Spinna ner hårddisk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307

Spinna ner hårddisk?

Inlägg av jonas2307 »

Har en fundering angående diskarna i min server.
Kör en raid5 konfig under linux för saker som man vill lagra tillgängligt, typ bilder, filmer musik osv.
Skulle gissa att man accessar material på maskinen i stort sett dagligen.

Så, funderingen är om man ska spinna ner diskarna eller låta dem vara på hela tiden?
Största funderingen är livslängd, att man sparar energi på att göra det kan man ju förstå, även om det kanske inte är så mycket.

Hur gör ni som har liknande konfigurationer?

-- Jonas
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag kör mina diskar 24/7. Har aldrig kraschat en disk. Den äldsta i bruk just nu är ca 3 år gammal. Pensionerade en i höstas som då var 7 år.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Det går väl att göra mha mjukvara ?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Om man använder disken ofta så kan det nog vara mer slitsamt för disken att starta/stoppa hela tiden än att hela tiden ha den igång.
Jag har själv funderat på samma sak, att i min server ha en disk som går att slå på bara när man behöver något från den. Min tanke är att köra operativ, web/skrivar-server från en primär disk och att sedan ha en större sekundär disk med foton, program och dokument (sånt man inte använder riktigt varje dag).

Men hur gör man då? Jag vill helst undvika att behöva logga in via ssh och spinna upp/ner disken varje gång... någon form av automatik med timeout vore inte fel. (typ som energisparläget i windows)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

gvs:
Håller med. Diskar som går 24/7 verkar bara gå och gå. Har kört många år med 24/7. Förut var det vanligare att diskar på icke servrar kraschade, men numera är det sällan, men det händer ibland.

Helt klart mår diskarna bättre av att gå 24/7. Accelerationer och bromsningar sliter. Under rätt varvtal så bygger inte luftkudden upp riktigt samt att du kan få vibrationer vid vissa varvtal.

Körde Quantums programvara för att spinna ner för en del år sedan. Var i SMART's början. Då var det buggigt och hängde diskar ibland. Men även då det fungerade var det irriterande att vänta på att de skulle spinna upp. Kanske man har någon disk som man accessar sällan som man kan prova på.

Prgramvaran sköter automatiskt start. Du konfigurerar hur du vill ha det.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

En annan aspekt att tänka på är värmeutvecklinen. Jag har sänkt värmen i min HTPC genom att ha låt hårdiskarna gå ner i spin-down.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är *mycket* bättre att låta diskarna vara "igång" hela tiden. Det sliter mindre på läsarmen. Har man problem med värmen så är det bättre att kyla hårddisken. Det finns bra passiva kylningar om man inte vill att datorn ska låta mer. IDE-diskar har en inbyggd sorts "spin-down" som innebär att den kalibrerar läsarmen och läs/skrivhastigheten efter hur varm disken är. Detta innebär att hårddisken måste göra en sorts omstart. Denna omstart görs även om man har gjort en "spin-down". Även av den orsaken är det bättre att leda bort värmen från hårddisken än att köra med "spin-down" som förresten även påverkar andra enheter på samma IDE-kanal.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

oJsan: Jag förmodar att du kör någon form av Linux om du använder SSH för att logga in?
Isf kan kanske hdparm vara något av intresse? Särskilt med flaggan -S :)

http://www.rt.com/man/hdparm.8.html
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Verkar ju som om samtliga är överens om att det är bäst att låta diskarna snurra på.

Dock kanske man skulle flytta systemdisken till ett minneskort, med hjälp av IDE-adapter, för det borde väl ge bättre livslängd?
Man får ju inte köra swap där, men annars så kan det ju inte vara så mycket access på den disken på en filserver, eller tänker jag fel?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Låt dem vara på, här på jobbet har vi diskrack som har stått på i många år och det är i princip straffbart att stänga av dem för det går alltid sönder någon disk...

Har vi planerade strömavbrott som måste göras efter UPS så byter de till nya diskar en och en tills det sitter nya i innan strömavbrottet.. låter dyrt kanske men är sktibilligt mot att läsa tillbaks allt från backup och krångla...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När hårddiskar med FDB lager i spindeln kom så var det ett lager som i princip inte slits som mot tex dom tidigare som var kullagerbaserade. Dessa håller också bra längre än dom hårddiskar som var kullagerbaserade och detta är bla en av orsakerna som kan skapa instabilitet hos en hårdisk och i kullagerbaserade så torkar smörjoljan ut snabbare än hos FDB lager.

Det som också sliter när man stänger av och på en hårddisk, och som är en annan orsak till att en hårddisk havererar, är att varje gång en hårddisk stängs av så kommer huvudet i fysisk direktkontakt med disk ytan vilket sliter ytterst lite varje gång och likaså när den går igång igen. Det är det man kan höra på många hårddiskar som ett litet lätt vinande/gnisslande/visslande ljud som sjunker snabbt i ton några få sekunder efter att den stängts av. Det är när läs/skriv huvudet kommer i kontakt med skivan men släpper igen, kommer i kontakt och släpper osv, när skivan har för låg hastighet för att kunna bära upp det då det inte bildas någon luftkudde under det. Så då blir det som en slags resonans som man utan problem kan höra och med den extrema precisionen som hårddiskar har så är varje förslitning en bit närmre problem. Så som alla andra säger; ha dom igång hela tiden så skall dom hålla längre.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Henry skrev: Det som också sliter när man stänger av och på en hårddisk, och som är en annan orsak till att en hårddisk havererar, är att varje gång en hårddisk stängs av så kommer huvudet i fysisk direktkontakt med disk ytan vilket sliter ytterst lite varje gång och likaså när den går igång igen. Det är det man kan höra på många hårddiskar som ett litet lätt vinande/gnisslande/visslande ljud som sjunker snabbt i ton några få sekunder efter att den stängts av. Det är när läs/skriv huvudet kommer i kontakt med skivan men släpper igen, kommer i kontakt och släpper osv, när skivan har för låg hastighet för att kunna bära upp det då det inte bildas någon luftkudde under det. Så då blir det som en slags resonans som man utan problem kan höra och med den extrema precisionen som hårddiskar har så är varje förslitning en bit närmre problem. Så som alla andra säger; ha dom igång hela tiden så skall dom hålla längre.
Hmm... om det är så varför parkerar man inte en HD innan man varvar ner då?

Det vore ju billiga poäng för en tillverkare att ha ett spår som inte används eller flytta huvuden utanför skivan för att öka livslängden...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet ej om dom fortfarande gör så, men förut parkerade man alltid på ett spår som inte användes. Förmodligen gör man så nu också för att inte riskera data. Skillnaden verkar vara att förut drog man upp huvudena så att de inte låg emot när luftkudden försvagades och försvann. Vid uppvarvning tror jag att man höll upp huvudet till dess att luftkudden byggts upp. Först då släpptes huvudet och man kunde flytta till rätt cylinder.

Hur som helst så är dagens diskar bättre än tidigare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är lite olika mellan hårddiskstillverkare. I en hel del hårddiskar så parkerar armen huvudet längst inne i på diskskivan direkt när strömmen försvinner och detta sätt har används kanske tom sedan dom första hårddiskarna såg dagens ljus. Och på det sättet så är huvudet i direktkontakt med ytan några sekunder innan skivan står helt still och under någon få sekund när skivan varvas upp, vilket sliter. På vissa andra dras tom hela huvudet utanför skivorna och parkerar dom i en liten hållare eller så är det enklare skidor som lyfter upp armarna vid en viss vinkel så att huvudena inte är i kontakt med diskytan.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Blev nyfiken efter att ha läst detta ämne. Google hjälpte lite:

http://www.storagereview.com/guide2000/ ... rking.html

Mvh
Nisse
Skriv svar