Spänningsregulator är vad jag söker...............
En ritning till en sådan för drift av solceller som ska tåla min 120w och en spänning upp till 25 v.Gärna en med lite lysdioder så man har koll på batteriet.
Ska du ladda blyackar med den eller vad ska den vara till? En vanlig lösning är att belasta den tills man är nere i rätt spänning. Ett gäng effekttransistoerer på kylfläns. Den styr man dessa med en OP. Kylflänsen kan sedan användas som element. Ska du ladda 24V blyack lägger du en spänning på 28,8V
Visst ska jag ladda ett sådant ett på 12 v.Har redan en gamal ericsson laddningregulator men den har pajat ,så därför vill jag ha en ritning på en ny.Är ej så världsvan med elektronik men förstår en hel del och har byggt en del saker i min ungdom ,så en regulator ska jag klara av om jag får en bra skiss................
Är den avsedd att ladda 12V ackar? Då tror jag att det är lämpligt att bygga på belastnings principen. Det som händer är att när panelen levererar mer än batterierna vill ha så går energin istället till en annan last. Jag hittar ingen bra ritnign just nu. Och jag har ingen server där jag kan lägga upp en skiss. Men om ingen annan hittar något så ska jag se om jag kan fixa något.
En spänningstabb på 14 volt är vad som behövs för att ladda en blyack.
En 7815 som man justerar spänningen på, den tål 35 volt in och mer lär väl inte solen leverera.
Tror nog att man skulle kunna ta 7815 utan att justera spänningen om man har långa ledningar mellan regulator och batteri.
Nackdelen med denna lösning är att du tappar några volt över regulatorn.
Tänk på att placera batteriet på en väl ventilerad plats.
Sätt en voltmätare på batteriet så har du koll på spänningen.
Det är inte spänningen som är problemet. Den ska klara strömmen. Det gör inte en 7815. Fördelen med att lasta ner är att man kan få lite värme på köpet. De jag har sett har varit på den principen.
En effekttransistor och 7815 så blir det lite mer effekt, se databladet för exempel.
Den lär ju inte ladda konstant med ström för spänningen är ju reglerad till batteriet.
Varmt lär det nog bli, en bra kylare krävs nog när den laddar med full effekt.
Skaplig solcell som ger 120 watt