Min fru insuerar att jag är ett pucko.

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Min fru insuerar att jag är ett pucko.

Inlägg av danei »

Jag har problem med en borrhammare. När nar sätter den i slagläge så vibrerar visserligen maskinen något. Men tanken är ju att borret ska slå också.
Det är en coltech, clasohlssons budget märke. Är det någon som har erfarenhet av en sådan. Eller likande maskin. Jag har bara kört bachosproffsmaskin förut. Till råga på allt så insurar min fru att det är mig det är fel på. Så jag vill nog mest höra att det är fel på maskinen :wink:

Jag har svårt att tro att det är ett SBS fel.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

på billiga maskiner är det den enda hammare du får. SKall du borra sten, betong och andra hårda material så är det bara riktiga maskiner som använder SDS-chuck så duger. Biltema har en billig sådan som duger bra om man inte börrar alltför mycket.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte en billig slagborr utan en billiga borrhammare. Med SDS-chuck. Visserligen har jag en vanlig chuck i den nu. Men det är en borrhammare. Jag har en B&D slagborr. Den vibrerar ju lite i borret så den funkar ju bättre. Men det går inte att borra i väggarna här med den. Biltemas tror jag är samma som de clas har. Men med olikafärg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Rent erfarenhetsmässigt, skulle nog även jag satsa på att "vibbarna" beror på dålig kvalitet i samband med tillverkningen.

Har själv upplevt liknande saker då man lånat billiga verktyg, sommt är komplett omöjligt att arbeta med och få till bra resultat, annat funkar hyfsat...
Dessvärre Svårt att övertyga "ej insatta" personer ibland... :D

Tyverr är det sällan lönsamt att åtgärda, men men... man får trösta sig med att de oftast bara kostar en bråkdel av priset för "riktiga prylar"
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att den inte håller i närheten av bra prylar är jag ju fullt medveten om. Men här är ny. Jag fick den i jul och skulle använda den för första gången nu.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har en exakt sån borrmaskin och "problemet" är att ibland tycks väggen vara hårdare och då får man hamra på länge för att komma vidare. Vet inte om det är grus/sten i väggen men ibland tare en jäkla tid.

Borrmaskinen _ÄR_ billig och fungerar därefter men det _SKA_ gå att borra betong med den.
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Du kan ju kanske skruva isär och kolla om hammaren är ok. Den var i småbitar på största Hiltin på jobbet en gång, naturligtvis när högsta chefen skulle låna hem den...
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Snälla du.
Med vanlig chuck borrar man inte med hammare utan det gör man med chuck för riktiga borrar och SDS chuck
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag vet inte om du provat att borra med den men vissa maskiner kræver att du trycker borret mot något.
Det sitter en liten fjæder som trycks in.

/Hampus
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hmmm... är nog fakrikationsfel på din maskin - testa att spruta i lite olja i mekaniken och se om något släpper - skruva isär en billig maskin betyder förmodligen att man inte får ihop den igen...

Jag hade kanske tur med biltemaprylen, den känns lite tung, slö och rackig, men borrar riktigt bra i sten iaf.

Bild
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Håller med tusse; ut med den vanliga chucken och testa att montera ett borr med SDS-infästning...
Kommer ihåg att jag skulle borra med en borrhammare av biltemafabrikat som jag lånat av flickvännens bror, inte mycket hände innan jag testade att ta bort den vanliga chucken som min flickvän hade monterat SDS-borret i...
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Edit: Hade missat Cosmox inlägg
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

hmmm...en dum fråga kanske men har du satt den i "hammar"-läge? Det är väl till för att bila, "hammare + borr" ska man väl använda när man borrar vägg.
Och sätt i SDS-chucken.
Jag har en från jula, 299:-, som ser ut precis som Biltemnas, det är kopior på gamla Hilti tror jag. Min funkar ypperligt, otroligt bra för det priset!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har faktiskt enbart använt vanliga billiga små hammar/borr maskiner under 200:- klassen inköpta på tex ÖB och dom fungerar alldeles utmärkt att borra både i tegel och betong med. Men ett tips om man vill att dom skall hålla en tid är att smörja upp dom med lite bra fett, litiumbaserat fett blandat med lite vanlig motorolja för att det skall bli lite mer flytande skadar inte. Många sådan här billiga maskiner har inte många kullager i sig och speciellt inte där det behövs mest - till chucken, där ju i princip all kraft hamnar om man tex använder en sliprondell eller så.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

ett annat tips är att smörja in med fett på SDS fästet på borren så slipper sten o betongdamm leta sig in i chucken så att den börjar gå trögt och inte fjädrar tillbaka i låst läge när man sätter in borren.

lönar sig i längden
Skriv svar