Högre ström genom lysdiod genom att kyla kraftigt?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Henry

Högre ström genom lysdiod genom att kyla kraftigt?

Inlägg av Henry »

Det som tar livet av en lysdiod är ju oftast värmen som utvecklas när man drar specifikationerna över max men tycker att vita lysdioder verkar klarar lite mer av någon anledning utan att direkt haverera. Om man då tex hade tagit en 1W luxeon lysdiod, som har arbetsområde på -20 - 70 grader eller något sådant, och kylt denna kraftigt med ett kompressoraggregat så att man reglerat tempen på chippet med strömmen genom den så att temperaturen hade hållt sig inom detta område. Hade den då klarat denna ström på då förmodat några få ampere och fått säg en 5W luxeon lysdiod av denna ljusstyrke mässigt eller det hade kanske inte blivit så mycket mer ljus över en viss gräns och kristallstrukturen brutits ner på kort tid pga den höga strömstyrkan?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det ryktas om att man kan "trimma" vanliga lysdioder genom att kyla ner dem kraftigt. Det ska tydligen räcka att hälla flytande kväve så ska de genast lysa kraftigare. Sen kan man ju alltid gasa på lite extra. Om man kan få en 1W luxeon till en 5W luxeon vågar jag dock inte svara på.

DISCLAIMER: Det här är vad jag hört från andra. Om det stämmer eller inte kan jag inte bekräfta. 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har länge tänkt testa detta. Tyvärr har jag inte kommit längre. :D

Eftersom jag inte har någon kompressor så var min tanke att stoppa ner en lysdiod i vatten och sedan frysa detta. Sedan har man även en lysdiod i rumstemperatur och skickar in lika mycket ström till båda och jämför.

Den ursprungliga idén var att bygga små "paket" med en lysdiod i varje. Sedan lägga ut på gräsmattan och låta ett lager snö täcka dem. För att de inte ska gömmas totalt av snön så skulle man kunna hitta en lagom strömstyrka som smälter lite lagom mycket snö.

Men som sagt, än så länge är det bara en idé. Med lite tur så utför jag det innan det blir sommar. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu hittar jag inte tråden, men det finns en kille på candlepowerforus som drog flera ampere genom en Bärnstensfärgad Luxeon I, dock med en kraftigt kyld peltierlösning :D

Innan han började så var lysdioden typ -40 grader...

jävlar vad den lyste...

EDIT: Hittade tråden: http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=108102
Jag hade fel... det var inte mycket ström i den tråden, bara superkylning...
Minnet kan svika i bland som bekant.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Meduza

Ja jäklar vilken skillnad i verkninsgrad!
Dubbelt så myket ljus vid -20°C jämfört med +20°C, så gott som samma effektförbrukning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Intressant! Hade ingen aning att lysdioder (gäller kanske tom alla sorter?) gav mer ljus ifrån sig bara geno matt sänka tempen, trodde bara dom gjorde det om strömmen ökade genom dom. Undrar om det skulle bli samma resultat med vita? Det var då en jäkla skillnad på den han testade med i alla fall. Jag skulle nog dock monterat lysdioden direkt på peltiern istället för effektivare värmeöverföring till den.

Finns det egentligen någon begränsning på hur kall en peltier kan bli? En tanke dök nämnligen upp om kompressor kylning av en..

Det som är bra med dessa luxeon lysdioder är ju att chippet är monterad på aluminium och när jag får igång PVDn så skall jag testa att lägga ett tunt lager koppar på aluminiumet så att jag sedan kan löda aluminiumet med vanligt lödtenn. Då kan jag göra en liten tät box runt botten på den där det sedan kommer att spruta -43 gradig kall vätska konstant på undersidan av lysdioden från kompressor systemet. :D Borde bli bästa möjliga kylning av den då tycker jag och då även ett litet kompressorsystem är så effektivt och kraftfullt så kommer tempen att hålla sig på dessa -43 i princip oberoende på belastning. För att sedan undvika is på linsen så skulle man kunnat göra ännu en liten box ovanpå hela lysdioden som man vakummpumpar och slänger in en liten påse med torkmaterial så att det inte finns någon fukt kvar vilket gör att linsen alltid är helt fri från is och kondens.

Skulle bli intressant och se vad som sedan hänt med ljusstyrkan om man samtidigt långsamt ökat strömmen till några få amp till lysdioden som hade hållit -43 grader. :)
Skriv svar