Robot IR-Sensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nilsson
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 januari 2007, 21:20:26
Ort: Göteborg

Robot IR-Sensor

Inlägg av Nilsson »

En snabb fråga bara... Funkar denna som sensor för att ge utslag om det kommer något framför? Till te.x: en robot.

Och får man en signal som man kan koppla direkt på en I/O pinne på en PIC ?

Bild
mke
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2006, 20:00:39
Ort: Gbg

Inlägg av mke »

Ja, det ser ut att funka
Nilsson
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 januari 2007, 21:20:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Nilsson »

okej. Bra tack :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det bör funka i mörke, men så fort det kommer vanligt ljus kommer det väll at störa ut? även om den bara är IR känslig, så är det IR ljus frånvanliga lampor, eller? därför brukar man ju modulera ljuset med, T.ex. 38 000Hz
Nilsson
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 januari 2007, 21:20:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Nilsson »

:shock: okej...

Vad behörver jag för att lösa detta då ? :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jag kör med en avstämd ir motagare från ELFA, som måste ha en freqvens på 38KHz: ELIRM8601S 75-303-89

problemet är att du måste blinka IR-LED i 38 000Hz vilket du antingen kan göra med en 555krets, eller så kan du köra ut en freqvens ur uC (T.ex. PIC) men då tar det en pinne till... ir detectorn kan du sen koppla direct på en ingång på PIC.en. Den ger en hög utsignal när den inte får något ljus på sig, så när den blir låg vet du att det är något framför. tänl på att LED ska ha 940nm i våglängd, det är det vanligaste på IR-LED tror jag...
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

du kan i snabb följd göra en mätning med lysdioden släckt och en mätning med lysdioden tänd. sedan tar du skillnaden mellan de två mätningarna, då slipper man mycket av störningarna från omgivande ljus.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det var ju smart :D har jag aldrig tänkt på, men då måste man ha en A/D omvandlare?
Nilsson
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 januari 2007, 21:20:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Nilsson »

Oj vad mycke snabba svar :)

>strombom

Det lät som en vettig ide, men jag är ganska grön i elektronik så det skulle vara trevligt om du kunde förklara lite mer ingående, mjukvaru-mässigt.
Och vad ska jag ändra i kopplingsschemat ? för jag misstänker att IR-LEDen ska kopplas till en utgång på PICen ?
Och ska fototransistorn kopplas till en A/D-ingång som squiz3r säger ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

IR-Dioden kan du nog koppla via en transistor, eller direkt på en IO-pinnne beroende på hur många du ska ha... så som jag förstår det måste du antingen koppla fotodioden på en A/D omvandlare, eller köra RC-TIME på den...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nilsson, ta en titt på min rapport (länken i signaturen).
Nilsson
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 januari 2007, 21:20:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Nilsson »

$tiff
Jag kollade IR delen i rapporten. Jag behöver alltså pulsa ut 38Khz på IR-LEDen. Det jag inte riktigt förstod var om jag behöver speciell hårdvara för detta eller om jag bara kopplar T.ex:
PIC16F628(A) RB.0 ---> Motstånd av lämplig sort ---> IR-LED ---> GND ?
och så löser man pulsbredden mjukvarumässigt?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp. Den enda magiska hårdvara är de avstämda mottagarna. Fast de är ju inte så exotiska precis, 11 kr på Elfa, typ.
Det viktiga är att generera pulser som är lagom långa så att mottagarna reagerar på dem, står i databladet. Oftast behöver man inte ens tänka på att matcha våglängden på IR-LED och mottagare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fortsätter på ämnet:

Har sett att 99% av alla använder IR-mottagare för att ta emot signalerna. Vad sitter det för något i dessa?
Det borde väl gå att ta t.ex en fototransistor (som ser IR) istället?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Riktiga IR-mottagare, som dom vanliga som bara reagerar på tex 38KHz modulerat ljus, är mycket mindre störningskänsliga än vad ett system som varit baserat på en enkelt mottagare utan denna finess. Dom störningsokänsliga har oftast också en markant längre räckvidd. Dessa innehåller alltså elektronik som bla förstärker och filtrerar signalerna så att det hela blir mycket mer stabilt.
Skriv svar