upplysning om äldre märke tack!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

upplysning om äldre märke tack!

Inlägg av Jolles »

Tjena!

Fann för ett par årsedan en gammal "Major RS4020" (Reciever) Denna har verkligen klass på insidan! Sladdar uppbundna (handknutna snören) snyggt och stilrent, dualmono etc, de bara glänser - påminner mig om äldre Luxman hehe, men trots att ja lagat ganska många gamla 70-tals förstärkare/recievers etc så har ja aldrig talats om de här märket "Major" någon som vet något?? Har mailat några stycken, blandannat en gubbe i Sthlm som på nån sida påstod att han sålt Major på 70-talet, men ja fick aldrig nått svar... de var väl de närmaste ja kom :P
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Prova och kontakta Radiomuseet i Göteborg.
Där finns folk som vet om alla tänkbara märken.

http://www.radiomuseet.se

Kjelle
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jolles: Du får hemskt gärna ta lite bilder på den! :)
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Ja tänkte lägga in nån bild ja hade men de va verkligen inte mycke till bild så att säga, den står hemma hos mina föräldrar o dom vill väl hiva ut den nu när dom ska flytta snart men de blir de inte tal om ;-)

Men ja ska lägga in en bild så fort ja hittar en!! ser ut lite som det betydligt äldre pioneers/sony stuket utanpå på nått sätt tycker ja :-) ska se va ja hittar för bilder! får hoppas att radiomuseet vet något med!

Men är de inte konstigt ändå, den är trots allt såld i Sverige, men ingen info har ja lyckats googla till mig o ingen vet nått om den, förutom kanske nått musee :-) ändå den verkar ha vart en riktigt fin pjäs på sin tid :-) skulle väl gissa på de tidiga 70-talet då.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Tog ett tag, men de e inte var da ja e hemma hos dom...

Här är ett par bilder på den, de e ju inte mint-condition direkt, och i allmänt ganska skitig men men håll tillgodo, har ett par bilder till om de vore intressant...

Jag mailade föresten radiomuseet men fick inget svar... :-(

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tycker det ser ut som den kommer från slutet av 70-talet.
Välvårdad aluminiumfront. Det vore lite kul att putsa ner trächassit lite och lacka om det. Insidan ser verligen bra ut.

Måste bara kommentera några nostalgi-detaljer:
* Rattarna på fronten.
* Ovansidan i trä med gallret längst bak.
* Högtalar-kontakterna! Jag gillade den modellen.
* De lila kondingarna. Länge sedan jag såg sådana.

Om du har tur så kanske du kan hitta något om "Harry Thellmod AB". Åtminstone ungefär när företaget existerade. Det kanske iofs finns kvar än..
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Hehe, jo, fast min gissning va lite tidigare 70-tal, gentemot mina andra ja fixat, blandannat pga väldigt mycke trä överhuvudtaget, och desasutom även i frontpanelen..!

På förstärkarkortet så har ja fått byta bort ett gäng sånna där lila kondingar hehe, den ena kanalen var okay me de gamla trots allt, men inte den andra.

Här syns förstärkarens undre sida, blev ganska förvånad minns ja när ja öppnade den första gången o såg den handknutna kabeldragningen.
Förstärkarkortet som sitter nedåt vänster är ju iofs inte delat i två kort, för två kanaler, men ni ser i mitten att de inte sitter ihop iaf :-) så de beror väl på hur mycke "dualmono" man tycker att de e, men de e ju trots allt 2st helt enskillda kanaler iaf.
Bild

Och här e förstärkarkortets ovansida, och de syns ju ganska tydligt vilka som bytts o inte ;-)
O bakom kylflänsen sitter där 4st ganska feta inkapslade trissor :-) (2 borta på bilden pga. mätning...)
Bild

Harry thelmod va de nog ja sökte på när ja hittade nån mail som ja inte fick svar på... men de va ju ett tagsedan.
Skriv svar