IR-mottagare. Hur sända?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
syltkaka

IR-mottagare. Hur sända?

Inlägg av syltkaka »

Hej

Jag är på väg att lära mig lite om avr. Eftersom jag tror att mitt problem ej ligger i själva mikrokontrollern så postar jag tråden här. Jag använder en ir-mottagare från elfa vilken jag kopplat till min avr.

Mottagaren verkar fungera som den ska. Jag debuggar den genom att en lysdiod tänds när jag får en nolla på ir-mottagarens "datapinne". Som jag förstått det så är utgången på ir-mottagaren inverterad. När jag tar en vanlig fjättkontroll (till en tv eller en video) blinkar min lysdiod.

Okej. Det jag ska göra är inte att skicka data, jag ska detektera objekt. Detta ska sitta på en liten autonom robot. Min tanke är att sända ut ir-ljus med en ir-diod och om det först reflekteras och sedan detekteras av ir-mottagaren har jag något framför mig. Min provuppkoppling går alltså ut på att sända ljus och detektera det.

Som sagt fungerar detekteringen med en fjärr men när jag ska sända mha mikrokontrollern går det sämre. Jag blinkar ir-dioden 38000 gånger i sekunden men det jag får är bara ett skumt slumpartat blinkade av min lysdiod, som visar när mottagaren "ser" något.

När jag håller ir-dioden rakt framför mottagaren så händer inget. När jag håller den 15cm ifrån bakom mottagaren så blinkar det lite. En lustig grej jag upptäckte är att jag här fick samma uppförande oavsett om jag använde en ir-diod, en lysdiod eller en vanlig likriktardiod :shock:

Vad gör jag för fel?
Är det rätt tänkt att det bör komma en nolla på "datapinnen" när jag blinkar med en ir-diod framför mottagaren?
Är det min labbplatta som ställer till det?

Lägger till en början inte ut någon kod.

MVH Martin
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Är det konstant 38kHz signal du sänder?

Har du läst vad mottagaren vill ha in?

Om jag inte minns helt fel så brukar dom där mottagarna för 38kHz bärvåg ofta vara specade vad gäller pulslängder, d.v.s hur långa burstar av 38kHz pulser som den accepterar för att generera 0 eller 1 ut. Då funkar det inte med konstant bärvåg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur har du kopplat in ir-dioden? Hur stort motstånd?

och så det gamla vanliga: Avstörningskondensatorer? Har du kopplat in ir-mottagaren som databladet visar?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

låter väldigt konstigt tycker jag, måste vara störningar på labbplattan eller microC, jag körde med en "konstant bärvåg" det funkae för mig, men när jag mäter med osolyscope så är det inga "fina" nollor jag får :P men jag kan läsa av dem... jag tror inte att det spelar så stor roll med hur lång bär våg man har när man använder det på detta vistet... det är ändå bara en liten snutt som stutsar mot föremålen....

jag är ingen expert på detta men jag har använt det i ett par år :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Då finns det nog olika typer för jag har för mig att någon typ hade sådana begränsningar. Men sånt står i databladet så förhoppningsvis är det redan kontrollerat.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

vfr: Ja, jag sänder konstant 38kHz. Har givetvis läst databladet men har inte förstått allt. På sidan I-2 står det om High/Low level pulse width. Menar dem minsta detekterbara pulsbredd eller som du säger att det inte funkar med konstant bärvåg? Längst ner på samma sida visar Fig 1 samma sak men jag kan inte tolka vad den kommer ge ut.

JimmyAndersson: Har kopplat in som databladet visar fast hittade bara en 22uF. Ir dioden är inkopplad via en småsignaltransistor. Motsåndet är på 120ohm.

squiz3r: Har tyvärr inget ocilloskop men du har alltså lyckats att detektera med "konstant bärvåg"?

Stämmer det att utsignalen är inverterad?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

påmin motagare körde jag en konstant freqvens på 38000Hz det gick fint för mig, men jag kopplade LED direkt på I/O pinnen, klarar transistorn av den höga freqvensen? min motagare ger en "nolla" när den får en ir signal
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

syltkaka: Jepp, utsignalen från IR-mottagaren är inverterad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Datan in ska vara mellan 400 och 800µs så konstat bärvåg bör inte funka.
testa att sända 2khz och se om det funkar.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Nu har jag testat lite. 2kHz ger utslag men mkt dåligt. Men jag har också testat att köra min 38kHz bärvåg och haft den påslagen i 600us och därefter avslagen i 600us och sedan upprepat. Det fungerar bra. Då reagerar det som jag vill. Fast jag har förstås ingen djupare förståelse för varför det fungerar. Det verkar också fungera som en objektavkännare som ju var syftet.

Men som sagt, jag förstår inte varför :)

Jag måste få reda på; betyder detta att en vanlig ir-överföring mellan mobiler eller kanske mellan fjärrkontroll och tv bara kan utnyttja intervaller om 600us som återkommer med 600us mellanrum, för att skicka data.

Jag menar att här uttnyttjas ju inte de 600us då transmitter output måste vara låg.
Bild

Någon som kan bringa lite klarhet?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är stor skillnad på IR mellan telefoner/datorer (dataöverföring via s.k IRDA) och på fjärrkontroller. Protokollen till fjärrkontroller bygger på att man pulsar bärvågen i olika intervaller för att generera dom bitkoder som motsvarar tangenttryckningar. Det är alltså längden på IR-bursten resp. uppehållet som innehåller själva kodningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

2kHz syftade jag naturlligtvis på modulationen. Inte bärvågen den ska ju vara 38kHz. Men jag räknade visst bara på halva periodtiden. Så dina 833Hz är bättre.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men tänkte bara påminna dig om att lågenergilampor kan ge elaka störningar. Jag kämpade många, många timmar med att få LIRC att funka.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

o hjälp... Det kan inte ha varit kul att felsöka för att senare upptäcka att det var lampan som var problemet. :shock:
Det är ju inte direkt det första man tänker på.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mottagren mättas - ungefär 1500-2000 us är de längsta pulser du kan ta emot - lite beroende på fabrikat på mottagare, men 600us till och 400-1200us av är lämpligt att köra för bra funktion. En kul finess du kan göra är att du kan "mäta" avstånd med dessa också. eftersom känsligheten avtar med ökad eller minskad frekvens så kan du väja att styra frekvensen på sändpulsen lite off-mottagrfrekvens så sänker du känsligheten. växla mellan 38, 40, 42 kHz så har du tre olika avstånd (givetvis relativa, så de faktiska avståndet är beroende på reflektionsförmågan hos objektet du mäter emot)

Har man en uC med CCP/PWM modul så är det görenkelt att fixa den funktionalliteten.
Skriv svar