Jag är på väg att lära mig lite om avr. Eftersom jag tror att mitt problem ej ligger i själva mikrokontrollern så postar jag tråden här. Jag använder en ir-mottagare från elfa vilken jag kopplat till min avr.
Mottagaren verkar fungera som den ska. Jag debuggar den genom att en lysdiod tänds när jag får en nolla på ir-mottagarens "datapinne". Som jag förstått det så är utgången på ir-mottagaren inverterad. När jag tar en vanlig fjättkontroll (till en tv eller en video) blinkar min lysdiod.
Okej. Det jag ska göra är inte att skicka data, jag ska detektera objekt. Detta ska sitta på en liten autonom robot. Min tanke är att sända ut ir-ljus med en ir-diod och om det först reflekteras och sedan detekteras av ir-mottagaren har jag något framför mig. Min provuppkoppling går alltså ut på att sända ljus och detektera det.
Som sagt fungerar detekteringen med en fjärr men när jag ska sända mha mikrokontrollern går det sämre. Jag blinkar ir-dioden 38000 gånger i sekunden men det jag får är bara ett skumt slumpartat blinkade av min lysdiod, som visar när mottagaren "ser" något.
När jag håller ir-dioden rakt framför mottagaren så händer inget. När jag håller den 15cm ifrån bakom mottagaren så blinkar det lite. En lustig grej jag upptäckte är att jag här fick samma uppförande oavsett om jag använde en ir-diod, en lysdiod eller en vanlig likriktardiod

Vad gör jag för fel?
Är det rätt tänkt att det bör komma en nolla på "datapinnen" när jag blinkar med en ir-diod framför mottagaren?
Är det min labbplatta som ställer till det?
Lägger till en början inte ut någon kod.
MVH Martin