Börja använda PIC:ar
Börja använda PIC:ar
Har fått lite idéer på vad jag skulle kunna fixa om jag kunde använda PIC:ar.
Undrar om ni tycker att microBasic verkar vara något att använda. I dagsläget så gör jag program till datorer i Pascal och Basic, så jag tänkte att microBasic kunde vara något då jag känner mig bekant med språket.
Sen behöver man ju en programmerare och gärna något slags experimentkort för att komma igång.
Har hittat detta http://www.mikroe.com/en/offer/pic/easystart1/
Verkar det vettigt?
/andreas
Undrar om ni tycker att microBasic verkar vara något att använda. I dagsläget så gör jag program till datorer i Pascal och Basic, så jag tänkte att microBasic kunde vara något då jag känner mig bekant med språket.
Sen behöver man ju en programmerare och gärna något slags experimentkort för att komma igång.
Har hittat detta http://www.mikroe.com/en/offer/pic/easystart1/
Verkar det vettigt?
/andreas
Det jag vet är att några här på forumet inte riktigt tycker om mikroBasic, om du inte har brottom med att lära dig så är Assembler ett bra val.
En bra utveckingsmiljö till det är MPLAB
Sedan tycker jag att du ska kolla med sodjan här på forumet och köpa dej en wisp628 + labplatta och lite andra prylar så har du en bra start.
mikroelektronikas Easystart har jag ingen åsikt om.
/Erik
En bra utveckingsmiljö till det är MPLAB
Sedan tycker jag att du ska kolla med sodjan här på forumet och köpa dej en wisp628 + labplatta och lite andra prylar så har du en bra start.
mikroelektronikas Easystart har jag ingen åsikt om.
/Erik
> I dagsläget så gör jag program till datorer i Pascal och Basic, så jag tänkte
> att microBasic kunde vara något då jag känner mig bekant med språket.
"Språket" ??
Du har i princip *NOLL* användning av dina Pascal eller Basic kunskaper
från *andra* miljöer. Om du tror att det är en genväg att försöka på det
sättet, så kommer du att få problem. Om det inte gäller *väldigt* enkla
applikationer.
Du talar om "en produkt" som skulle kunna förbättras. Det låter lite
kommersiellt/professonellt. Då är jag personligen överhuvudtaget tveksam
till Mikroelektronikas produkter. Det är lite för mycket hejsansvejsan över det
med mycker flashiga inbyggda rutiner men tveksam kvalitet och (i mitt
tycke) lite svag dokumentation med mycket utelämnat.
Dessutom (och som eriikh riktigt påpekar), om detta är för något
kommersiellt/professonellt projekt (och om du ska fixa det själv)
så se till att lära dig tekniken från grunden. Assembler är då
rätt väg till att börja med. Och beroende på storleken och karaktären
på "produkten" så kan det mycket väl vara "rätt" även för den färdiga
produkten.
Kittet ser ut som ett av alla olika utbildningskit på marknaden, d.v.s
det är primärt för *utbildning*. När du början utveckla "på riktigt" så
är jag tveksam om den typen av "all-included" kort är rätt väg.
> Bråttom är nog det jag har.
OK, Lite beroende på vad din definition av "bråttom" är, men om den är
samma som min så kanske du ska hyra in någon som fixar det.
Notera dock att jag tror helt och fullt på din ide att ge mervärde till en produkt
genom att bygga in (t.ex) en PIC för att göra det mer mjukvarustyrt.
Men underskatta inte jobbet !
Det är en sak att få foderautomaten till sitt akvarium där hemma att
fungera, men att bygga något som försvinner ut på "marknanden"
kräver en hel del mer om man inte snart ska sitta och felsöka
kundreturer på heltid...
> att microBasic kunde vara något då jag känner mig bekant med språket.
"Språket" ??
Du har i princip *NOLL* användning av dina Pascal eller Basic kunskaper
från *andra* miljöer. Om du tror att det är en genväg att försöka på det
sättet, så kommer du att få problem. Om det inte gäller *väldigt* enkla
applikationer.
Du talar om "en produkt" som skulle kunna förbättras. Det låter lite
kommersiellt/professonellt. Då är jag personligen överhuvudtaget tveksam
till Mikroelektronikas produkter. Det är lite för mycket hejsansvejsan över det
med mycker flashiga inbyggda rutiner men tveksam kvalitet och (i mitt
tycke) lite svag dokumentation med mycket utelämnat.
Dessutom (och som eriikh riktigt påpekar), om detta är för något
kommersiellt/professonellt projekt (och om du ska fixa det själv)
så se till att lära dig tekniken från grunden. Assembler är då
rätt väg till att börja med. Och beroende på storleken och karaktären
på "produkten" så kan det mycket väl vara "rätt" även för den färdiga
produkten.
Kittet ser ut som ett av alla olika utbildningskit på marknaden, d.v.s
det är primärt för *utbildning*. När du början utveckla "på riktigt" så
är jag tveksam om den typen av "all-included" kort är rätt väg.
> Bråttom är nog det jag har.
OK, Lite beroende på vad din definition av "bråttom" är, men om den är
samma som min så kanske du ska hyra in någon som fixar det.
Notera dock att jag tror helt och fullt på din ide att ge mervärde till en produkt
genom att bygga in (t.ex) en PIC för att göra det mer mjukvarustyrt.
Men underskatta inte jobbet !
Det är en sak att få foderautomaten till sitt akvarium där hemma att
fungera, men att bygga något som försvinner ut på "marknanden"
kräver en hel del mer om man inte snart ska sitta och felsöka
kundreturer på heltid...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Du har i princip *NOLL* användning av dina Pascal eller Basic kunskaper
från *andra* miljöer."
När jag tidigare har läst sådana svar så har jag spontant reagerat med "Va?? Syntaxen för det valda språket är ju likadant oavsett om man sitter vid en PC, Mac eller PIC."
Men kan det vara så att du menar att själva språket (Basic, Pascal osv) bara är en väldigt liten del om man jämför med alla register i en PIC och att själva språket därför har i princip noll betydelse?
edit: Håller med om att det var väldigt mycket att lära sig när jag började med MikroBasic, trots att jag programmerat Basic i evigheter. Men det var ändå en värdefull kunskap att ha gjort program överhuvudtaget tidigare. Då vet man lite om hur man strukturerar program och har (i mitt tycke) lättare att "tänka om" för att göra välstrukturerade PIC-koder.
En glasklar fördel är om man lärt sig binära och hexadecimala talsystemen.
från *andra* miljöer."
När jag tidigare har läst sådana svar så har jag spontant reagerat med "Va?? Syntaxen för det valda språket är ju likadant oavsett om man sitter vid en PC, Mac eller PIC."

Men kan det vara så att du menar att själva språket (Basic, Pascal osv) bara är en väldigt liten del om man jämför med alla register i en PIC och att själva språket därför har i princip noll betydelse?
edit: Håller med om att det var väldigt mycket att lära sig när jag började med MikroBasic, trots att jag programmerat Basic i evigheter. Men det var ändå en värdefull kunskap att ha gjort program överhuvudtaget tidigare. Då vet man lite om hur man strukturerar program och har (i mitt tycke) lättare att "tänka om" för att göra välstrukturerade PIC-koder.
En glasklar fördel är om man lärt sig binära och hexadecimala talsystemen.
Vad jag menar är att "att programmera mikrokontrolers" inte är detsamma
som "att programmera något annat". Valet av språk har mindre betydelse.
Sen, att gå från Basic på större miljöer till mikrokontrollers kan kanske vara
till en viss hjälp i början, men snart blir "ovanorna" man har med sig från
de större miljöerna ett problem.
Och visst, det jag menar är att när man börjar med mikrokontrollers så har
man 95 % *annat* att lära sig än syntaxen i ett visst språk.
> Men det var ändå en värdefull kunskap att ha gjort program överhuvudtaget tidigare.
Visst kan det vara så, om det är goda vanor...
D.v.s sådant som att välja tydliga varabelnamn, kommentera koden, tänka
i moduler/strukturerat o.s.v. Men det är ju (i princip) detsamma oavsett
språk/verktyg.
Slutligen, intrycket är ju att det hela är tänkt för kommersiell/professonell
utveckling för en "produkt". För hemmapularen måste inte alla mina
synpunkter vara rellevanta...
> En glasklar fördel är om man lärt sig binära och hexadecimala talsystemen.
Ja, det är ju verkligen "basic"...
som "att programmera något annat". Valet av språk har mindre betydelse.
Sen, att gå från Basic på större miljöer till mikrokontrollers kan kanske vara
till en viss hjälp i början, men snart blir "ovanorna" man har med sig från
de större miljöerna ett problem.
Och visst, det jag menar är att när man börjar med mikrokontrollers så har
man 95 % *annat* att lära sig än syntaxen i ett visst språk.
> Men det var ändå en värdefull kunskap att ha gjort program överhuvudtaget tidigare.
Visst kan det vara så, om det är goda vanor...

D.v.s sådant som att välja tydliga varabelnamn, kommentera koden, tänka
i moduler/strukturerat o.s.v. Men det är ju (i princip) detsamma oavsett
språk/verktyg.
Slutligen, intrycket är ju att det hela är tänkt för kommersiell/professonell
utveckling för en "produkt". För hemmapularen måste inte alla mina
synpunkter vara rellevanta...
> En glasklar fördel är om man lärt sig binära och hexadecimala talsystemen.
Ja, det är ju verkligen "basic"...

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo, sen är det ju lite att fundera över floorplan över sitt bygge så att man får pinnar med specialfunktioner där det passar sig. Programmeringen är egentligen en tämligen liten del av ett konstruktionsprojekt (även om det bitvis är den roligaste biten)
Säger det samma - Jag kan inte programmera C i stora PC-miljöer på grund av att jag saknar kunskap om en massa kluriga saker man bör/skall kunna för att få programmet bra, men till en uC spelar det ingen större roll om det heter delphi, pascal, basic eller C. Den stora finessen med högnivåspråk är att man får mer lättöverblickade program och att det spar en del tid om man kan utnytja matematikbiblioteken. Trist att skriva flyttalsberäkningsrutiner själv i asm även om det går...
Fördelen med asm när det gäller matte är att man oftast tänker igenom sina beräkningar noggrannare innan man börjar koda så att man inte behöver räkna så mycket vilket i slutändan gör programmet snabbare och mindre.
Glöm inte att innan du skriver något program oaktat språk så skall du skriva ner väldigt detaljerat vad programmet skall göra - många högnivåprogrammerare verkar ha slutat med det, men jag vet inte om jag är gammal eller har dåligt minne, men att gå ifrån grova block ner till noggrannare block och beskriva vad som skall hända och ha en riktigt flödesstruktur har hjälpt mig mycket iaf. Kommenterer man sedan programmet i enlighet med sitt block/flödes schema så är det lätt även för andra att ändra i koden om så skulle behövas.
Säger det samma - Jag kan inte programmera C i stora PC-miljöer på grund av att jag saknar kunskap om en massa kluriga saker man bör/skall kunna för att få programmet bra, men till en uC spelar det ingen större roll om det heter delphi, pascal, basic eller C. Den stora finessen med högnivåspråk är att man får mer lättöverblickade program och att det spar en del tid om man kan utnytja matematikbiblioteken. Trist att skriva flyttalsberäkningsrutiner själv i asm även om det går...
Fördelen med asm när det gäller matte är att man oftast tänker igenom sina beräkningar noggrannare innan man börjar koda så att man inte behöver räkna så mycket vilket i slutändan gör programmet snabbare och mindre.
Glöm inte att innan du skriver något program oaktat språk så skall du skriva ner väldigt detaljerat vad programmet skall göra - många högnivåprogrammerare verkar ha slutat med det, men jag vet inte om jag är gammal eller har dåligt minne, men att gå ifrån grova block ner till noggrannare block och beskriva vad som skall hända och ha en riktigt flödesstruktur har hjälpt mig mycket iaf. Kommenterer man sedan programmet i enlighet med sitt block/flödes schema så är det lätt även för andra att ändra i koden om så skulle behövas.
Att jag tänkte göra det själv var först och främst för att jag tycker att det är kul. Produkten är en extremt enkel produkt och vad jag kan se så kan man åstakomma det jag vill ha på väldigt få rader kod.
Men det jag ska göra är kanske att köpa en wisp628 och PIC av Sodjan och se om min kod som jag redan nu
har skrivit i microBasic skulle fungera.
Jag har inte köpt microBasic, men min kod går redan nu att kompilera med demoversionen.
Den största vinsten i det hela är att jag kan minimera antalet komponenter samt storleken på kretskortet.
Asambler skulle ju vara kul att lära sig men kanske inte till detta projekt. Det får nog bli till nästa i sånna fall.
Men det jag ska göra är kanske att köpa en wisp628 och PIC av Sodjan och se om min kod som jag redan nu

Jag har inte köpt microBasic, men min kod går redan nu att kompilera med demoversionen.
Den största vinsten i det hela är att jag kan minimera antalet komponenter samt storleken på kretskortet.
Asambler skulle ju vara kul att lära sig men kanske inte till detta projekt. Det får nog bli till nästa i sånna fall.
En annan sak att beakta är om man vill göra sin produkt beroende på
ytterligare en leverantör. Behöver inte vara ett problem, men måste
tas i beaktande i alla fall...
> och vad jag kan se så kan man åstakomma det jag vill ha på väldigt få rader kod.
Och det inkluderar allmän felhantering, hantering av brownout, hantering av
oplanerad reset o.s.v ?
ytterligare en leverantör. Behöver inte vara ett problem, men måste
tas i beaktande i alla fall...
> och vad jag kan se så kan man åstakomma det jag vill ha på väldigt få rader kod.
Och det inkluderar allmän felhantering, hantering av brownout, hantering av
oplanerad reset o.s.v ?
Nu så är jag ju väldigt ny på detta med PIC:ar, men jag ska göra ett försök så jag har skickat en beställning till Sodjan. Så fort jag får Wispen och PICarna så ska jag sätta ihop det hela. Har filat lite på det under kvällen. Både koden och ritningen på elektroniken. Har allt utom PIC:en för att bygga.