Hjälp med Axiell elektrolytkondensator?
Hjälp med Axiell elektrolytkondensator?
Jag försöker laga ett par högtalare. 2 st. 12" element samt en liten diskant. Diskanten har slutat fungera. Öppnade och konstaterade att kondensatorn för delning brunnit. Har fått hjälp och handlat "Bipolär kond 3,3uF/100VDC". (elfa.se, artnr. 67-350-13)
Fungerar med denna, men diskanten spelar väldigt lite. Jag lyckades utröna att det stod 3,3uF på den gamla. Men undrar om volt-talet är rätt.
Någon som kan hjälpa en stackare som mig med etta problem vore jag evigt tacksam!
Please! O God fortsättning:)
Fungerar med denna, men diskanten spelar väldigt lite. Jag lyckades utröna att det stod 3,3uF på den gamla. Men undrar om volt-talet är rätt.
Någon som kan hjälpa en stackare som mig med etta problem vore jag evigt tacksam!
Please! O God fortsättning:)
Du ändrar delningsfrekvensen med en större kondensator. Därmed blir lasten för förstärkaren också annorlunda.
Om det går att läsa, så kolla även spänningsmärkningen på den gamla kondensatorn. Har de inte samma maxspänning så är det inte lönt att jämföra deras fysiska storlek om du vill ha en hint om kapacitansen.
Om det går att läsa, så kolla även spänningsmärkningen på den gamla kondensatorn. Har de inte samma maxspänning så är det inte lönt att jämföra deras fysiska storlek om du vill ha en hint om kapacitansen.
Hmm...försöker hänga med i termerna här...amatör som jag är:) Men jag tackar för hjälpen.
På de komponenter som brunnit kan jag knappt tyda nånting, men 3.3uF, samt vad jag tror är 100V.
Resten går ej att tyda.
Men problemet som sagt, är att med de nya kondensatorerna hörs diskanten, låter rätt frekvens, men med betydligt lägre volym än de 2 st. 12"-elementen. Alltså lägre volym, knappt hörbar.
Känns som att nåt av värdena på komponenten bör vara annorlunda så diskanten spelar högre.....
Jag tackar för all hjälp igen!
Behöver ju bara lokalisera rätt kondensator, så jag kan spela igen:)
På de komponenter som brunnit kan jag knappt tyda nånting, men 3.3uF, samt vad jag tror är 100V.
Resten går ej att tyda.
Men problemet som sagt, är att med de nya kondensatorerna hörs diskanten, låter rätt frekvens, men med betydligt lägre volym än de 2 st. 12"-elementen. Alltså lägre volym, knappt hörbar.
Känns som att nåt av värdena på komponenten bör vara annorlunda så diskanten spelar högre.....
Jag tackar för all hjälp igen!
Behöver ju bara lokalisera rätt kondensator, så jag kan spela igen:)
Marängen: Du kan ju pröva att koppla in din diskant till ditt hela filter för att på så sätt kolla att den fungerar. 3,3 µF låter rimligare än 33µF.
Men.....jag simulerade lite...å fann att delningsfrkvensen skulle då hamna kring 6 kHz - förutsatt att diskantelementets "nominella impedans" är 8 ohm..låter det rimligt?
Men.....jag simulerade lite...å fann att delningsfrkvensen skulle då hamna kring 6 kHz - förutsatt att diskantelementets "nominella impedans" är 8 ohm..låter det rimligt?
Nja, önskade att det var så lätt, men kondensatorerna är brunna på båda högtalarna. Och jag når fram till samma (dåliga) resultat på båda högtalarna när jag monterat den nya kondingen.
Det här:
"Men.....jag simulerade lite...å fann att delningsfrkvensen skulle då hamna kring 6 kHz - förutsatt att diskantelementets "nominella impedans" är 8 ohm..låter det rimligt?"
Säger mig tyvärr ingenting....
Glöm inte att jag är en riktig amatör på detta.
Löda osv kan jag....men inget om delning osv...
Jo, kan en del om ljudfrekvenser:)
Men tack för all hjälp! Verkligen!
Det här:
"Men.....jag simulerade lite...å fann att delningsfrkvensen skulle då hamna kring 6 kHz - förutsatt att diskantelementets "nominella impedans" är 8 ohm..låter det rimligt?"
Säger mig tyvärr ingenting....

Glöm inte att jag är en riktig amatör på detta.
Löda osv kan jag....men inget om delning osv...
Jo, kan en del om ljudfrekvenser:)
Men tack för all hjälp! Verkligen!
Så här vill jag minnas att det fungerar med filter, rätta mig gärna om jag har fel. En kondensator i serie med ett högtalarelement utgör ett högpassfilter. Ett högpassfilter 'klipper' bort lågfrekventa signaler(basen). Brytfrekvensen för filtret(vid den frekvens där filtret släpper igenom hälften av effekten som skickas in i det, -3dB) räknas ut med 1/(2*pi*C*högtalarens impedans). Om vi antar att din diskant har ungefär 8ohms impedans i arbetsområdet, och kondensatorn har 3.3uF kapacitans. 1/(2*pi*0.0000033*8 )=6028.59...Hz.
EDIT: trevligt att se att vi hamnar på samma brytfrekvens evert2
EDIT: trevligt att se att vi hamnar på samma brytfrekvens evert2
Alltså, när du säger att frekvenserna över 6000Hz försvinner låter det som om du skulle ha kopplat kondensatorn mellan båda trådarna till diskanten(parallellt med den). Har du tillgång till en funktionsgenerator?Marängen skrev:Ni e för duktiga o kunniga på detta...Jag hänger inte med.
ca. 6000hz låter vettigt. det är ungefär de frekvenser över 6000 som saknas i ljudet.