Bluetooth modul
Bluetooth modul
Hej alla glada!
Jag söker vart man kan köpa billiga bluetooth modul som behöver ha en räckvidd på ca 3m som max.
Tex Broadcoms BCM2042 men den hittar jag inte vart man kan köpa.
//Emil
Jag söker vart man kan köpa billiga bluetooth modul som behöver ha en räckvidd på ca 3m som max.
Tex Broadcoms BCM2042 men den hittar jag inte vart man kan köpa.
//Emil
Hmm, du råkar inte veta något som är lite billigare eller ett bra ställe utomlands att leta på?
Spelar ingen roll om det är från USA eller liknande.
//Emil
Edit: Kanske ni har någon annan idé på trådlös överföring på kort avstånd som är väldigt litet och billigt?
Hällst i chip format, behöver kunna skicka runt 2400bps (1050bps min).
Kanske en RF Link av något slag som finns på tex Sparkfun .
Spelar ingen roll om det är från USA eller liknande.
//Emil
Edit: Kanske ni har någon annan idé på trådlös överföring på kort avstånd som är väldigt litet och billigt?
Hällst i chip format, behöver kunna skicka runt 2400bps (1050bps min).
Kanske en RF Link av något slag som finns på tex Sparkfun .
Den där typen av motagar- och sändarmoduler(fast för 433MHz-bandet) finns lite här och där i Sverige att köpa, t.ex. på:
Kjell&Co
Art.Nr:88900/88901(99:-/st.) max:3kb/s.
En fördel med att köra med bluetoothmodul med färdig stack är att du inte behöver bry dig om att kolla att all data överförts, men det kanske inte är så viktigt här.
EDIT: Att köpa löst bluetooth-chip kan vara jätte svårt. Kolla runt hos olika tillverkare, jag har en polare som samplade 1st. chip för några år sedan. Sedan kvarstår bara problemet med stacken.
Kjell&Co
Art.Nr:88900/88901(99:-/st.) max:3kb/s.
En fördel med att köra med bluetoothmodul med färdig stack är att du inte behöver bry dig om att kolla att all data överförts, men det kanske inte är så viktigt här.
EDIT: Att köpa löst bluetooth-chip kan vara jätte svårt. Kolla runt hos olika tillverkare, jag har en polare som samplade 1st. chip för några år sedan. Sedan kvarstår bara problemet med stacken.
Jag vet inte hur det är med att kolla att allt har skickats men jag vet att jag har 3st 3byte tal som skickas 50ggr/s för uppdatering i mottagaren.
Hur stor är chansen att det inte kommer fram på ca 3m avstånd? Om det nu går att beräkna.
Jo, har märkt att det är väldigt svårt att fåtag på enbart chipet.
Lite synd igenteligen.
//Emil
Edit: På dehära 433MHz modulerna, hur sänder/tar emot data med de?
Då man inte kan klocka in/ut bytes:en.
Hur stor är chansen att det inte kommer fram på ca 3m avstånd? Om det nu går att beräkna.
Jo, har märkt att det är väldigt svårt att fåtag på enbart chipet.
Lite synd igenteligen.
//Emil
Edit: På dehära 433MHz modulerna, hur sänder/tar emot data med de?
Då man inte kan klocka in/ut bytes:en.
Läs gärna en del gamla trådar om samma ämne. Det har diskuterats många ggr. Kontentan brukar bli att det är bättre att köra moduler av typ Easy Radio eller liknande där det finns inbyggt stöd för preambles och liknande.
Ska man använda Kjellmodulerna måste man bygga en massa funktioner själv för att få en tillförlitlig överföring.
Ska man använda Kjellmodulerna måste man bygga en massa funktioner själv för att få en tillförlitlig överföring.
Sen måste det till en del kanalkodning också, och sync-bytes. Tyvärr så går det inte att bara koppla Kjells modul direkt till en uart och tro att det fungerar. Man måste tillämpa någon form av kanalkodning som gör att antalet ettor och nollor (inom ett visst intervall) blir detsamma.
1200bitar/s borde fungera bra tycker jag. Googla efter "manchesterkodning" så bör du nog hitta en del bra info.
Hmm.. gjorde en sökning och fann denna tråd (som jag faktiskt tänkte på innan men trodde var omöjlig att hitta!)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0
I tråden finns diskussioner om kodningsprinciper samt länkar till appnotes.
1200bitar/s borde fungera bra tycker jag. Googla efter "manchesterkodning" så bör du nog hitta en del bra info.
Hmm.. gjorde en sökning och fann denna tråd (som jag faktiskt tänkte på innan men trodde var omöjlig att hitta!)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0
I tråden finns diskussioner om kodningsprinciper samt länkar till appnotes.
Okej, efter ha läst om manchesterkodning ett tag så förstår jag inte en sak:
Då varje bit består av 2bitar så blir det ju mindre channs för fel men om den tappar ena biten i de 2bitarna så kommer det väll gå åt pipan?
Men det skrevs också på Wikin: "Vid en första betraktelse kan systemet se ut att ge en inverterad utsignal om mottagaren bara läser 1/2 bit fel, men mottagaren upptäcker fort (vid en bitövergång i dataströmmen) att den är osynkroniserad då signalen inte följer kodningen och kan synkronisera om sig.".
Men då kommer väll ändå den biten att vara fel läst och man får ignorera den?
Har nu också märkt efter att ha testat min mekanik (RC-Servo) som dehär ska styra att den inte kan updatera sin position (alltså så det gör någon skillnad i utslag) så ofta, så kommer dra ner överförningen till ca 25ggr/s.
Måste också på de lägga till en till byte för en funktion för 4st knappar.
Så det behövs alltså 4*8*25 = 800bps för enbart bytesen sen om det ska manchesterkodas så blir det ju *2 för varje bit har 2bitar = 1600bps sen de 2 skräpbytsen (0x55) för att kicka igång mottagaren och sync byten (0xFF).
Alltså (7*8*2)*25 = 2800bps.
Har jag tänkt rätt nu eller är jag helt ute och cyklar?
//Emil
Då varje bit består av 2bitar så blir det ju mindre channs för fel men om den tappar ena biten i de 2bitarna så kommer det väll gå åt pipan?
Men det skrevs också på Wikin: "Vid en första betraktelse kan systemet se ut att ge en inverterad utsignal om mottagaren bara läser 1/2 bit fel, men mottagaren upptäcker fort (vid en bitövergång i dataströmmen) att den är osynkroniserad då signalen inte följer kodningen och kan synkronisera om sig.".
Men då kommer väll ändå den biten att vara fel läst och man får ignorera den?
Har nu också märkt efter att ha testat min mekanik (RC-Servo) som dehär ska styra att den inte kan updatera sin position (alltså så det gör någon skillnad i utslag) så ofta, så kommer dra ner överförningen till ca 25ggr/s.
Måste också på de lägga till en till byte för en funktion för 4st knappar.
Så det behövs alltså 4*8*25 = 800bps för enbart bytesen sen om det ska manchesterkodas så blir det ju *2 för varje bit har 2bitar = 1600bps sen de 2 skräpbytsen (0x55) för att kicka igång mottagaren och sync byten (0xFF).
Alltså (7*8*2)*25 = 2800bps.
Har jag tänkt rätt nu eller är jag helt ute och cyklar?
//Emil
Ja precis, som du skriver så är den missade biten förlorad. Men oroa dig inte för det, det är ju ännu värre om man hade varit utan manchesterkodningen.
Vill man inte att varje tecken (bit) ska bestå av två bitar så finns det andra typer av manchesterkodning. Här beskrivs en som bara lägger på 50%:
http://www.radiotronix.com/datasheets/an401.pdf
Har själv gjort ett protokoll enligt denna princip och det fungerar mycket bra. (tiny2313 som sändare och en DSP som mottagare)
Du verkar ha räknat rätt tycker jag, men för att förenkla det hela så skulle jag rekommendera en färdig radiomodul som sköter kanalkodningen åt dig.
Vill man inte att varje tecken (bit) ska bestå av två bitar så finns det andra typer av manchesterkodning. Här beskrivs en som bara lägger på 50%:
http://www.radiotronix.com/datasheets/an401.pdf
Har själv gjort ett protokoll enligt denna princip och det fungerar mycket bra. (tiny2313 som sändare och en DSP som mottagare)
Du verkar ha räknat rätt tycker jag, men för att förenkla det hela så skulle jag rekommendera en färdig radiomodul som sköter kanalkodningen åt dig.
Re: Bluetooth modul
Har testat en Arduino Bluetooth RS232 TTL, JY-MCU funkar klockrent.
Det finns en utsignal märkt STATE, är det någon som vet om man kan konfigurera modulen så man får signal då den är uppkopplad? Konfigurering sker genom AT kommandon.
I manualen har jag inte hittat något om detta.
Behöver en signal då Bluetooth är uppkopplad likt en CD signal i ett modem.
Det finns en utsignal märkt STATE, är det någon som vet om man kan konfigurera modulen så man får signal då den är uppkopplad? Konfigurering sker genom AT kommandon.
I manualen har jag inte hittat något om detta.
Behöver en signal då Bluetooth är uppkopplad likt en CD signal i ett modem.
Senast redigerad av Drivmedel 9 januari 2013, 21:44:18, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Bluetooth modul
jag har ett gäng free2move kapslar som du kan få köpa för 250/st om du är intresserad. ligger ESD skyddade och är oanvända.
edit: länk till bt modulen http://www.free2move.se/?page_id=911
edit: länk till bt modulen http://www.free2move.se/?page_id=911