Har litet problem med min lcd display , har en stk500 och en stk501 med atmega128 på.
Har kopplat till PORTC enligt 4-bits schema använder Peter Fleurys LCD lib.
LCDn funkar och atmegan är inställd på 4 mhz intern klocka samma i libet och har också bytt till PORTC i libet. har detta program som test:
#include <avr/io.h>
#include <lcd.h>
int main(void) {
lcd_init(LCD_DISP_ON);
lcd_clrscr();
lcd_puts("heje");
return 0;
}
Men nu står bara skärmen med dubbla rader å man kan se att de blinkar lite med hög hastighet, så man hinner aldrig se att den slocknar bara att de händer saker. Annars helt ifyllda rutor överallt, när ja tar erasar hela atmegan så blir det endast en rad överst som det skall vara. har kollat å dubbelkollat å om om igen flera ggr. så ja tänkte bara om någon kunde slänga ur sig lite tips om vad som kanske kan vara fel. tror de kan ha nåt att göra med min makefile i WINAVR och/eller att mitt library inte ligger där det ska.
LCD till AVR
aha ok aa kan testa koppla dem till jord. för ja antar de är de isåfall. frekvensen är också inställd i både header filen och i avrstudio på 4 mhz. och va menar du me hur pinnarna är kopplade och hur programvaran vill ha den ? de är kopplade rätt är jag iaf 99,9 % säker på . men får kolla en gång till efter ja har dragit dom andra till jord.
edit: testade jorda dom, då blir displayen helt nollställd som om man bara haft jord, spänning och kontrasten inkopplade alltså en hel övre rad ifylld.
sätter ja dem alla till höga, 5+ händer inget.
edit: testade jorda dom, då blir displayen helt nollställd som om man bara haft jord, spänning och kontrasten inkopplade alltså en hel övre rad ifylld.
sätter ja dem alla till höga, 5+ händer inget.
När man kollar på din lilla kodsnutt så borde du göra
Innan du gör return. Finns risk att den kör valfri kod annars, beror på kompilator antar jag.
Kod: Markera allt
for(;;){
}