Fiskelina som ljusledare?
Fiskelina som ljusledare?
Tjo!
Är det någon som lyckats leda ljus med fiskelina? Har labbat lite nu under natten men inte lyckats få till något.
Jag har testat med en röd LED på 500mcd tillsammans med 0,6mm och 0,3mm lina utan resultat.
Är det någon som lyckats leda ljus med fiskelina? Har labbat lite nu under natten men inte lyckats få till något.
Jag har testat med en röd LED på 500mcd tillsammans med 0,6mm och 0,3mm lina utan resultat.
Skulle det kunna skilja såpass mycket i klarhet?
http://web.telia.com/~u54815879/DSC00457ed.JPG
http://web.telia.com/~u54815879/DSC00457ed.JPG
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Weeei jag hittade en lina som fungerade! Betade av hela arsenalen av linor jag hade hemma och den lina jag sparde till sist, som jag absolut inte trodde skulle fungera, fungerade! Det är en gul fluorecerande pimpellina på 0,2mm. Den lina som visade sig fungera näst bäst var en flätad "big fish line". De övriga färglösa solida linorna fungerade inte alls.
Så nu blir det till att göra lite seriösare försök. De försök jag gjort nu är med en oslipad LED och lite eltejp. Alla linor klipptes med sax.
Så nu blir det till att göra lite seriösare försök. De försök jag gjort nu är med en oslipad LED och lite eltejp. Alla linor klipptes med sax.
Testade själv 3 linor som var lätt gulaktiga av sig men dock med en laser och det fungerade på alla även vid 4 dm lina, dock inte i närheten så starkt som det blir med en riktig glasfiber. Med en stark lysdiod så syntes ingenting alls såvida det inte handlade om bara några få cm. Om du har så kan du kanske testa med att sätta en lins framför lysdioden så det koncentreras in i fibern bättre om det inte skulle räcka.
-
- Kontakt:
Jag skulle nog prova med att borra ett hål i toppen på lydsioden med en kretskortsborr och sedan gucka ner epoxy i hålet och trycka ner fiskelinan i där.
Det känns som om det skulle kunna bli bättre ljusöverföring med en plast-epoxy-plast-övergång istället för plast-luft-plast. Särdskilt om inte ändan på fiskelinan är rakt kapad och helt slätpolerad.
Det känns som om det skulle kunna bli bättre ljusöverföring med en plast-epoxy-plast-övergång istället för plast-luft-plast. Särdskilt om inte ändan på fiskelinan är rakt kapad och helt slätpolerad.