Egenhändigt byggd basförstärkare!
Egenhändigt byggd basförstärkare!
Just såsom tråden heter. Jag funderar lite på att bygga en fristående förstärkare på ett par hundra W som skall kopplas till ett högtalarkabinett. Så förstärkaren skall klara att pressa ut minst 200W vid 8ohm, och om det är möjligt så ännu mera vid 4ohm. Lägre än det behövs inte.
Helst skulle jag också bygga in nån sorts tonstack, och två kanaler, en som går via tonstacken och en som går rakt, så man kan använda förstärkaren med en separat preamp.
Nu är ju då problemet att jag inte kan nästan nåt om ljudteknik. Så lite hjälp skulle uppskattas. Det jag mest undrar över är skillnaden mellan en vanlig gitarrförstärkare och en för elbas.
Jag skall se om jag kan hitta nåt fint schemat att modda lite, typ på nån gammal Mesa Boogie eller nåt.
Helst skulle jag också bygga in nån sorts tonstack, och två kanaler, en som går via tonstacken och en som går rakt, så man kan använda förstärkaren med en separat preamp.
Nu är ju då problemet att jag inte kan nästan nåt om ljudteknik. Så lite hjälp skulle uppskattas. Det jag mest undrar över är skillnaden mellan en vanlig gitarrförstärkare och en för elbas.
Jag skall se om jag kan hitta nåt fint schemat att modda lite, typ på nån gammal Mesa Boogie eller nåt.
stora frågan är väl vad du vill ha för ljud i det hela
lemmy stuk?
eller rent och fint?
rör eller trissor?
med eller utan motkoppling?
mjukt eller hårt dist när det klipper?
nu kanske jag säger sådant som andra inte gillar men det får jag ta
jag spelar inget men har hjälp till lite när det gäller sådanna prylar och ska du ha allround så bygg något som är byggt på transistorer i utgången, rör i drivsteget och ingen motkoppling
gör med bra chassi, kraftig nätdel, kraftiga kylflänsar och bra uppbyggnad innuti, så slipper du massa problem
AOE hadde ett bygge som motsvarar det mesta och jag har tidningen någonstans, moddade det lite för en kompis räkning och byggde, fungerar mycket bra klart ljud, bra klippning och låter bra mycket bättre än vad det kostade i jämförelse mot köpesaker i samma prisklass
lemmy stuk?
eller rent och fint?
rör eller trissor?
jag spelar inget men har hjälp till lite när det gäller sådanna prylar och ska du ha allround så bygg något som är byggt på transistorer i utgången, rör i drivsteget och ingen motkoppling
gör med bra chassi, kraftig nätdel, kraftiga kylflänsar och bra uppbyggnad innuti, så slipper du massa problem
AOE hadde ett bygge som motsvarar det mesta och jag har tidningen någonstans, moddade det lite för en kompis räkning och byggde, fungerar mycket bra klart ljud, bra klippning och låter bra mycket bättre än vad det kostade i jämförelse mot köpesaker i samma prisklass
Kan du scanna in den där AOE-artikeln om du hittar den?grym skrev:stora frågan är väl vad du vill ha för ljud i det hela
lemmy stuk?
eller rent och fint?
rör eller trissor?
Jag skall inte bygga kabinetten själv, utan använda färdiga. Har tänkt mig MarkBass Standard 104. dvs.
http://www.markbass.it/products.php?lin ... =2&vedi=29
http://www.markbass.it/products.php?lin ... =2&vedi=29