Skala kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Hur skalar du kabel?

Skaltång
33
28%
Avbitare
49
42%
Kniv
13
11%
Tänderna
4
3%
Tänderna (i brist på annat)
11
9%
Naglarna
2
2%
Annat
4
3%

Antal röster: 116
Soap
Kontakt:

Skala kabel

Inlägg av Soap »

Har i alla år skalat kabel med tänderna. Alltifrån 0- 10kvmm skalas med tänderna.
Givetvis så har det hänt att det legat spänning på kablarna man skalar (dock inte mer än 18V eller nåt)

Hur skalar du kabel?
:tyst:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tunna kablar tar jag med Kabelskalare.
Bild
Fick den för länge sen av pappa. Det var innan Kjell&Co fanns. ;)

Har jag ingen i närheten blir det sidavbitare. Har jag ingen sån blir det sax. Har jag ingen sån blir det kniv. Och utan kniv får det bli tänderna...
Grövre, som 10mm² och upp, skalar jag med en vass brytbladskniv. (skär runt från där det ska skalas, inte ända in så man skadar kopparen. Skär ett snitt längs med på en eller två sidor och öppna upp som en banan.)

Tänderna är i regel inte alls bra. Man sliter på emaljen, och har man otur kan en av trådarna komma ner mellan och skada tandköttet.

På jobbet skalar vi kablar med en sån här:
Bild
Principen är densamma som när jag skalar med kniv.
Under stålet finns en kniv som roterar fritt. Man trycker upp det fjäderbelastade mothållet med den rödblå knappen, och lägger kabeln mellan. Man snurrar ett par varv för att få en öppning, och sen drar man den längs med för att få ett längsgående snitt.
Senast redigerad av MadModder 3 januari 2007, 14:54:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

helt klart tänderna.. dock är det kanske inte så nyttigt. men mina tänder är som gjorda för att skala!! det händer (dock mycket sällan) att jag använder sidoavbitaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ska man skala 25 ledare i en kabel, och alla på exakt samma längd, så är tänderna inget bra instrument. Olika skallängd varje gång, fult snitt på manteln, och det kommer troligen lite saliv på också. Kroppsvätskor är sura, och surt är inte bra på metall ;)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag använder en skaltång från Elfa, ståltråden runt är till för att skallängden ska bli lika varje gång.
Fetare kablar skalar jag med kniv.

[img]http://ake.myftp.org/forum/Skaltång.jpg[/img]
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror på vad det är för kabel, ytterhöljen skalas normalt med kniv eller weidmuller skalare, en liten kniv som skär in på förinställt djup.

själva kablen skalas med olika saker
weidmullers kabelskalare för tunna
enkelsidig avbitare för en del, oftast vid labbordet.
för kablar som är större än 0.75 kvadrat så annvänds en tång liknande cribbe76 fast den har rundlar i skäret, ungefär som dom billiga kabelskotängerna

koax skalas med kniv , avbitare och den där som liknar cribbes

teflonmantlad kabel skalas med skalpell och svordommar

teflonmantlad optokabel skalas med uppvärmd skalpell och ännu mera svordommar

ska man skala med kniv så ska knivbladet vara slipad till tunn egg och rakbladsvass, bokstavligen, har skalat några tiotusentals pukablar med kniv, finns tyvärr inte mycket annat sätt. med rätt teknik så går det fort och man skär inte ner i isoleringen undertill
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm

Kroppsvätskor är neutrala eller möjligen något basiska, de ska även vara det i munnen men om man äter för många sega råttor kanske de kan bli surt där.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Neutralt är 7. Huden har 5,5. Skulle vätskorna vara basiska?

[edit]
Ok. Vätskorna bör visst vara så neutrala de kan.
Dock är blodet svagt basiskt, ca PH7,4.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tjocka kablar = skalpell och sidavbitare.
Medeltjocka kablar = skaltång.
Tunna kablar = sidavbitare.
Riktigt tunna kablar = skalpell. Ibland smälter jag isoleringen och skrapar bort den.

Har jag ingen tång i närheten så får det bli någon kniv.

Telefonkabel brukar ibland gå att skala genom att hålla fast den med tumnageln och dra.

För någon månad sedan råkade jag köpa en RKK 2x1,5-kabel som var riktigt jobbig att skala. Isoleringen sitter så tätt ihop med kopparn att man antingen skalar för mycket eller för lite, oavsett hur försiktig man är. Varje gång jag ska skala den så går minst 15cm förlorat i varje ände.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Kniv.

Förutom när det gäller FK, EK och liknande, då drar man fram sin Skalmaster.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Det beror på kabeln. Vanlig enledare(kopplingstråd), oftast sidavbitare. Flerledare typ EKK, kniv på ytterhöljet och avbitare på individuella kablar. Tunn kabel(typ TP-kabel), naglar eller elektronikavbitare är det riktigt jävligt kanske jag smälter upp det sista genom att hetta upp kabeln med lödpenna.

pH i munhålan är vanligtvis 7.0, däremot är den ~1.7 i magsäcken. Det är därför som bulimikers tänder ofta är väldigt dåliga, saltsyran i från magsäcken fräter sönder dom.
peter555

Inlägg av peter555 »

För att skala heliflex koax brukar det krävas bågfil eller röravskärare. Om man inte sväljer kabeln vid tandskalning så borde inte frätrisken vara så stor.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Personligen använder jag en liten mattkniv, gillar den, fungerar till allt. Visst, man får lite skärsår på tummen, men det fungerar. Och efter säkert 10 år av skalande så har man lärt sig att hålla alla parametrar under kontroll, så allt blir lika och inga ledare går av.

OBS! Jag är också en sådan där idiot som skär upp semlor mot handflatan. Är det nån annan här som gör så?
peter555 skrev:För att skala heliflex koax brukar det krävas bågfil eller röravskärare. Om man inte sväljer kabeln vid tandskalning så borde inte frätrisken vara så stor.
Men eftersom saliv innehåller joner, så kommer ledaren att oxidera av det, vilket inte är så bra...

EDIT: Lade till lite...
peter555

Inlägg av peter555 »

Om man har någon guldtand så kanske man får lite förgyllning oxå... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Stuggi:
"Jag är också en sådan där idiot som skär upp semlor mot handflatan. Är det nån annan här som gör så?"

Brukar göra så med baguetter. Inte så begåvat egentligen, men det har inte hänt något än. Däremot har jag skärt mig på osthyveln. :eh: Det blev ett långt sår på tummen... :roll:
Skriv svar