Har nån provat förstärkare med rumskorrigering?
Har nån provat förstärkare med rumskorrigering?
Jag menar såna förstärkare med medföljande mick, som jag antar att man placerar i lyssnarposition.
Hur blir resultatet? Är det mer än bara fasen som kompenseras på högtalarna?
Hur blir resultatet? Är det mer än bara fasen som kompenseras på högtalarna?
Jag läste nånstans att Bang&Olufsen gjorde några surround-högtalare i stil med nåt sånt, du får alltså surround-ljud var i rummet du än står. Det var dessutom bara två högtalare... Men fula som f-n var dom,,, de såg ut som en sci-fi-rymdraket som kört igenom en sån där salamiskivnings-apparat som de har i charkdisken...

Edit: Om ni nu kan tänka er en sådan...


Edit: Om ni nu kan tänka er en sådan...

Denons nyare t ex, de har mick. Finns för runt 10k. Jag antar att andra tillverkare kör samma metod, är ju klart intressant!
Har läst på lite, ser att den ändrar både EQ (fast den har ganska få band, så reflexer från t ex betongväggar borde vara svårt att fixa till snyggt) samt att den ändrar tidsfördröjningen.
Men nu undrade jag ju om någon kan kommentera hur ljudet blir?? I teorin så borde man kunna använda sig av billigare/annorlunda högtalare desto bättre tekniken blir. Och i teorin borde ju placeringen dessutom bli mindre kritisk..
Men hur blir det i praktiken? Låter det kasst bara för att man flyttar sig tio cm i soffan?
Har läst på lite, ser att den ändrar både EQ (fast den har ganska få band, så reflexer från t ex betongväggar borde vara svårt att fixa till snyggt) samt att den ändrar tidsfördröjningen.
Men nu undrade jag ju om någon kan kommentera hur ljudet blir?? I teorin så borde man kunna använda sig av billigare/annorlunda högtalare desto bättre tekniken blir. Och i teorin borde ju placeringen dessutom bli mindre kritisk..
Men hur blir det i praktiken? Låter det kasst bara för att man flyttar sig tio cm i soffan?
är micken inbyggd eller separat?
EDIT> Jag vet bara hur det låter i PA och där funkar det oftast.
Men om man inte hade alla banden i EQn skulle det bli svårt.
Om man tex har en EQ med bara 4 band utan svep och variabel Q så är det svårt att plocka ut rumresonanser och reflektioner.
Kompensering för rumeko är ganska knepigt.
Micken måste hålla god kvalité för att resultatet till DSPerna ska vara något att ha
(förutsatt att DSPerna i förstärkaren inte kompenserar för mickens frekvensband)
Jag måste säga att jag är skeptisk till rumeko (och alla andra) "fixare" i "ekonomi" priserna.
Eftersom "fina" PA prylar ligger i prisklassen 30000+, och inte ens dessa
fixar alla miljöer.
EDIT> Jag vet bara hur det låter i PA och där funkar det oftast.
Men om man inte hade alla banden i EQn skulle det bli svårt.
Om man tex har en EQ med bara 4 band utan svep och variabel Q så är det svårt att plocka ut rumresonanser och reflektioner.
Kompensering för rumeko är ganska knepigt.
Micken måste hålla god kvalité för att resultatet till DSPerna ska vara något att ha
(förutsatt att DSPerna i förstärkaren inte kompenserar för mickens frekvensband)
Jag måste säga att jag är skeptisk till rumeko (och alla andra) "fixare" i "ekonomi" priserna.
Eftersom "fina" PA prylar ligger i prisklassen 30000+, och inte ens dessa
fixar alla miljöer.