Söker någon form av display som kan visa volt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Trident

Söker någon form av display som kan visa volt.

Inlägg av Trident »

Tjena här har ni en amatör när det gäller elektronik men klarar enkla grejer. Jag är en paintball spelande dåre som har tröttnat på att elmagasinet drar alldeles förmycket batteri så jag byggde ett batteripack med hjälp av en kille som kunde det där med elektronik. Nu är det ju så att jag jagar efter en liten gärna billig display som man kan antingen bygga in i magasinet eller koppla in utifrån för att kunna se statusen på batterierna. Jag hittade en för ett bra tag sedan men dom skulle ha över 500kr +moms och då tappade jag hela nöjet med att försöka bygga in den i magget när man kan släpa på en multimeter vilket jag gärna slipper. Sedan ser det ju fräckt ut med tex en led display som är ca 1-2cm hög och max 4-5 cm bred. Det räcker att den kan mäta runt 12V för batteripacket består av 8st AAA laddbara batterier så det blir 9,6V. Hör gärna av er om ni har en smidig lösning på mitt problem ELFA har inget sådant sist jag frågade dom. Kanske kan man hitta något i en bilstereo butik sitter ju en V mätare på kondringarna.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Trident

Inlägg av Trident »

Nej tyvärr är den för klumpig. Den jag har sett är liten och smidig och ser ut att vara ganska slagtålig. Jag har spanat på den du skickade. Jag ska försöka fixa en bild på ett magasin så att ni kan se hur lite plats jag har att göra på.Problemet är ju att den ska tåla att bli träffad av en färgbill som kommer i 300fps och det kommer gärna en 3-4st i rad. så jag får ju bygga en liten skydds kåpa i lexan eller nått.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanska en lysdiodsstapel som visar 8 8.5 9 9.5 10 10.5 11 11.5 12 12.5 v
med ljusstarka lysdioder behöver det inte ta mycket ström, och man kan ju kanske blinka den med så det ser riktigt flashigt ut med :lol:

nackdelen med många färdiga disiplayer är att dom sällan kan mäta på samma spänning som dom drivs av, och det är inte kul med ett extra batteri eller galvaniskt skild spänningsomvandlare

lysdiodsmodellen kan ju byggas väldigt liten om man anstränger sig
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/slo2016.htm

Siemens slo2016 finns hos Conrad och är liten och söt. Problemet är bara att du behöver en uC för att driva den, men gulligt blir det...
Tekko

Inlägg av Tekko »

bengt-re, åhh de där små displayerna är söta :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp. Den ultra röda är väldigt ljusstark också och duger till Head-up
Trident

Inlägg av Trident »

Najs tackar för hjälpen men vart hittar jag en uC eller vad det var? Jag är helt grön på elektronik så jag går den svåra vägen genom att lära mig själv. :?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Trident >> uC är en förkortning av mikrodator, typ AVR eller PIC. Någon vänlig själ kanske kan hjälpa dig med programmering av en sådan. Annars går det ju alltid bra att lära sig själv :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

sojdan här på forumet säljer programmerare för PIC...

Tror att det var www.jescab.se
Trident

Inlägg av Trident »

grym skrev:kanska en lysdiodsstapel som visar 8 8.5 9 9.5 10 10.5 11 11.5 12 12.5 v
med ljusstarka lysdioder behöver det inte ta mycket ström, och man kan ju kanske blinka den med så det ser riktigt flashigt ut med :lol:

nackdelen med många färdiga disiplayer är att dom sällan kan mäta på samma spänning som dom drivs av, och det är inte kul med ett extra batteri eller galvaniskt skild spänningsomvandlare

lysdiodsmodellen kan ju byggas väldigt liten om man anstränger sig
Det låter bra. det behöver ju inte blinka det är lite överkurs *S* Men det räcker med dioder som visar hur mycket kräm det är kvar i batterierna.Tex när man trycker på en knapp.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Trident

Inlägg av Trident »

Najs då har jag lite att bita i här nu.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Va dyra dom små rackarna var :shock: :(
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, de är tyvär rätt dyra. Dessutom så kräver de många portpinnar, men bra är dom! Om någon skall använda dem så tror jag att jag ritat dem i Eagle. Glöm inte heller att det drar skapligt med ström - upp till 100mA ungefär!
Skriv svar