Följer vindflöjel
- prototypen
Följer vindflöjel
Ska fixa en styrning med är och bör värde som ska gå runt 360 grader och flera varv (fram och tillbaka). Rundgående potentiometer funkar inte bra i skarven. Absolutgivare är att föredra då det inte finns personal som kan övervaka och synka tillbaka om det flippar ur.
Protoypen
Protoypen
tror jag har resolvrar liggandes, men dom kräver ju växelströmsmatning och lite krabb med att läsa av
hur hög noggranhet behövs egenteligen?
10 grader?
fanns något bygge för längesedan i elektroniktidningarna med en analog optisk givare, en spiral som växte från 0 till 100% på ett varv, en lysdiod på ena sidan och enb fotodiod på andra, om man etsade det i ett tunt kretskort borde det fungera, sättar man en fotodiod med stor yta och en smal avmaskningsspringa så bör man få rätt värde, kruxet är övergången från 0 till 100% där skulle man kunna få fel värde
sen fanns det något med tungelementrälen och magneter
eller varför inte hallgivare och magnet
en beg absolutgivare är en möjlighet
så frågan är vad det behövs för prestanda och vad det får kosta och om man måste kunna göra flera eller en
hur hög noggranhet behövs egenteligen?
10 grader?
fanns något bygge för längesedan i elektroniktidningarna med en analog optisk givare, en spiral som växte från 0 till 100% på ett varv, en lysdiod på ena sidan och enb fotodiod på andra, om man etsade det i ett tunt kretskort borde det fungera, sättar man en fotodiod med stor yta och en smal avmaskningsspringa så bör man få rätt värde, kruxet är övergången från 0 till 100% där skulle man kunna få fel värde
sen fanns det något med tungelementrälen och magneter
eller varför inte hallgivare och magnet
en beg absolutgivare är en möjlighet
så frågan är vad det behövs för prestanda och vad det får kosta och om man måste kunna göra flera eller en
- prototypen
Det är ett vindkraftverk som ska riktas mot vinden och det kräver en (stor)motor men jag får inte ihop det. Om vi tänker oss att flöjeln går runt från 0 till 15 (4 -bitar binärt, kommer troligen att bli 5 bitar gray som föreslagits) så följer motorn efter men sedan går den från 15 till 0, hur får jag motorn att fortsätta? så den inte gör en 337,5 graders sväng åt andra hållet.
Det är ett antal som ska tillverkas, tror jag, då man inte får veta allt.
Graykodare tillverkar jag redan så det är OK
Prototypen
Det är ett antal som ska tillverkas, tror jag, då man inte får veta allt.
Graykodare tillverkar jag redan så det är OK
Prototypen
då är det väl ganska klockrent med grayskiva i relativt hög upplösning, in till någon slags mikrokontroller och sedan ett vettigt program
jag skulle nog försöka få lite högre upplösning än 5 bitar kanske 8 + strobe
då får man nästan en grads upplösning , bättre med lite för mycket än att det börjar hoppa mellan två olika positioner
på något sätt så får datorn räkna ut kortaste vägen till rätt vind
en stor fråga i sammanhanget, hur blir kraftöverföringen från generatorhus till torn?
en del har en kabel som hänger , då får man ju inte vrida generatorhuset mer än några varv, beror ju lite på hur man bygger saker och ting i och för sig
jag skulle nog försöka få lite högre upplösning än 5 bitar kanske 8 + strobe
då får man nästan en grads upplösning , bättre med lite för mycket än att det börjar hoppa mellan två olika positioner
på något sätt så får datorn räkna ut kortaste vägen till rätt vind
en stor fråga i sammanhanget, hur blir kraftöverföringen från generatorhus till torn?
en del har en kabel som hänger , då får man ju inte vrida generatorhuset mer än några varv, beror ju lite på hur man bygger saker och ting i och för sig
- prototypen
<på något sätt så får datorn räkna ut kortaste vägen till rätt vind> <Vilket håll du ska snurra åt får du väl använda lite logik till> Det var väl där min knut satt.
Då jag håller på med prototyper, det hörs väl på min signatur så är det inte någon vanlig lösning jag håller på med så jag vet inte var den elektriska kraften kommer ut.
Med flöjeln på generatorhuset så får man signalen direkt på en potentiometer; flöjeln lite åt höger vrid åt höger osv. Problemställaren hade inte den avsikten, flöjeln måste finnas bredvid.
Grym: 8 bitar + strobe, vad gör strobe??
Prototypen
Då jag håller på med prototyper, det hörs väl på min signatur så är det inte någon vanlig lösning jag håller på med så jag vet inte var den elektriska kraften kommer ut.
Med flöjeln på generatorhuset så får man signalen direkt på en potentiometer; flöjeln lite åt höger vrid åt höger osv. Problemställaren hade inte den avsikten, flöjeln måste finnas bredvid.
Grym: 8 bitar + strobe, vad gör strobe??
Prototypen
Högre upplösning behövs knappast. En vindflöjel viftar och far lite hit och dit så det är ändå lämpligt att använda någon form av rullande medelvärde över en lagom tid.
Passerandet från 15-0 upptäcker du genom att kontrollera hur stor skillnad du har mellan det nya värdet och det gamla. Är absolutvärdet större än tex 8 så har du nog passerat nollan, eller annars roterat ca halvt varv sedan förra läsningen och kan det hända så bör du nog läsa lite oftare.
Passerandet från 15-0 upptäcker du genom att kontrollera hur stor skillnad du har mellan det nya värdet och det gamla. Är absolutvärdet större än tex 8 så har du nog passerat nollan, eller annars roterat ca halvt varv sedan förra läsningen och kan det hända så bör du nog läsa lite oftare.
Jag såg en elegant icke-mekanisk vindmätare för ett tag sedan. Tyvärr vet jag inte webadressen... =/
Den baserade sig på två sändare och två mottagare för ultraljud. De var alla monterad på en cirkel i horisontalplanet, riktade mot cirkelns mitt. Mottagarna var monterad vid 0 grader och 90, sändarna var monterade vid 180 och 270.
Jag minns inte riktigt hur mätprincipen var, men förmodligen var det time-of-flight eller bara en kontinuerlig ton där fasläget mättes. Vindens styrka påverkar ljudets hastighet och på så vis kunde vindhastigheten i två, mot varandra vinkelräta, riktningar räknas ut. Resultanten(?) av de två vektorerna gav vindriktningen och dess hastighet. Ljudets hastighet påverkas tyvärr också av lufttemperatur, men genom att lägga till ett tredje sändar/mottagar-par på t.ex. 45 och 225 grader så borde även lufttemperaturen gå att räkna ut eftersom avstånden är statiska!
Söker man enbart riktning så behöver inte temperaturen inte alls tas med i beräkningarna.
Edit: hittade sidan, http://www.microsyl.com/windsonic/windsonic.html
Den baserade sig på två sändare och två mottagare för ultraljud. De var alla monterad på en cirkel i horisontalplanet, riktade mot cirkelns mitt. Mottagarna var monterad vid 0 grader och 90, sändarna var monterade vid 180 och 270.
Jag minns inte riktigt hur mätprincipen var, men förmodligen var det time-of-flight eller bara en kontinuerlig ton där fasläget mättes. Vindens styrka påverkar ljudets hastighet och på så vis kunde vindhastigheten i två, mot varandra vinkelräta, riktningar räknas ut. Resultanten(?) av de två vektorerna gav vindriktningen och dess hastighet. Ljudets hastighet påverkas tyvärr också av lufttemperatur, men genom att lägga till ett tredje sändar/mottagar-par på t.ex. 45 och 225 grader så borde även lufttemperaturen gå att räkna ut eftersom avstånden är statiska!
Söker man enbart riktning så behöver inte temperaturen inte alls tas med i beräkningarna.
Edit: hittade sidan, http://www.microsyl.com/windsonic/windsonic.html
Senast redigerad av oJsan 10 januari 2007, 14:09:01, redigerad totalt 1 gång.