Skicka sms med mobil
Skicka sms med mobil
hejsan ja har en fråga till alla därute finns de nått smidigt sätt att få en gammal mobil att skicka sms om nätspänningen försvinner.. har läst förlängesen om nån som hadde byggt nått till en pellets brännare som skickade medelande om att nivån var låg i tanken och andra viktiga medellande
jag laddade ner filerna la in dom i c roten och redigerade registerfilen. os är win xp pro sp2. mobilen är en Ericsson R320s. när ja skriver SkickaSMS.exe nummer;testsms och sen enter så får ja upp samma problem kod som är Run-time error "429" ActiveX component can't create objekt men kan de vara att register filen inte är rätt inställd för ja har bara ändrat comporten
Jag har kollat lite på din Ericsson-telefon. Här finns en manual.
Saxat ur manualen.
Anslut telefonen till datorn. Se till att du har koll på vilken comport den är kopplad till. Koppla upp dig med hyperterminalen. Skriv in AT [enter] modemet skall då svara "OK".
Om detta fungerar går du vidare till nästa steg.
Skriv 'AT+CMGF?'
Modemet skall svara någonting i stil med:
+CMGF: (0) Only PDU mode available.
OK
Du kan också tvinga modemet att gå i "textläge" (om det stödjs) genom att skriva:
AT+CMGF=1
Om allt är ok skall modemet svara:
OK
Om inte så kommer det inte att gå att använda mitt program eftersom det endast stödjer textläge på modemet.
Saxat ur manualen.
Kod: Markera allt
+CMGF Message Format
Description: Informs the TA which input and output format of messages to use.
Set command: +CMGF=<mode>
Options: <mode> 0 PDU mode.
Example: AT+CMGF=0 Select PDU mode.
OK
Read command: +CMGF?
Example:AT+CMGF?
+CMGF: 0 PDU mode.
OK
Test command: +CMGF=?
Example: AT+CMGF=?
OK
Om detta fungerar går du vidare till nästa steg.
Skriv 'AT+CMGF?'
Modemet skall svara någonting i stil med:
OK
Du kan också tvinga modemet att gå i "textläge" (om det stödjs) genom att skriva:
AT+CMGF=1
Om allt är ok skall modemet svara:
OK
Om inte så kommer det inte att gå att använda mitt program eftersom det endast stödjer textläge på modemet.