Nybörjare: Borra kretskort med Dremel & hss-borr
Nybörjare: Borra kretskort med Dremel & hss-borr
Nybörjarfråga:
Borrar mina hemmaetsade kretskort med min Dremel i stativ och hss-borrar från Velleman (Kjell & co). Jag tycker att borrarna vandrar något förskräckligt på kopparpad:arna. Det är stört omöjligt att göra en välborrad 8-pin header. Dremel-setup:en verkar stabil nog.
Har försökt att körna märken i pad:arna före borrning. Har provat att förborra med 0,6 mm och sedan gå upp i storlek. Inget hjälper något större.
Jag inser att borrarna kanske inte är av superkvalitet men har ni några tips om vad den svagaste länken kan vara?
Vad ska man köra på för varv? Så högt som möjligt?
Borrar mina hemmaetsade kretskort med min Dremel i stativ och hss-borrar från Velleman (Kjell & co). Jag tycker att borrarna vandrar något förskräckligt på kopparpad:arna. Det är stört omöjligt att göra en välborrad 8-pin header. Dremel-setup:en verkar stabil nog.
Har försökt att körna märken i pad:arna före borrning. Har provat att förborra med 0,6 mm och sedan gå upp i storlek. Inget hjälper något större.
Jag inser att borrarna kanske inte är av superkvalitet men har ni några tips om vad den svagaste länken kan vara?
Vad ska man köra på för varv? Så högt som möjligt?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
HSS suger. De blir slöa på en gång. Det ska vara hårdmetall. Och inte Kjells billigaste. De är vinda 
Köp av Sodjan. Hans borr är excellenta
Och sen är det höga varvtal som gäller. Sisådär en 20k iaf. Dock inte med HSS...
Sen är det en bra idé att se till att paddarna får hål i sig redan i layouten, så slipper man pyssla med körnare mm.

Köp av Sodjan. Hans borr är excellenta

Och sen är det höga varvtal som gäller. Sisådär en 20k iaf. Dock inte med HSS...
Sen är det en bra idé att se till att paddarna får hål i sig redan i layouten, så slipper man pyssla med körnare mm.
Vet inte vad det är för kretskortslaminat du borrar i men är det glasfiber så blir ett HSS borr i princip helt nerslitet efter bara några väldigt få hål, pertinax håller dom för. Men som sagt hårdmetall borr är det som gäller och är gjorda för detta och kan borra flera tusentals hål innan man kanske märker någon skillnad och behöver slipas om. Dom är så hårda så du kan tom borra i solitt glas med dom upptäckte jag, vilket var en mycket välkommen upptäckt för ett projekt jag håller på med.
Att borret vandrar kan också ha att göra att det trots allt inte är helt perfekt rakt eller att du har borret väldigt långt ute så att det inte blir helt stabilt.
Att borret vandrar kan också ha att göra att det trots allt inte är helt perfekt rakt eller att du har borret väldigt långt ute så att det inte blir helt stabilt.
*slår sig för pannan*. Utan att ha provat tror jag det kommer att lösa mitt problem, för i övrigt känns det bra. Borrar i 0.5mm glasfiberlaminat och borrarna ser/känns skarpa och roterar rakt.MadModder skrev:Sen är det en bra idé att se till att paddarna får hål i sig redan i layouten, så slipper man pyssla med körnare mm.
(Skrev Kjell & Co, men det är Trimlog det ska vara.)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ett kort kan man nog borra innan man märker att borret blir slött.
Om man inte ser eller känner på ett borr att det är slött, märker man det väldigt väl på kretskortet. Det blir som en liten upphöjd ring i kopparen runt hålet som man lätt känner med ett finger.
Såhär blev hålen på ett kort jag gjorde sist. Det var inget finlir på det kortet så det gjorde inget. Orkade inte rigga upp stativet mm för det lilla, så jag tog den gamla miniborrmaskinen. Men här ser man vilka fina kratrar det blir av slöa 0,6mm HSS-borr

Om man inte ser eller känner på ett borr att det är slött, märker man det väldigt väl på kretskortet. Det blir som en liten upphöjd ring i kopparen runt hålet som man lätt känner med ett finger.
Såhär blev hålen på ett kort jag gjorde sist. Det var inget finlir på det kortet så det gjorde inget. Orkade inte rigga upp stativet mm för det lilla, så jag tog den gamla miniborrmaskinen. Men här ser man vilka fina kratrar det blir av slöa 0,6mm HSS-borr

Minns själv när jag var 16år och hade etsat mitt första kretskort, det var handritat med penna. Lånade hem en Dremel ifrån skolan, jag hade några stycken hårdmetallborrar som jag köpt på skroten för 1:-/st. Jag kan säga att dom höll inte många hål innan dom var slut. Tilläggas kan att jag inte använde något stativ, och är lite darrhänt. 

Har lagt till "pilot holes" för minna paddar och vias, och lagt en beställning på borrar från Sodjan. Redo för nya försök! 
Fick förresten min JBC AD2700 lödstation på posten idag. Snacka om julafton

Fick förresten min JBC AD2700 lödstation på posten idag. Snacka om julafton