Bygga ledningssökare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Albert

Bygga ledningssökare.

Inlägg av Albert »

Jag undrar om det är någon som har något schema på en ton-sändare och en mottagare.

Skulle vilja bygga en liten ton-ringare som man ansluter i en kabelände och sedan en mottagardel med lite ställbar känslighet, så man kan söka 5-10 cm ifrån kabelstammen.

Behöver inte vara något avancerat.

Hittade ett schema på en mottagardel, men jag vet inte om det är något att ha.
http://www.reconnsworld.com/audio_tonedecode.html
http://www.reconnsworld.com/audio_electretamp.html
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag söker något liknande, men jag vill kunna hitta nedgrävda kablar, så det bör ha en räckvidd på 30-50 cm, typ en liknande en sån som televerkarna använder.
Albert

Inlägg av Albert »

Det jag söker är något i stil med denna på Elfa.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=11102.htm

Men den är ju mycket för avancerad.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

aah dom där är jättebra när man håller på och tattar nätverkskabel. Jag ska leta upp en nedgrävd kabel, så jag behöver nåt med samma kräm som denna fast utan alla finesser.

Om man läser databladet så skickar den ut en ton på 32 kHz, 24V 70mA. Det är ju inte svårt att fixa, men hur är mottagaren uppbyggd tro?
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jag har släktingar som tror stenhårt på att man kan hitta ledningar i marken med en slags slagruta. Två tjocka koppartrådar bockade 90 grader som man håller i var sin hand. Man håller dem framåt och när man går över en ledning så lägger de sig i ett kors. Helknasigt.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jag har släktingar som tror stenhårt på att man kan hitta ledningar i marken med en slags slagruta. Två tjocka koppartrådar bockade 90 grader som man håller i var sin hand. Man håller dem framåt och när man går över en ledning så lägger de sig i ett kors. Helknasigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

tja kör man några hundra ampere genom kabeln, och har nolla och fas separerade nån decimeter så inte magnetfälten tar ur varandra, så kan det nog funka, problemet är att jag vill hitta en kabel som är 3G1.5. Tror den brinner upp om jag gör så ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har haft bekymmer med kabelsökare, provade några stycken på jobbet nyligen och resultatet var inte helt lysande

för våran del så skulle vi vilja göra förljande, ansluta en signalenhet till spänningsförande uttag oc förlja kablen till säkring utan att bryta strömmen
det är enklare sagt än gjort

om man grovt börjar dela in metodiken i först två oc sedan två delar till så ser det ut som följer

induktiv eller kapacitiv överföring

antingen så har man eller skapar sig en slinga man kan skicka en signal igenom

eller har man en enkeltråd eller ren elektriskt sett en motsvarande

sen delar man upp det i med eller utan bärvåg
utan så är det en tongenerator i hörbart område, annars brukar dom vara en am-modulerad signal på några hundra Khz

den enklaste och bästa sökmetoden är en induktiv slinlga och med hörbart ljud, en enkel fyrkantsgenerator och mottagare av en spole med en ordentligt förstärkare på, kopplad till högtalare eller lurar
funkar mycket bra, om om om inte det finns störningar och man kan få till en slinga
frekvensomformare stör förbannat mycket när man söker på detta sättet
det blir lite bätte om man har en induktiv som ligger med en bärvåg i lite högre frekvens
detta är lätt att hitta kablen och ger lång sökvidd och den smittar inte intillliggande kablar, återkommer om detta

den kapacitiva är som det låter , ungefär samma sändare men man kopplar en pol till jord och en till den kablen man ska följa
pickuppen där är bara en plåtbit som plockar upp signalen och in till förstärkaren
kan bara säga att frekvensomformare och switchade nätdelar hörs om man inte har skärmade kablar
och sen är det en annan sak, eftersom signalen kan överföras kapacitivt så betyder det om man har en kabelstege där man har en bunta kablar liggande jämta varandra så smittar den kablen man har signalgeneratorn på sin signal till dom kablar som ligger intill, inte kul
den stora fördelen är att man inte behöver ha en slinga

mottagarna för dom med bärvåg måste ju naturligtvis vara en enkel am-mottagare

för att mäta kablar med 230v på så måste utrustningen klara det, inte helt lätt om man bygger själv

så vad ska man ha vad till?

det finns flertalet riktiga kabelsökare, och dom brukar klara både induktiv och kapacitiv metod, men dom kostar några tusenlappar och är inte helt enkla att annvända, har provat i flera dagar utan att få det 100% säkert

kan man få en slinga utan annan spänning i så räcker en enkel tongenrator och en mottagare av en reläspole och en väldigt långt

ska man följja en kabel i backen utan slinga så behövs en sändare med bärvåg, men då får det inte finnas mer en en kabel på sträckan man ska kolla

det hela är en eländigt svår sak och jag kör med hfgenerator , spektrumanalysator och riktantenn

:twisted:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hmm, det är den där sista varianten med bärvåg jag behöver, skulle man inte kunna ta en vanlig fm-sändare avstämd till nån lämplig frekvens, en tongenerator som ingång, och använda kabeln som antenn, sen gå med en liten riktantenn och en radiomottagare och leta efter kabeln?

Jag ska alltså följa en kabel som är nergrävd i mark, alldeles ensam, inga andra kablar i närheten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en liten am-sändare är nog bättre, och då är mottagaren enkel att fixa
amsändare med låg effekt kan man lätt göra med en kristallosscilator och frekvensdelare i 4xxxlogik en 4093 och en 4040 så har man både osscilator och tongenerator med en kristall som passar
Skriv svar