Skicka sms med mobil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
minken

Skicka sms med mobil

Inlägg av minken »

hejsan ja har en fråga till alla därute finns de nått smidigt sätt att få en gammal mobil att skicka sms om nätspänningen försvinner.. har läst förlängesen om nån som hadde byggt nått till en pellets brännare som skickade medelande om att nivån var låg i tanken och andra viktiga medellande
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har gjort en sådan lösning. Jag har använt mig av en PC men det kanske inte är optimalt om man vill övervaka nätspänningen utan då är det kanske bättre med någon PIC- eller AVR-lösning som kan klara sig på batteri ett tag.
minken

Inlägg av minken »

okey men att köra en pc är inga problem eftersom att de är en stor ups den ska sms mig om att den är i drift och så att ja kan ta mig nerdit och stänga ner servrarna.. men hur gjorde du för att få ingångar på din pc då?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Välkommen till forumet!

Har en liten fundering. Kan inte UPSen själv stänga ner servrarna snyggt och prydligt? Det torde väl vara den optimala lösningen ifall UPSen klarar detta. Annars är det UPSen som inte är optimal :)
minken

Inlägg av minken »

nä de är så att den skulle gå länge på batteri så den består av två invertrar som har inbyggd laddare å kopplar själv över på nät elelr batteridrift. och batterierna är 4 60Ah bilbatterier så ja skulle bara vilja ha nått som kunde smsa så kan ja själv stänga ner dom
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Min lösning bygger på ett Wavecom GSM-modem men det blir ju likadant att ansluta vilken mobiltelefon som helst som kan agera modem. Sedan är det bara att plugga AT-kommandon för att skicka info.

Du kan ladda ner det här för att testa.
minken

Inlägg av minken »

Tack för länken men ja får bara upp felmedeladnet Run-time error "429" har du haft samma problem eller vet du hur man löser de?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Har du något modem inkopplat på en serieport? Annars går det inte

EDIT> Har du ställt in i registerfilen så att comport pekar på rätt comport?
minken

Inlägg av minken »

ja nu när du sa de gjorde ja de men de vill inte fungerea ändå... hur gjorde du me ditt så de fungerade?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Berätta hellre hur du gör:
Vilket OS?
Vilken Mobil/Modem?
Hur skriver du i DOS-prompten?
minken

Inlägg av minken »

jag laddade ner filerna la in dom i c roten och redigerade registerfilen. os är win xp pro sp2. mobilen är en Ericsson R320s. när ja skriver SkickaSMS.exe nummer;testsms och sen enter så får ja upp samma problem kod som är Run-time error "429" ActiveX component can't create objekt men kan de vara att register filen inte är rätt inställd för ja har bara ändrat comporten
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Gå in på sidan igen och "refresha" så finns en fil till att ta ner. Följanvisningarna och testa.

Kom ihåg att jag har inte testat AT-kommandona för din telefon så det är inte 100% säkert att det funkar på din telefon.
minken

Inlägg av minken »

okey tack för all hjälp nu kommer de inte upp nått felmedelande när mobilen är ansluten till datorn men vet du någon modell som stödjs för ja är hemma nu så ja testade på min samsung sgh-x830 ¨men de verka inte fungera med den :S
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har kollat lite på din Ericsson-telefon. Här finns en manual.

Saxat ur manualen.

Kod: Markera allt

+CMGF Message Format

Description: Informs the TA which input and output format of messages to use.

Set command: +CMGF=<mode>
Options: <mode> 0 PDU mode.

Example: AT+CMGF=0 Select PDU mode.
OK

Read command: +CMGF?
Example:AT+CMGF?
+CMGF: 0 PDU mode.
OK

Test command: +CMGF=?
Example: AT+CMGF=?
+CMGF: (0) Only PDU mode available.
OK

Anslut telefonen till datorn. Se till att du har koll på vilken comport den är kopplad till. Koppla upp dig med hyperterminalen. Skriv in AT [enter] modemet skall då svara "OK".

Om detta fungerar går du vidare till nästa steg.
Skriv 'AT+CMGF?'

Modemet skall svara någonting i stil med:
+CMGF: (0) Only PDU mode available.
OK

Du kan också tvinga modemet att gå i "textläge" (om det stödjs) genom att skriva:
AT+CMGF=1

Om allt är ok skall modemet svara:
OK

Om inte så kommer det inte att gå att använda mitt program eftersom det endast stödjer textläge på modemet.
minken

Inlägg av minken »

hejsan igen du vet inga mobil modeller som stödjs ja har testat ett antal nu utan resultat
Skriv svar