Konstigt PC-problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Konstigt PC-problem

Inlägg av peter555 »

Jag har ett irriterande problem med min PC. Det yttrar sig på så vis att ibland när jag ska öppna en webbsida så spårar datorn ur. Det är bara en viss sida varje gång och det kan inträffa kanske 10 ggr i rad. Det kan vara olika sidor vid olika tillfällen, alltså ett svårdefinierat problem. När datorn spårar ur krävs hårdvarureset för att få igång den. Felet uppträder med både IE och FF. Det kan sedan gå flera veckor innan problemet visar sig igen. I övrigt kör jag t.ex. CAD program och spice simulering på datorn utan problem. Jag har kört virusscan etc. med olika program utan att hitta något anmärkningsvärt.
Datorn är en P4, 3GHz med 512 MB RAM och windows XP.

Normalt brukar jag köpa en ny dator när den blir alltför nercleggad men den här är bara ett par år så skalet är ju inte monterat än.

Är det någon som har en ide' om vad det kan vara för problem eller hur man ska kunna göra några tester för att ringa in det ?

/Peter
Seven11

Inlägg av Seven11 »

hur länge sedan var det du formaterade datorn?
peter555

Inlägg av peter555 »

Menar du formatera eller defragmentera? Formatera ska man väl förhoppningsvis bara behöva göra en gång. Defragmenterar gör jag däremot ganska rgelbundet
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Skulle kunna tänka mig något problem med minnet. Bränn o kör Memtest86 över en natt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja, testa minnet kan ju vara en bra början, jag ska låta det tugga i natt så får vi se om det blir några fel.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Börja med och kör Spybot http://www.spybot.info/sv/index.html
och
Ad-Aware http://www.lavasoft.com/
peter555

Inlägg av peter555 »

Ad-aware har jag scannat med förut, jag provade nu också Spybot. De hittade inte något anmärkningsvärt, endast en handfull tracking cookies. De brukar jag rensa bort med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Eftersom problemet kommer när du surfar borde det vara websiderelaterat.
Flash? Det finns "flashblock" till FF.
Kan det vara något java bajs?
Har du något annat web-plugin?
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja Java har jag, det är ju svårt att komma undan när fler och fler siter kräver det. Det skumma tycker jag är att samma problem uppkommer både i IE och FF. Hur kollar jag vilka plugin som är aktiva ? Vad menar du med flash ?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Flash används för att visa olika typer av multimedia och eller menyer.
Prova att installera flashblock till FF. Detta gör att du kan välja att starta ett flash-program.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu har jag kört Memtest86 v1.70 under 13h, den har gått igenom 74 testomgångar. Resultat 0 errors. Jag får en misstanke att det är något strul med Windows. Är det något man kan leta efter där ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Flashblock kan ju också vara intressant att prova, påverkar det bara FF eller finns det för IE också ? Med tanke på att problemet förekommer med både IE och FF så borde det vara något som är gemensamt.
Jag fann att det fanns en uppsjö av siter för att ladda ner Flashblock är det någon site som är att föredra ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är helt onödigt med Flash-blockerare. Det är bara att stänga av körningen av dessa i webläsaren.

I IE6 gör du det i menyn Verktyg --> InternetAlternativ --> Säkerhet --> Knappen "Anpassad nivå" --> och så markera att den ska fråga (eller neka) vid körning/installation av ActiveX och plugins.

Minnet är med största sannorlikhet ok eftersom du kan köra andra program. Att felet uppstår när du använder någon webläsare beror vanligtvis på nätverks-relaterade problem. Allt ifrån skräp i hosts-filen till att det hänt något med nätverksdrivrutinerna. Om det är samma sidor som alltid får datorn att låsa sig så beror det troligtvis på själva sidan du besöker. Det kan vara allt ifrån att den skickar skräp till att den försöker spela upp ljud och det är problem med ljudkortet.

Försök karlägga gemensamma saker med de sajter som får datorn att låsa sig. Tidpunkter, om de kör java, hur länge datorn varit igång, vilka program som då är/varit igång, osv.

Men att formatera hårddisken så fort det uppstår något litet problem är inget annat än dumt och onödigt. :)
Då och då frågar folk mig hur ofta man ska formatera hårddisken. Jag svarar alltid "När hårddisken saknar en partition". Då blir det tyst och efter en stund brukar de säga att de har hört att man ska formatera den ibland. Ehm.... jo, och man skrotar ju bilen varje gång tändstiften är "slut". :wink:
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Lösningen på alla webproblem..
http://lynx.browser.org/

//Johan
:D
Seven11

Inlägg av Seven11 »

problemet kan bero på vad som helst nästan... felet kan bero på ett program som du installerad för 1 år sedan... så länge du inte har något klart mönster på när/hur problemet uppstår (att "vissa" sidor hänger datorn betyder ingenting så vida dom inte har något gemensamt). Eftersom felet inträffar med båda IE och FF så kan ni ju ta bort flash bland annat då det är olika flash plugin till dom läsarna. Samma sak gäller med väldigt många andra saker...

Att inte formatera datorn med något års mellanrum är verkligen idiotiskt. Det är mer regel än undantag att ett program lämnar efter sig något typ registernycklar, inställningar, filer... vad som helst kan ge detta fel...

Så om du inte har väldigt mycket på din dator som du vill rädda så tycker jag du kör om datorn. Har du något viktigt på datorn så gör backup på det... personligen så använder jag en egen hårddisk för att spara filer på medans program osv installeras till den disk där windows är installerat.

JimmyAndersson: vad gäller hosts filerna så är sannolikheten minimal att det skulle vara felet. Samma sak gäller för nätverksdrivrutinerna...
Skriv svar