Tja... vad kan man säga: tydligen fungerar det inte eller hur?
Anledningen till att det inte fungerar är att det är en fel koppling!
RS232-standarden anger att signalen ska svänga MINST mellan +3V eller -3V och den koppling du visar kan svänga 0-5V enbart.
Jag vill tillråda dig att skaffa en MAX232 med tillhörande kondingar, det kan man t.ex. montera på ett litet kretskort med tillhörande SUBD9 på så att man bara har 4 sladder till experimentet: Data in, data ut, GND och +5V.
Vissa portar klarar 0-5V, men långt ifrån alla, så varför inte göra som ishuven säger. Använd en MAX 232 så får du rätta spänningar och säker funktion. Maxen finns som SMD och med 1uF keramiska kondingar så tar det inte så mycket plats på kortet heller.
Har du ändå spänningarna (typ om du har op-förstärkare på kortet och ändå har spänningarna) så kan man använda OP som driver, men oftast så är det enklast att använda en MAX
Maxims RS232 mottagare MAX1489 går att signalera in med TTL nivå, Uth ligger på nånstans 1,4 volt. (det går att koppla 2 efter varandra.)
Vad som sitter i denna dator är höljt i dunkel, ett oscilloskåp hade underlättat.
Maxim har ett helt gäng med RS 232 kretsar, 4 sändare = MAX 234, 4 mottagare = MAX 1489, sedan finns kretsar med blandningar av sändare och mottagare.
> Jag vill tillråda dig att skaffa en MAX232 med tillhörande kondingar,
> det kan man t.ex. montera på ett litet kretskort med tillhörande SUBD9
> på så att man bara har 4 sladder till experimentet: Data in, data ut,
> GND och +5V.
Stuggi har helt rätt...
Jag tog hem ett parti med dessa från Embed Inc (där Olin Lathrop jobbar, en
av de bättre PIC killarnna och auktoriserad "Gold-level consultant" till Microchip).
Dock blev mitt pris fel från början, och jag har inte "orkat" ändra sidan...
Bästa lösningen är naturligtvis en riktig krets (MAX232 eller liknande) men det finns ett knep som jag använt många ggr. Använd den kopplingen du har men vänd kopplingen till den högra trissan upp-och-ner och ersätt med en PNP-trissa. Sedan tar du TXD-signalen via en diod till en liten kondensator kopplad till nolla. Mittpunkten mellan kondingen och dioden kopplar du till den vända transistorns kollektor istället för nollan.
Där får du nu en liten minusspänning över kondingen som byggs upp av TXD-signalen som normalt ligger i läge idle (-12V). Den kan användas som minusreferens till sändaren.