle, det är gratis! :D

//Daniel A
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

okey men skulle du kunna rita ett schema som är med shysterbar sens in mellan ca10-13volt och ett växlande relä som matas med 12volt för ja är inte så bra på att beräkna motstånd och sånt
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Här kommer ett till kopplingsschema :)

Jag har kopplat in en potentiometer i serie med "sens" motståndet, också har jag kopplat en NPN transistor via ett basmotstånd, för att öppna relät.

Bild

Edit: Problem med min hemsida :shock:

//Daniel A
Skriv svar