Jag har följande problem att lösa:
En '60-tals skivspelare med inbyggd förstärkare, byggd för 110V~60Hz skall gå att använda med 230V~50Hz.
Skivspelarens motor är en skärmpolmotor som drivs direkt av nätspänningen medans förstärkaren får matning via transformator + likriktning.
Kruxet är motorns frekvensberoende.
Ännu så länge har jag inte bestämt hur jag skall lösa problemet så jag hoppas på att forumet kan bidra med många lösningsförslag, kloka som galna.
Hittills har jag kommit på tre olika lösningsalternativ:
- 1. Hitta en likadan motor men för 230V ~50Hz och byta trafon till förstärkardelen.
+ Snyggast och prydligast.
- Svårt hitta en sådan motor med samma axel, infästning, etc
2. Montera en extra DC-motor och med ngn remdrift driva den befintliga motorns axel (snurrar mycket lätt). Trafon till förstärkardelen bytes.
+ Begriplig lösning.
- Mekaniskt krånglig och svår att få pålitlig, ont om utrymme i lådan.
3. Skapa 110V ~60Hz och lämna hela apparaten orörd.
+ Snyggt, ingen åverkan på orginalapparaten, extern lösning = inget utrymmesproblem, lösningen kan användas vid andra liknande problem (kanske någon redan löst det?).
- Kräver sannolikt en hel del konstruerande.
Det vore givetvis toppen att hitta en likadan motor fast för 230V även om det är osannolikt.
Jag bifogar bilder på motorn och dess mått med förhoppningen att någon skall skriva "-jag tror jag har en så'n liggande....".
Remdriftsalternativet känns omständligt och bökigt, jag tror inte heller att man kommer åt riktigt.
Hur som helst. Jag har inte börjat jobba på någon lösning ännu så alla förslag uppskattas.
(För den som undrar varför: Min bror fyndade denna skivspelare på e-bay med förhoppningen att den skulle kunna matas med 110V~50Hz via en trafo.
Skivspelarens 60-tals-futuristiska formgivning är det som lockar fast den bör ju gå att använda också.)

Klicka på bilderna för att se dem större