Hur skulle ni göra om ni behövde kontrollera att en fläkt snurrar? Fläkten drar ca 0,5A och matas med 12V DC. Elektroniskt kommuterad, som en pc-fläkt. Fläkten saknar dock rotationssensor och att installera en extern går inte i applikationen.
En microcontroller med ADC finns att använda som övervakare.
Lysdiod och LDR/fototransistor eller liknande borde fungera, men jag har en annan idé som är lite lättare:
Sätt en temperatursensor några cm framför fläkten på "blås-sidan". En annan temperatursensor monteras på andra sidan, men inte mitt framför fläkten, utan snarare lite vid sidan om. Sedan är det bara att mäta temperaturskillnaden med en komparator/op-förstärkare. Klart!
Som bonus får man en liten koll på hur bra fläkten verkligen fungerar.
har inte kollat hur strömmen ser ut till en sådan men jag misstänker att den är starkt färgad i frekvens i förhållande till varvtal, lätt att kolla med ett skop
sedan kan man bara mäta strömmen via ett motstånd avskila ac-komponenten och köra det genom ett högpassfilter och om det fins något där så snurrar fläkten
jimmys sätt funkar om man på det motstånd som är i blåsten monterar ett motstånd till för uppvärming, sen kyls det olika i beroende på hur mycket det blåser
brukar annvändas io varmtrådsgivare för luftmätning och numera som massaflödesmätare i bilar
Varje gång fläktelektroniken byter lindning, blir det en negativ spik som går tillbaks i kablarna. Den kan man förstärka: (det kan ju iofs också vara en tillfällig strömdipp pga växlingen, som grym tänkte. ivf blir resultatet samma)
R1 är en minst 10-varvig precisionstrimpotentiometer.
Funkar skitbra. Jag har så i mitt serverskåp för att övervaka fläktarna.
Radiohead: "Jimmy, ditt sätt fungerar inte. Jag antar att du menar att blåsten skulle kyla? Det gör den inte. Bara om något kan avdunsta ifrån sensorn."
Hehe... då får du nog berätta det för min fläktkoll i servern. Den är byggd på det sättet och fungerar fint, så antagligen vet den inte om att det inte ska fungera...
Att mäta på ett varmt motstånd ger visserligen större chans att det fungerar i flera olika miljöer.
En riktig tempeartursensor som säger att det är 25° i ett vindstilla rum, SKA inte säga något annat fast man blåser med en 500cfm-fläkt på den. Isf utvecklar den en egenvärme på något vis...
JimmyAndersson skrev:
Radiohead: "Jimmy, ditt sätt fungerar inte. Jag antar att du menar att blåsten skulle kyla? Det gör den inte. Bara om något kan avdunsta ifrån sensorn."
Hehe... då får du nog berätta det för min fläktkoll i servern. Den är byggd på det sättet och fungerar fint, så antagligen vet den inte om att det inte ska fungera...
Hm....Kontrollerar du bara av/på? Kan du dra slutsatser om hur fort fläkten snurrar? Är det möjligen så att du använder nån slags värmekänslig resistor (med alltså ganska hög ström jmfört med t ex en backspänd diod som tempsensor)? Då skulle man ju kunna tänka sig att värme på något sätt alstras i sensorn, alternativt leds tid termiskt via ledningarna. En vind effektiviserar ju då avkylningen mot omgivningen.
Det måste inte avdunsta något för att kyla. Det fungerar också om föremålet har en annan (i det här fallet högre) temperatur än luften. Då får du automatiskt avkylning. Sätter du då rörelse på luften så ökar avkylningen.
Ett passsivt föremål utan egengenerard värme kan inte kylas på det sätt som Jimmy säger. Däremot går det säkert en ström genom den som inte kan försummas och då får man egenuppvärming i sensorn. Genom att tillföra lika mycket värmeeffekt till både den sensor som sitter i luftdraget och den som sitter i stilla luft så kan man mäta flödet på luften med hjälp av temperaturskillnaden. Den som sitter i flödet kyls mer än den som sitter i stilla luft.