Styr mobiltelefon med PIC...
-
Styr mobiltelefon med PIC...
Jag håller på med ett projektarbete där jag har för avsikt att med en pic-processor skicka sms via en mobil.
Jag har hittat riktigt schyssta mobilmoduler på internet, precis som en vanlig mobil, bara att det inte har några användargränssnitt(display/tangente), den kommuniserar enbart med AT-kommandon.
Det jag har hört och undrar är hur möjligheterna finns att skicka AT-kommandom eller liknande till en vanlig mobiltelefon, har ett par gamla som ligger och skräpar, kan det gå via kontakterna på mobilens undersida?
Ger mobilföretagen ut information om hur kommunikation kan upptas?
Jag har hittat riktigt schyssta mobilmoduler på internet, precis som en vanlig mobil, bara att det inte har några användargränssnitt(display/tangente), den kommuniserar enbart med AT-kommandon.
Det jag har hört och undrar är hur möjligheterna finns att skicka AT-kommandom eller liknande till en vanlig mobiltelefon, har ett par gamla som ligger och skräpar, kan det gå via kontakterna på mobilens undersida?
Ger mobilföretagen ut information om hur kommunikation kan upptas?
Förr hade de flesta mobilen en serie-port.
I dag verkar de flesta köra USB, vet inte hur många som också har serie-port.
Vissa telefoner hade ocksp IrDA port som i princip körde en (slags) seriekommunikation.
Men vad var det för fel på de små kompakta modulerna !?
De är ju i alla fall dokumenterade...
Vissa telefoner hade ocksp IrDA port som i princip körde en (slags) seriekommunikation.
Men vad var det för fel på de små kompakta modulerna !?
De är ju i alla fall dokumenterade...
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Nä, ingen speciell, undrar mest gennerellt, men jag har en gammal sony ericsson och en gammal nokia som jag inte kan modellnummret på.
Vart kan man se vilka pinnar man ska använda, men det mest kritiska jag undrar är vart man får reta på hur mobilen kommuniserar, är det AT-kommandon, och är dom lika för alla mobiler.
Det svåra verkar altså vara att det inte finns någon dokumentation att komma åt.
Vart kan man se vilka pinnar man ska använda, men det mest kritiska jag undrar är vart man får reta på hur mobilen kommuniserar, är det AT-kommandon, och är dom lika för alla mobiler.
Det svåra verkar altså vara att det inte finns någon dokumentation att komma åt.
En snabb googling gav detta för några Ericsson-modeller.
http://www.gsmhacking.com/help/cables/e ... /index.htm
Kanske man kan få användning för sin gamla 868 i något spännande projekt..... Arrgh ännu mer inspiration och lika lite tid som förrut...
http://www.gsmhacking.com/help/cables/e ... /index.htm
Kanske man kan få användning för sin gamla 868 i något spännande projekt..... Arrgh ännu mer inspiration och lika lite tid som förrut...
Hmm, USB är väl en serieport?sodjan skrev:Förr hade de flesta mobilen en serie-port.
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Man kan troligen köra AT-kommandon, men inte utan att koppla in telefonen. Ta reda på exakt vad telefonen heter. Utan det kan du inte ta reda på vilka ben i kontakten som ska kopplas vart.
Om du är osäker på vad telefonen heter så är det bara att ta en bild och lägga upp på forumet. Kolla även på google och använd bildsökningen där för att titta på alla Nokia-telefoner t.ex.
Om du är osäker på vad telefonen heter så är det bara att ta en bild och lägga upp på forumet. Kolla även på google och använd bildsökningen där för att titta på alla Nokia-telefoner t.ex.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
> Nä, ingen speciell, undrar mest gennerellt, men jag har en gammal sony
> ericsson och en gammal nokia som jag inte kan modellnummret på.
OK, fine. Du vet inte vilka telefoner du har. Verkar i och för sig lite
konstigt men kör för det...
Men sedan ställer du en massa detaljfrågor precis som om **VI** skulle
kunna *gissa* vilka telefoner du har !!??
Vad är problemet med att titta på telefonerna vad de heter ??
> ericsson och en gammal nokia som jag inte kan modellnummret på.
OK, fine. Du vet inte vilka telefoner du har. Verkar i och för sig lite
konstigt men kör för det...
Men sedan ställer du en massa detaljfrågor precis som om **VI** skulle
kunna *gissa* vilka telefoner du har !!??
Vad är problemet med att titta på telefonerna vad de heter ??
Vilka GSM modem har du kollat på?
Jag hittar inga för runt 500:-, helt ok pris enligt mig.
Men ta reda på vilka telefoner du har och köp kabel till dom för 100:- på tradera eller liknande så kan du testa från PC först.
Det funkar även om dom Ir-port, då kör du genom den för att komma igång.
Skicka Sms med Ericsson går bra, och det finns 2 protokoll vad jag känner till Txt och PDU.
Jag hittar inga för runt 500:-, helt ok pris enligt mig.
Men ta reda på vilka telefoner du har och köp kabel till dom för 100:- på tradera eller liknande så kan du testa från PC först.
Det funkar även om dom Ir-port, då kör du genom den för att komma igång.
Skicka Sms med Ericsson går bra, och det finns 2 protokoll vad jag känner till Txt och PDU.
-
- Kontakt:
Det där tror jag du har fel i, har ett svagt minne att jag skickade sms med min T18 eller om det var T29an.Micke_s skrev:Skicka sms med AT kommandon går ej med ericsson om de inte har inbyggt modem, har jag för mig.
Själv gick jag över och använde ett par siemens c55/s55or då jag hade bättre laddstation till de.
Henrik: Om du har en sådan telefon kan jag bjuda på en synkstation till de. Eventuellt en telefon om jag hittar den. I mindre bra skick dock men den fungerar.