Gå från BS2 till PIC
- FormerMazda
Gå från BS2 till PIC
Tja!
Beslutet är taget hos mig. Nu ska jag börja med PIC istället för BS2.
Enkla leksaker går ju att bygga med BS2an, men den tappar ju lite fart på basic tolk(?) och sådant. Men också är det ju så att en PIC är "snäppet" billigare än en BS2.
Så, jag har alltså en del kunskap i basic. Men inte så mycket mer när det kommer till programmering. Med andra ord behöver jag mjukvara som hjälper mig lite på traven där.
Sen själva PICen. Finns ju en uppsjö. Vilken ska jag börja med?
Inbyggd A/D vore ju trevligt om det är nåt att ha. Annars får jag knåpa med extern.
Tips o idéer tack!
Beslutet är taget hos mig. Nu ska jag börja med PIC istället för BS2.
Enkla leksaker går ju att bygga med BS2an, men den tappar ju lite fart på basic tolk(?) och sådant. Men också är det ju så att en PIC är "snäppet" billigare än en BS2.
Så, jag har alltså en del kunskap i basic. Men inte så mycket mer när det kommer till programmering. Med andra ord behöver jag mjukvara som hjälper mig lite på traven där.
Sen själva PICen. Finns ju en uppsjö. Vilken ska jag börja med?
Inbyggd A/D vore ju trevligt om det är nåt att ha. Annars får jag knåpa med extern.
Tips o idéer tack!
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bra beslut !
Tja, egentligen vill jag råda dig att börja med assambler, men vill du promt köra med basic så finns det tre (finns kanske fler) välfungerande basic kompilatorer:
http://www.picbasic.co.uk/ Sämt i mitt tycke
http://www.basicmicro.com/Product.aspx? ... tegoryID=6 Tämligen bra, men har inte stöd på 18-serien. Fungerar bra med inline assambler.
http://www.mikroe.com/en/compilers/mikr ... /index.htm Den är nog störst och har stöd för 18-serien. Gratis i begränsad utgåva. Säkert bra, men var vaksam då det finns tämligen mycket kompilatorbuggar i den.
Val av pic är lite svårare. Allt beror på vad du vill kunna göra och hur många pinnar du behöver. 16F876A är en populär 28-pinnare som jag har använt i många projekt. Tämligen gott om ben, pinnar, A/D, CCP, hwPWM, hwUART, möjlighet till dubbla klockor (en 32kHz klockkristall om man vill ha RTC-funktioner) Robust och skapligt billig.
Vill du ha mindre PIC så tappar man lite funktioner, men sök på microchip för de egenskaper som du vill ha/behöver.
Tja, egentligen vill jag råda dig att börja med assambler, men vill du promt köra med basic så finns det tre (finns kanske fler) välfungerande basic kompilatorer:
http://www.picbasic.co.uk/ Sämt i mitt tycke
http://www.basicmicro.com/Product.aspx? ... tegoryID=6 Tämligen bra, men har inte stöd på 18-serien. Fungerar bra med inline assambler.
http://www.mikroe.com/en/compilers/mikr ... /index.htm Den är nog störst och har stöd för 18-serien. Gratis i begränsad utgåva. Säkert bra, men var vaksam då det finns tämligen mycket kompilatorbuggar i den.
Val av pic är lite svårare. Allt beror på vad du vill kunna göra och hur många pinnar du behöver. 16F876A är en populär 28-pinnare som jag har använt i många projekt. Tämligen gott om ben, pinnar, A/D, CCP, hwPWM, hwUART, möjlighet till dubbla klockor (en 32kHz klockkristall om man vill ha RTC-funktioner) Robust och skapligt billig.
Vill du ha mindre PIC så tappar man lite funktioner, men sök på microchip för de egenskaper som du vill ha/behöver.
En BS2 är väl i princip en inbyggd PIC, om jag inte har helt fel...
Hur som helst, PIC att börja med ?
Personligen tycker jag att man i dag kan försöka hålla sig till
de lite mer moderna modellerna D.v.s "nanoWatt" modellerna med
8 Mhz intosc. 16F88 t.ex om man vill köra 18-pin. Som hobbyist
är man ju inte speciellt priskänslig så det är lite bra att satsa på
en modern modell med "all included".
16F87xA serien har länge varit populära, men är idag lite
omoderna jämfört med senare modeller. 16F88x serien är i princip
en direkt ersättning till 16F87xA inkl alla moderna egenskaper.
D.v.s 16F882/883/884/886/887. Den har i stort sätt alla normala
hårdvaruenheter.
Hur som helst, PIC att börja med ?
Personligen tycker jag att man i dag kan försöka hålla sig till
de lite mer moderna modellerna D.v.s "nanoWatt" modellerna med
8 Mhz intosc. 16F88 t.ex om man vill köra 18-pin. Som hobbyist
är man ju inte speciellt priskänslig så det är lite bra att satsa på
en modern modell med "all included".
16F87xA serien har länge varit populära, men är idag lite
omoderna jämfört med senare modeller. 16F88x serien är i princip
en direkt ersättning till 16F87xA inkl alla moderna egenskaper.
D.v.s 16F882/883/884/886/887. Den har i stort sätt alla normala
hårdvaruenheter.
- Radioman
- Kontakt:
Försök att lära dig assembler och använd MPLAB, som är gratis från Microchip.
Jag pular just nu med PIC16F88. Jättetrevlig och har ju det mesta
Är du, som jag, ivrig att få till något ganska snabbt och dessutom inte har något emot basic så .. http://www.oshonsoft.com/pic.html
Mycket trevlig simulator och en basic kompilator som hittills har varit buggfri. Jag har aldrig använt mina pengar på någon så bra programvara tidigare. Ta en titt, det går att prova gratis en tid.
Mikroelektronikas Basic kompilator har bättre dokumentation, en större användarkrets och ett bra forum för support. Det sista kan behövas eftersom det lider av buggar. Ett buggigt högnivåspråk är väl det sista man önskar sig
Gratis upp till 2k kod, och det kommer man långt med.
Jag pular just nu med PIC16F88. Jättetrevlig och har ju det mesta

Är du, som jag, ivrig att få till något ganska snabbt och dessutom inte har något emot basic så .. http://www.oshonsoft.com/pic.html
Mycket trevlig simulator och en basic kompilator som hittills har varit buggfri. Jag har aldrig använt mina pengar på någon så bra programvara tidigare. Ta en titt, det går att prova gratis en tid.
Mikroelektronikas Basic kompilator har bättre dokumentation, en större användarkrets och ett bra forum för support. Det sista kan behövas eftersom det lider av buggar. Ett buggigt högnivåspråk är väl det sista man önskar sig

- FormerMazda
Hallo!
Ser ut som jag kommer titta lite både på ASM och på nån typ av basic. Kanske att jag mer får ge mig f*n på att lära mig ASM då det är mer "rätt".
Vidare så är PIC och Wisp beställt av Sodjan. Så snart kommer jag plåga er med mer frågor!
Och angånde BS2ans uppbyggnad, så med ögonen ser jag följande tusenfotingar på den:
PIC16C57C
LM293(?)
Sen en nypa motstånd, en 5vreg, nån konding och kanske en kristall?
Ser ut som jag kommer titta lite både på ASM och på nån typ av basic. Kanske att jag mer får ge mig f*n på att lära mig ASM då det är mer "rätt".
Vidare så är PIC och Wisp beställt av Sodjan. Så snart kommer jag plåga er med mer frågor!
Och angånde BS2ans uppbyggnad, så med ögonen ser jag följande tusenfotingar på den:
PIC16C57C
LM293(?)
Sen en nypa motstånd, en 5vreg, nån konding och kanske en kristall?
- FormerMazda
- FormerMazda
Sodjan: Absolut inget! Tycker om detta forum då man allt som oftast får den hjälp man vill ha. Men precis såhär i början så kanske frågor tex. om hur man läser I/O pinnar är lite för lätta och då tjatiga. Sen är det ju så att "Live" i MSN ger ju snabbast svar. Om de finns.
Men jag lovar att frågor kommer komma hit också!
Men jag lovar att frågor kommer komma hit också!
Sodjan: forumet är inte alls samma sak som MSN dem går utmärkt att köra parallelt
>Om du med det bjuder in till att vara min ASM-hjälp online så tackar jag mer än gärna ja till det!
Jag kan hjälpa dig så gott jag kan, annars får man fråga här på forumet
sen är det roligare om man har någon att "bolla" Idéer med.
//Daniel A

>Om du med det bjuder in till att vara min ASM-hjälp online så tackar jag mer än gärna ja till det!
Jag kan hjälpa dig så gott jag kan, annars får man fråga här på forumet

//Daniel A
- FormerMazda
Ptjaa.. Vad säger man. Ibland får jag en såndär känsla där jag tagit mig vatten över huvudet...
Nu har jag svårt o simma upp till ytan!
Det är ju massor att veta, ta hänsyn till och lära sig!
Allt är ju nytt för mig, så därför känns det kanske svårt.
Men min wisp är ihoplödd och synad. En pic sitter uppkopplad och väntar på ett blink-a-led program. Meen, dit har vi inte kommit än. Tog hem MPlab, men det fattar jag inte ett skit av. Tog sen hem ett basic-vad-det-nu-hette. Men där nitar debuggern på sina egna program, trots att jag valt den pic jag har osv.
Näe, ville bara skriva av en del nybörjar-frustration. Men skam den som ger sig!
Nu har jag svårt o simma upp till ytan!
Det är ju massor att veta, ta hänsyn till och lära sig!
Allt är ju nytt för mig, så därför känns det kanske svårt.
Men min wisp är ihoplödd och synad. En pic sitter uppkopplad och väntar på ett blink-a-led program. Meen, dit har vi inte kommit än. Tog hem MPlab, men det fattar jag inte ett skit av. Tog sen hem ett basic-vad-det-nu-hette. Men där nitar debuggern på sina egna program, trots att jag valt den pic jag har osv.
Näe, ville bara skriva av en del nybörjar-frustration. Men skam den som ger sig!
Finns en alldeles utmärkt kom-igång-guide på www.microchip.com att ladda hem som PDF.FormerMazda skrev:Tog hem MPlab, men det fattar jag inte ett skit av.