Max233CCP
Max233CCP
Är det någon som vet vilken baudrate dessa chip har, eller hur man ställer in det. Hittar inte något om det i databladet.
Om jag använder Hyperterminalen så säger den att den är ansluten, men det verkar inte gå att skicka några tecken. Och om jag försöker så hänger den sig efter ett tag. Kanske kan det vara att en buffer blir full eller något?
Jag kör med Baudrate 9600 8 databitar N ingen paritet och 2 stopbitar
Har kört med en stk500 och den kan ta emot data från Hyperterminalen men inte nu längre.
Om jag använder Hyperterminalen så säger den att den är ansluten, men det verkar inte gå att skicka några tecken. Och om jag försöker så hänger den sig efter ett tag. Kanske kan det vara att en buffer blir full eller något?
Jag kör med Baudrate 9600 8 databitar N ingen paritet och 2 stopbitar
Har kört med en stk500 och den kan ta emot data från Hyperterminalen men inte nu längre.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Yepp - Är du osäker på vilken som är vilken av Tx,Rx och pinne 2 samt 3 på dsuben så mät - är det spänning mellan jord och aktuell pinne så är det en utgång, annars en ingång - koppla ingångarna till utgångarna...
Kolla upp att du kopplat Tx och Rx rätt till uC också - mät gärna med oscilloskop för att se att signalerna går som de skall... Mer än en gång man har blandat ihop Tx och Rx....
Kolla upp att du kopplat Tx och Rx rätt till uC också - mät gärna med oscilloskop för att se att signalerna går som de skall... Mer än en gång man har blandat ihop Tx och Rx....

Nu har jag i alla fall kontakt, men bara i en riktning
vet inte vad det är men jag kan bara skicka från processorn men inte skicka från datorn 
Lite mer felsökning blir det nog gissar jag
Men jag kan ju inte gjort bort mig allt för mycket eftersom jag åtminstonde har kontakt.
När jag väl fått detta att fungera, finns det något bra ställe att köpa färdigetsade kretskort från? Någon som har tipps?
Det är ju lite opraktist att ha denna kopling på koplingsplatan hela tiden. Alternativt till att köpa eländet är ju att göra själv förstås. Men det brukar vara duktigt svårt att få bra dock

Lite mer felsökning blir det nog gissar jag

När jag väl fått detta att fungera, finns det något bra ställe att köpa färdigetsade kretskort från? Någon som har tipps?
Det är ju lite opraktist att ha denna kopling på koplingsplatan hela tiden. Alternativt till att köpa eländet är ju att göra själv förstås. Men det brukar vara duktigt svårt att få bra dock

-
Har en RS232 koppling som bara fungerar åt ett håll. Jag kan skicka data från processorn till pc men kan inte skicka från pc till processorn.
Jag har använt stk500 kortets interna rs232-spare port och det fungerar utan problem. Men nu kan jag som sagt bara skicka från uC -> PC och inte åt andra hållet.
Någon teori?
Jag har använt stk500 kortets interna rs232-spare port och det fungerar utan problem. Men nu kan jag som sagt bara skicka från uC -> PC och inte åt andra hållet.
Någon teori?
> Det är ju lite opraktist att ha denna kopling på koplingsplatan hela tiden.
Japp, därför finns det sådana här :
http://www.jescab.se/RSLink2.htm
Japp, därför finns det sådana här :
http://www.jescab.se/RSLink2.htm
Senast redigerad av sodjan 24 juni 2009, 13:26:28, redigerad totalt 1 gång.