Nybörjare: Borra kretskort med Dremel & hss-borr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
korp

Nybörjare: Borra kretskort med Dremel & hss-borr

Inlägg av korp »

Nybörjarfråga:

Borrar mina hemmaetsade kretskort med min Dremel i stativ och hss-borrar från Velleman (Kjell & co). Jag tycker att borrarna vandrar något förskräckligt på kopparpad:arna. Det är stört omöjligt att göra en välborrad 8-pin header. Dremel-setup:en verkar stabil nog.

Har försökt att körna märken i pad:arna före borrning. Har provat att förborra med 0,6 mm och sedan gå upp i storlek. Inget hjälper något större.

Jag inser att borrarna kanske inte är av superkvalitet men har ni några tips om vad den svagaste länken kan vara?

Vad ska man köra på för varv? Så högt som möjligt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

HSS suger. De blir slöa på en gång. Det ska vara hårdmetall. Och inte Kjells billigaste. De är vinda :P
Köp av Sodjan. Hans borr är excellenta ;)
Och sen är det höga varvtal som gäller. Sisådär en 20k iaf. Dock inte med HSS...
Sen är det en bra idé att se till att paddarna får hål i sig redan i layouten, så slipper man pyssla med körnare mm.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Om man använder eagle kan man köra scriptet drill-aid vilket kan hjälpa...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vad det är för kretskortslaminat du borrar i men är det glasfiber så blir ett HSS borr i princip helt nerslitet efter bara några väldigt få hål, pertinax håller dom för. Men som sagt hårdmetall borr är det som gäller och är gjorda för detta och kan borra flera tusentals hål innan man kanske märker någon skillnad och behöver slipas om. Dom är så hårda så du kan tom borra i solitt glas med dom upptäckte jag, vilket var en mycket välkommen upptäckt för ett projekt jag håller på med.

Att borret vandrar kan också ha att göra att det trots allt inte är helt perfekt rakt eller att du har borret väldigt långt ute så att det inte blir helt stabilt.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

MadModder skrev:Sen är det en bra idé att se till att paddarna får hål i sig redan i layouten, så slipper man pyssla med körnare mm.
*slår sig för pannan*. Utan att ha provat tror jag det kommer att lösa mitt problem, för i övrigt känns det bra. Borrar i 0.5mm glasfiberlaminat och borrarna ser/känns skarpa och roterar rakt.

(Skrev Kjell & Co, men det är Trimlog det ska vara.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett kort kan man nog borra innan man märker att borret blir slött.
Om man inte ser eller känner på ett borr att det är slött, märker man det väldigt väl på kretskortet. Det blir som en liten upphöjd ring i kopparen runt hålet som man lätt känner med ett finger.

Såhär blev hålen på ett kort jag gjorde sist. Det var inget finlir på det kortet så det gjorde inget. Orkade inte rigga upp stativet mm för det lilla, så jag tog den gamla miniborrmaskinen. Men här ser man vilka fina kratrar det blir av slöa 0,6mm HSS-borr :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När jag första gången borrade ett glasfiberlaminat med HSS borr (1 mm) för en ca 16 år sedan så kunde jag visserligen borra hela kortet men borret hade tagit märkbart stryk redan efter ca 8 hål.

Hårdemetallborr håller något helt otroligt bra. :)
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Minns själv när jag var 16år och hade etsat mitt första kretskort, det var handritat med penna. Lånade hem en Dremel ifrån skolan, jag hade några stycken hårdmetallborrar som jag köpt på skroten för 1:-/st. Jag kan säga att dom höll inte många hål innan dom var slut. Tilläggas kan att jag inte använde något stativ, och är lite darrhänt. :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo dom är ju nästan lika sköra som glas så ett stativ är nästan ett måste. :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Har lagt till "pilot holes" för minna paddar och vias, och lagt en beställning på borrar från Sodjan. Redo för nya försök! :D

Fick förresten min JBC AD2700 lödstation på posten idag. Snacka om julafton :o
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Bra. Lycka till, du ska se vilken skillnad det är med 'riktiga' borr. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"korpx" i Strömstad, eller hur ?
Packat och klart, postas senare i dag.

/Janne.

EDIT : Postat tidigare i dag... :-)
Senast redigerad av sodjan 29 december 2006, 21:18:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Sodjan, oj, ja det stämmer fint!

Har inte fått över pengarna än - det var bannimej service :-) Slutar jobbet om.. heh.. Nu! Så jag sticker direkt hem och gör en banköverföring.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köpte kjells billigaste borrsats med 3 mm skaft eller vad det var för 60 spänn. Tänkte det duger sålänge, kör med dremmel på frihand och för mig har det funkat förrutom att en del hål blir sneda då enbart beroende på min hållning (har ej stativ).

Satsen var med en borr från 0,6 och uppåt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

HSS eller hårdmetall (volframkarbid, "tungsten carbide") ?
Skriv svar