Sensorer till robot (robot SM)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Sensorer till robot (robot SM)

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag håller på att bygga en robot som jag ska tävla med i robot SM. Jag undrar vad för sensorer m.m. kan va bra att ha, jag har 2st IR sensorer (höger och vänster) och två reflex detectorer, men det tjäns som det saknas något....
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Med IR-sensorer höger+vänster, menar du avståndsmätare?

Rakt fram borde väl vara lämpligt också i så fall?

Du kan inte få för många, man vill att roboten ska känna sin omgivning så bra det möjligen går.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En sensor av lämplig typ neråt kanske, så roboten kan bli upplyst om att den är på väg ut innan det är för sent?
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Inlägg av farskost »

Kanske sensorn från en optisk mus, så att man kan hålla reda på hur man rör sig : )
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jag menar avståndsmätare :oops: jag funderar på att ha en framåt också, men eftersom jag ska ha dem för att leta upp den andre roboten så kör jag raktfram (om den inte är i synfält av dem andra avståndsmätarna) ända tills jag kommer till en kant, då vänder jag. man skulle kanske ha några bakåt också?

>En sensor av lämplig typ neråt kanske, så roboten kan bli upplyst om att den är på väg ut innan det är för sent?

Det glömde jag att säga, jag använder reflexdetectorerna för att inte köra ut för kanten, kanten är målad vit, och resten av banan svart :)

//Daniel A
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Ultraljudssensorer är bra att mäta avstånd med.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har en ultraljuds sensor men den funkar inte så bra på korta avstånd, och dessutom går den inte alls långt heller :roll: så därför har jag bestämt mig för att använda IR istället.

sensorn från en optisk mus är svår att handsas med :oops: och sen vet jag inte riktigt vad jag skulle ha för nytta av den i ljust detta samanhanget, men tack ändå!

för er som har lust så kan ni ju kolla här: http://www.robotsm.se

//Daniel A
mke
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2006, 20:00:39
Ort: Gbg

Inlägg av mke »

Skoj. Jag planerar att ställa upp också. Dock i mini-klassen. Men vi lär ju träffas där i varje fall
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tänkte ta mini klasen först, men det gick inte... lite för tung och lite för stor :( annars hadde jag nog tagit den. är det i år du ska va med? jag började bygga på den vid jul o tänkte att det är ju fyra långa månader kvar....nu har det inte hänt så mycket o bara halva tiden kvar :shock:

//Daniel A
mke
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2006, 20:00:39
Ort: Gbg

Inlägg av mke »

Japp det är i år jag ska vara med. Hoppas att man hinner klart bara, tiden har ju alltid en tendens att springa iväg lite väl snabbt. Jag gick i samma klass med dom som kom tvåa förra året. De lade ner en hel del tid på sin robot.

Lycka till med bygget
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Lycka till med bygget

Tack så mycket! Lycka till du med :)

//Daniel A
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

Hmm, satt å tänkte lite på det här...

Verkar som det räcker med någon mekanism som kollar så att roboten inte kör utanför planen (IR) och något som kan hitta den andra roboten (Ultraljud eller IR). Det känns som man borde koncentrera sig mer på att ha starka motorer och bra fäste mot underlaget då de flesta verkade åka ut pga det.
Alternativt bygga en flipper som kastar ut den andre från planen/välter denna då det tydligen var tillåtet.

Hehe, ni som kör med ultraljud, är det alltid samma frekvens som mottagarna reagerar på? I så fall är det väl bara att sätta en stark ultraljudshögtalare på roboten så får den andre utslag överallt :D Känns ju som att en flipper och en massa utstörningsanordningar är en ganska bra taktik...

/Erik
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det har jag inte tänkt på, men om den andre roboten också har IR-Navigering på samma freqvens kommer det att störa ut hela tiden.... kan man hindra det på något sätt? Eller är det bara att försöka få tag på någon ovanlig freqvens?

//Daniel A
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Inlägg av farskost »

Det bästa skulle väll vara om man använde flera frekvenser, typ tre eller fyra. o sedan kola om någon frekvens får avvikande värden mot dom andra så går den frekvensen in i "Utstörningsmode" : )
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm... det låter ju ganska smart :) var kan man få tag på (billiga) ir-motagare på udda freqvenser, helst i sverige

//Daniel A
Skriv svar