Bakgrundsbelysning med LED.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Bakgrundsbelysning med LED.

Inlägg av Earendil »

Är det någon som byggt bakgrundsbelysning för små LCD-displayer som t.ex. den till Nokia 3310? Jag tänker mig en liten skiva av plexiglas med några lysdioder vid varje kant som lyser in i skivan från kanten. Sedan sandpapprar man ytan som ligger mot displayen så ljuset blir diffust och målar andra sidan vit eller med silverfärg så att ljuset reflekteras så mycket som möjligt inne i plexiglaset.

Är jag på rätt väg eller finns det bättre sätt?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag pillade just isär en display från en såndär vikbar 3G-telefon från LG, där var det två fresnel-linser och en diffusionsfilm bakom displayen, och sen en "plexiglas"-skiva med lysdioder i nedre kanten och med vit bakgrund..
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag har massor med sådan LCD backlight som jag skar till i rätt storlek samt med 4st 3mm vita LED, vart nur bra som helst.

Dessa "back-plator" är inte helt plana utan de är några mm höger på ena sidan samt att utan är tryck med små utstickande ringar/fyrkanter. Kan nästan jämföras med sådana kort man kan se två bilder beroende från vilken vinkel man tittar. Och du behöver inte sätta i alla hört utan som jag skrev tidigare, räcker i ena änden beroende på i vilken riktning mönstret på plexit är
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Var fick du tag i de där plattorna?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Från old laptops... ;) typ det enda man kan ha nytta när man skrotar dem... :)
Skriv svar