Fiskelina som ljusledare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Fiskelina som ljusledare?

Inlägg av Limen »

Tjo!

Är det någon som lyckats leda ljus med fiskelina? Har labbat lite nu under natten men inte lyckats få till något.
Jag har testat med en röd LED på 500mcd tillsammans med 0,6mm och 0,3mm lina utan resultat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror inte det fungerar så bra. Dom leder helt enkelt inte ljus så bra då dom inte är tillräckligt klara skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Skulle det kunna skilja såpass mycket i klarhet?
http://web.telia.com/~u54815879/DSC00457ed.JPG
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bara för att dom ser klara ut är inte nödvändigtvis det samma som att dom fortfarande är det när det handlar om lite längre sträcka. Testa om det går att sätta flera trådar framför varandra och se om det fortfarande är lika klart. Det bör fungera men kanske i meter längder.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Några meter är det inte tal om här.. De stumpar jag försökt med är kanske 5-6cm långa. Och det borde ju inte vara några problem, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Därför jag vill ha tag på någon som lyckats...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur ser varje ände ut? Det är viktigt att de är helt blanka. Annars kommer det inte ut något ljus på andra sidan.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Weeei jag hittade en lina som fungerade! Betade av hela arsenalen av linor jag hade hemma och den lina jag sparde till sist, som jag absolut inte trodde skulle fungera, fungerade! Det är en gul fluorecerande pimpellina på 0,2mm. Den lina som visade sig fungera näst bäst var en flätad "big fish line". De övriga färglösa solida linorna fungerade inte alls.
Så nu blir det till att göra lite seriösare försök. De försök jag gjort nu är med en oslipad LED och lite eltejp. Alla linor klipptes med sax.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testade själv 3 linor som var lätt gulaktiga av sig men dock med en laser och det fungerade på alla även vid 4 dm lina, dock inte i närheten så starkt som det blir med en riktig glasfiber. Med en stark lysdiod så syntes ingenting alls såvida det inte handlade om bara några få cm. Om du har så kan du kanske testa med att sätta en lins framför lysdioden så det koncentreras in i fibern bättre om det inte skulle räcka.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

hmm någon lins har jag inte. Men man kanske kunde testa att kupa toppen på dioden?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag skulle nog prova med att borra ett hål i toppen på lydsioden med en kretskortsborr och sedan gucka ner epoxy i hålet och trycka ner fiskelinan i där.

Det känns som om det skulle kunna bli bättre ljusöverföring med en plast-epoxy-plast-övergång istället för plast-luft-plast. Särdskilt om inte ändan på fiskelinan är rakt kapad och helt slätpolerad.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Ska man kanske smälta ihop ändarna på linorna också? Så att den bli en solid klump. Blir ju mycket lättare att polera isf...
Skriv svar