Vart skall man lägga till en extern strömkälla?
Vart skall man lägga till en extern strömkälla?
Har slängt ihopp denna programmerare, men har lite problem.
När jag försöker programmera en PIC 16F628 så lyser inte dioden, men när jag gör samma sak fast jag tar bort picen så lyser den. Har därför fått för mig att den inte får tillräckligt med ström. Vart är bästa stället att lägga till en extern strömkälla på dennna programmerare?
När jag försöker programmera en PIC 16F628 så lyser inte dioden, men när jag gör samma sak fast jag tar bort picen så lyser den. Har därför fått för mig att den inte får tillräckligt med ström. Vart är bästa stället att lägga till en extern strömkälla på dennna programmerare?
Upptäckte att schemat som finns på Tusses hemsida var lite felaktigt.
Det är schemat över adaptern som förväxlat siffrorna på pinnarna i kontakten mellan programmeraren och adaptern. Så min programmerare fungerar antagligen nu, eftersom den även lyser när jag har kretsen på platts nu. Men jag får fortfarande "Verify failed at addess 0000h", troligtvis för att jag redan bränt sönder alla mina picar...
Det är schemat över adaptern som förväxlat siffrorna på pinnarna i kontakten mellan programmeraren och adaptern. Så min programmerare fungerar antagligen nu, eftersom den även lyser när jag har kretsen på platts nu. Men jag får fortfarande "Verify failed at addess 0000h", troligtvis för att jag redan bränt sönder alla mina picar...

jag har byggt den och jag har inte märkt av att det skulle vara några felmärkta pinnar på korten, men när jag byggde den så märkte jag att pad 2 och 3 på programerar kortet för anslutning till adapterkortet var väldigt nära varandra så att dom hade flutit ihop och därmed orsakat kortslutning.
Kan det vara det du har råkat ut för?
LaRdA
Kan det vara det du har råkat ut för?
LaRdA
Jo jag märkte att dom gått ihopp på mitt kort också, men det fixade jag med en kniv.
Såg nu att själva eagle-filen på adaptern är det nog inget fel på, men jag etsade endast programmeraren och kopplade adaptern på en experimentplatta. Jag kopplade då efter dessa bilder:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är nummerna på adapterschemat omvända. Alltså 1 ska vara 5, 2 ska vara 4 osv.
Såg nu att själva eagle-filen på adaptern är det nog inget fel på, men jag etsade endast programmeraren och kopplade adaptern på en experimentplatta. Jag kopplade då efter dessa bilder:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är nummerna på adapterschemat omvända. Alltså 1 ska vara 5, 2 ska vara 4 osv.
Traskade förbi elfa och hämtade ut lite nya picar (16F628) men till min stora förvåning fungerade det inte att programmera dom heller :/
Som jag ser det så kan det bero på 3 saker:
Som jag ser det så kan det bero på 3 saker:
- Jag har satt någon diod eller liknande åt fel håll:
- Min kabel är felkopplad:
Kod: Markera allt
1 - 1 2 - 2 3 - 3 4 - 4 5 - 5 6 - 6 7 - 7 8 - 8 9 - 9
- Inställningarna i IC-Prog är fel:
ROLLO!!! JAG ÄLSKAR DIG AV HELA MITT HÄRTA!!!
Ni andra som hjälpt mig är inte fy skam ni heller
Såklart hade jag klantat till det och ställt in den på Direct IO igen när jag gick min desperata jakt efter fel
När jag ställde in den på Windows API fungerade den klockrent! Även alla min "gamla" picar som jag trode hade pajat fungerar! Så nu har jag en hel PIC-farm =)
Ni andra som hjälpt mig är inte fy skam ni heller

Såklart hade jag klantat till det och ställt in den på Direct IO igen när jag gick min desperata jakt efter fel

När jag ställde in den på Windows API fungerade den klockrent! Även alla min "gamla" picar som jag trode hade pajat fungerar! Så nu har jag en hel PIC-farm =)