4,5V= till 3,1V=
4,5V= till 3,1V=
Sedan ett år tillbaka har jag hållit på med att bygga en liten radiostyrd bil men nu har jag kommit till ett problem jag har svårt att lösa. Det är så att jag har köpt ett par vita lysdioder från elfa (art nr: 75-058-60)
Dessa vill jag driva med samma batteripack som själva radiostyrningen drivs med dvs 3x1,5V
Hur ska jag göra detta? Tänkte parallellkoppla lysdioderna så att de ligger på 3,1V 60mA (30mA styck)
Jag har läst lite om att bygga sitt eget batteripack till sin mp3 och då har det nämts något om att transformera likström på ett väldigt effektivt sätt.
Dessa vill jag driva med samma batteripack som själva radiostyrningen drivs med dvs 3x1,5V
Hur ska jag göra detta? Tänkte parallellkoppla lysdioderna så att de ligger på 3,1V 60mA (30mA styck)
Jag har läst lite om att bygga sitt eget batteripack till sin mp3 och då har det nämts något om att transformera likström på ett väldigt effektivt sätt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ett sätt är att sätta två vanliga dioder i serie.
4,5V - 0,7V - 0,7V = 3,1V. Mitt i prick alltså.
edit: Eller varför inte köra med seriemotstånd som Henry skrev. Vill man få ner spänningen så är det bara att låta en eller flera lysdioder sitta i serie med de parallellkopplade.
edit 2: Kom på att alla lysdioder inte skulle lysa lika starkt då.
4,5V - 0,7V - 0,7V = 3,1V. Mitt i prick alltså.

Kod: Markera allt
4,5V diod diod 3,1V
o-----------|>|----|>|---------o
edit 2: Kom på att alla lysdioder inte skulle lysa lika starkt då.

Senast redigerad av JimmyAndersson 10 januari 2007, 17:09:32, redigerad totalt 2 gånger.
glömde säga att jag ogärna vill ha förluster. Alttså visst jag skulle kunna ta och koppla ett motstånd mellan batteriet och lysdioderna men då skulle en massa ström gå till spillo på motståndet, jag är ute efter ett så effektivt sätt som möjligt. Ideen med dioderna är väl lite samma sak som att ha ett motstånd dvs inte så effektivt.
Bara tanken av att förlora så mycket ström ger mig rysningar
Bara tanken av att förlora så mycket ström ger mig rysningar

- JimmyAndersson
- Kontakt:
JimmyAndersson: Nu gjorde du en tankevurpa.
Dioder måste strömbegränsas. Jimmys lösning med dioderna kommer inte att funka. vita dioder brukar ligga på 3,6V. Men 0,9-1,4V låter som ett lämpligt spänningsfall. Ta en resistor per diod. Om du vill spara på energin så bör du nog titta på bättre dioder. Du kan inte vinna just något på en stepdown i dethär läget.
Dioder måste strömbegränsas. Jimmys lösning med dioderna kommer inte att funka. vita dioder brukar ligga på 3,6V. Men 0,9-1,4V låter som ett lämpligt spänningsfall. Ta en resistor per diod. Om du vill spara på energin så bör du nog titta på bättre dioder. Du kan inte vinna just något på en stepdown i dethär läget.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tanken med resitorn är att den ska ge en ström som är lagom även om spänningarna variera lite. Dina dioder kan tex ha ett spänningsfall upp till 3.8V hur låg den kna vara vet jag inte. Men för att det ska funka bra måste du bränna endel späning över resitorn. Jag har själv brännt dioder för att jag använt för liten resistans coh räknat med att batterispänningen är 1,5V per cell. Den är snarare 1,6V på en ny alkalisk cell. Men att bränna 1/4 av spänningen i resitorn är ganska lagom.
Visst kan du använda stepdown. Men det kommer inte att vara värt mödan.
Visst kan du använda stepdown. Men det kommer inte att vara värt mödan.