IR-sensor och 555or
IR-sensor och 555or
Jag har läst ett flertal inlägg på forumet men tyvärr har folk antingen löst saker med en PIC eller så har jag inte lyckats hitta något definitivt svar. Jag har kopplat upp en 555a med en IR-diod enligt följande schema (gjorde lite snabbt i EWB så inte snyggt):
Bild på 555-krets
R1: 1500Ohm
R2: 1805Ohm (Använde en 25kOhm trimpot och ställde in den för 38kHz)
C1: 1nF
C: 10nF
Cykel: 52%
Dessa värden är räknade med en kalkulator från internet skriven av en lärare i elektronik (kursen verkar vara borta nu tillsammans med sidan). Enligt den ska dessa värden stämma och det går utan problem att få upp den till 38kHz.
Jag har en IR-mottagare från ELFA (8601) som är avstämd för 38kHz och kopplad enligt följande schema med IR-dioder från Kjell & Co:
Mottagare
Tyvärr funkar den inte så som jag hade tänkt mig. Jag hade trott att Mottagaren skulle ge utslag på reflekterat ljus mot föremål men det verkar inte funka. Har testat att ändra frekvensen lite men det funkar inte heller. Vad jag vill göra med den är att upptäcka föremål i vägen för den som kanske är 10-15cm bort. Någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Några förslag jag har men som jag inte testat är:
-Cykeln, kanske måste den vara exakt 50% och inte 52% som jag verkar ha.
-Att bara bärvåg inte hjälper (ingen aning hur jag ska fixa detta om det är problemet)
-Dioden lyser för svagt och jag får sänka motståndet jag har innan den
Jag kanske bara har fått hela grejen med hur man bygger en IR-sensor helt fel.
Bild på 555-krets
R1: 1500Ohm
R2: 1805Ohm (Använde en 25kOhm trimpot och ställde in den för 38kHz)
C1: 1nF
C: 10nF
Cykel: 52%
Dessa värden är räknade med en kalkulator från internet skriven av en lärare i elektronik (kursen verkar vara borta nu tillsammans med sidan). Enligt den ska dessa värden stämma och det går utan problem att få upp den till 38kHz.
Jag har en IR-mottagare från ELFA (8601) som är avstämd för 38kHz och kopplad enligt följande schema med IR-dioder från Kjell & Co:
Mottagare
Tyvärr funkar den inte så som jag hade tänkt mig. Jag hade trott att Mottagaren skulle ge utslag på reflekterat ljus mot föremål men det verkar inte funka. Har testat att ändra frekvensen lite men det funkar inte heller. Vad jag vill göra med den är att upptäcka föremål i vägen för den som kanske är 10-15cm bort. Någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Några förslag jag har men som jag inte testat är:
-Cykeln, kanske måste den vara exakt 50% och inte 52% som jag verkar ha.
-Att bara bärvåg inte hjälper (ingen aning hur jag ska fixa detta om det är problemet)
-Dioden lyser för svagt och jag får sänka motståndet jag har innan den
Jag kanske bara har fått hela grejen med hur man bygger en IR-sensor helt fel.
Är du säker på att din ir-mottagare fungerar? Det enklaste är att ta valfri fjärrkontroll i huset och trycka på valfri knapp och rikta mot ir-mottagaren. Då ska den reagera med ganska snabba blink om du tex kopplat ir-mottagaren till en lysdiod.
>>-Att bara bärvåg inte hjälper (ingen aning hur jag ska fixa detta om det är problemet)
Med min ir-mottagare fungerar det inte med en konstant bärvåg. Du måste slå av och på bärvågen. 600µs på, därefter 600µs...
>>-Att bara bärvåg inte hjälper (ingen aning hur jag ska fixa detta om det är problemet)
Med min ir-mottagare fungerar det inte med en konstant bärvåg. Du måste slå av och på bärvågen. 600µs på, därefter 600µs...
-
Jag ska inte lägga mig i resonemanget om det kommer att fungera eller ej utan att modulera 38kHz.
Däremot så ser jag i schemat att du kopplat IR-dioden utan att begränsa strömmen till den. Jag vet inte hur mycket ström den ska ha heller. Men ett sätt att döda dioder på är att köra obegränsat med ström igenom dom.
Nu är det så att 555 inte kan leverera obegränsat med ström. Frågan som då uppstår är naturligtvis om du kör 555 och/eller dioden över sina specifikationer vilken ger upp först, eller är dom så skyddade att det inte spelar någon roll.
I vilket fall som helst så står det i databladet för 555 första sidan(finns på ELFA) "the output circuit is capable of sinking or sourcing current up to 200mA." Klarar dioden det är det ok för dioden!
Ett rackarns klatter är att om du inte begränsar strömmen genom dioden så blir den kanske större än 200mA och du grillar då kanske utgången på 555'an och dioden också eftersom den kanske får större ström än 200mA.
Som tur är det bara att mäta utsignalen från 555 för att se om den svänger. Dioden bör du också mäta upp.
Däremot så ser jag i schemat att du kopplat IR-dioden utan att begränsa strömmen till den. Jag vet inte hur mycket ström den ska ha heller. Men ett sätt att döda dioder på är att köra obegränsat med ström igenom dom.
Nu är det så att 555 inte kan leverera obegränsat med ström. Frågan som då uppstår är naturligtvis om du kör 555 och/eller dioden över sina specifikationer vilken ger upp först, eller är dom så skyddade att det inte spelar någon roll.
I vilket fall som helst så står det i databladet för 555 första sidan(finns på ELFA) "the output circuit is capable of sinking or sourcing current up to 200mA." Klarar dioden det är det ok för dioden!
Ett rackarns klatter är att om du inte begränsar strömmen genom dioden så blir den kanske större än 200mA och du grillar då kanske utgången på 555'an och dioden också eftersom den kanske får större ström än 200mA.
Som tur är det bara att mäta utsignalen från 555 för att se om den svänger. Dioden bör du också mäta upp.
-
Jo jag har läst den men blev inte mycket klokare. LEDen jag använder fungerar och är på 950 eller 960nm (men man kan ha 940 +/- 50 enligt databladet så ska vara lugnt). Jag pulsar dessutom konstant ut 38kHz. Menas det att jag ska behöva ha en a/d omvandlare för detta? För det låter i mina öron inte speciellt klokt. Jag har testat att tom ändra frekvens men ingenting händer.
Nej. Det är inte samma sak. Ovanpå dina 38kHz så måste detta blinka med ca 833 Hz. Jag kan inte den rätta terminologin men jag hoppas du förstår.bobaah skrev:Har testat med fjärrkontroll och den fungerar. Jo men att slå av och på den så där i 600us är väl samma sak som 38kHz modulering?
I databladet står det att en 38kHz signal mellan 400µs och 800µs detekteras som en etta och en lika lång paus detekteras som en nolla. Du får alltså inte överskrida 800µs.
-
Åh den där fällan hoppade jag också i, en gång i tiden. Man tror att signalen ska bli konstant hög eller låg när mottagaren ser en modulerad men lång signal, istället får man bara en kort puls. Eller om det var tvärtom.syltkaka skrev: I databladet står det att en 38kHz signal mellan 400µs och 800µs detekteras som en etta och en lika lång paus detekteras som en nolla. Du får alltså inte överskrida 800µs.
IR-fototransistorer is the shit för enkla men optiska "väggavkänningar".