ICD2-TINY problem med PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
buscalle
EF Sponsor

ICD2-TINY problem med PIC

Inlägg av buscalle »

Fråga. Är det någon här som använder ICD2-TINY från olimex?

I så fall undrar jag vilken spänning ni har på mclr när MPLAB är inaktivt i debugging mode dvs. när man inte kör och har möjlighet att köra igång kretsen.

Problembeskrivningär följande. Jag har bekymmer med att ICD2 inte kan identifiera pic'en och således kan jag inte programmera den. Jag trodde först det var fel på min krets och bytade den men samma sak på alla fyra som jag har. Då provade jag att programmera den med en AN589 programmerare och den kunde utan problem lägga in ett litet blinka en lysdiod program som fungerade på mitt kopplingsbräde. Då tänkte jag att då provar jag att koppla in ICD2 igen men tji fick jag samma skit som innan men till min förvåning stannade aldrig mit blink program utan gick vidare. Då kollade jag spänningen på MCLR 2.21V tycker den borda vara mindre för att hålla kretsen i non running mode.

Sökte en del på nätet och det verkar som det finns en hel del som får samma felindikation i MPLAB men de trådarna gav inga bra svar. Hoppas på att någon här har lite tips.

// Christian
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har ej en ICD2-TINY, men däremot en äkta ICD2.

Rent utan att mätt på icd2 tycker jag spänningen bör vara 0volt eller nära VCC.
inte 2.2volt.
buscalle
EF Sponsor

Inlägg av buscalle »

Japp 2.2 volt är lite väl mycket om det nu skulle vara 0 v.
Jag har nu kollat med oscilloscope, ICD'n kan ta ner den till 0v när den börjar kommunicera med PIC'en så varför i he... skulle den inte hålla den på fem eller 0 i viloläge. Jag provaded tom. gå tillbaka till MPLAB 6.6 istället men inte gick det bättre.

Funderar på att köpa eller bygga en USB variant så kanske problemet är ur världen.
Skriv svar