Mr Vipp på akuten...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mr Vipp på akuten...

Inlägg av JimmyAndersson »

Mr Vipp var en ganska klassisk nybörjar-byggsats i skolan.

När jag plockade fram lite fler elektronikgrejjer ur förrådet så hittade jag en sådan individ som visade sig vara felbyggd. Troligen måste han ha följt med min Mr Vipp hem och stannat här.. :)

Jag kunde inte låta bli att fixa till honom. :)

Såhär såg han ut innan jag började:
Bild

Inte så fina lödningar:
Bild

Komponenter, sladdar och lödtenn är rensade. Dessutom har jag handmålat(!) allt det svarta:
Bild

Letade upp ett schema på en astabil vippa och ritade om.

Lite lödningar senare var det klart:
Bild

Är inte helt 100% säker på att orginalet ska ha komponenterna såhär, men det var den bästa placeringen jag kom på eftersom jag ville behålla de befintliga spikarna.

Lite såhär lagom lätt projekt i början på året. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fint. Men det ser inte ut att funka tycker jag. Eller är det kopplat nånting på baksidan på spikarna?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Glömde skriva det. Jo, vissa spikar går även ut på baksidan. Där finns det några sladdar som är kopplade såhär:

De två längst ner på fötterna är ihopkopplade och går via ett 4,7k-motstånd till +5V. Spikarna längst ner på transistorerna (emittern på BC547C) är ihopkopplade och går till GND. De lysdiodsbenen som inte syns är också ihopkopplade och går till +5V.

Av någon anledning så var det svårt att få bra bilder eftersom den gröna bakgrunden är blank ( = ingen blixt), så slutresultatet ser egentligen lite bättre ut.

edit: Matar den nu med 9V och den drar bara 16-17mA.
Skriv svar