Börja etsa...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Börja etsa...

Inlägg av squiz3r »

Hej, Jag hadde tänkt att börja etsa egna kretskort, problemet är bara att jag inte vet någonting als om detts....

Vad är det jag behöver införskaffa för att kunna börja? (gärna om det finns på kjell.com) och hur går det till?

En etstank m.m behöver man ju (Det vet jag :D ) : 89421 på www.kjell.com

Tacksam för snabba svar!

//Daniel A
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Här är en liten kortfattad beskrivning av hur jag brukar göra när jag etsar, men det finns förstås en massa andra sätt man kan göra det på.
http://www.sharebigfile.com/file/38329/Etsning.pdf.html

För övrigt finns det en tråd lite längre ner.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

behövs inte så mycket, jag kör med saltsyra och väteperoxid, köpes hos den loka färghandlen, och etsar i en kakburk i plast

sen är det med att få på mönstret på kortet med, men det finns det många tråder om, en lätt böärjan är laserskrivare och dubbla oh-filmer , belysa med solen (svårt i dessa dagar :lol: ) solarium, halogenlampa, eller kanske riktig uvbox, framkalla i natriumhydroxid(kaustiksoda)

sök i forumet via google så finner du någon timmas läsning
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Re: Börja etsa...

Inlägg av Radioman »

squiz3r skrev: En etstank m.m behöver man ju (Det vet jag :D ) : 89421 på www.kjell.com
Etsar du som grabbarna här beskriver så behöver du ingen tank. Jag etsar mina kort på jobbet där vi använder tank och etsar med vatten och natriumpersulfat.

Förr i tiden etsade jag dock med saltsyra och väteperoxid, hemma i köket under köksfläkten. De är väl lite småfarliga, de där vätskorna :roll: Jag vet att det bara fräste till och kortet var klart på en halvminut. Sedan luktade det klor eller något annat konstigt.... Jag brukade hålla på med detta när morsan inte var hemma :razz:

Vet någon här om det blir bättre kvalitet på etsningen med natriumpersulfat ?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Hej squiz3r! Jag är i samma situation - dvs håller på och labbar, och lär mig det här.

Jag gör mina layouter i FreePCB, och exporterar från detta för att få Gerber-filer. Konverterar sedan till 1200dpi png-bilder med PCB-tools, spegelvänder och skriver ut med en HP LaserJet 2300 laserskrivare i 600dpi.

Så här överför jag min layout till laminatet.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 820#177820

Sedan blandar jag till en natriumpersulfatlösning enligt produktens datablad. Det finns massor på nätet men Kjell & Co:s instruktion är ganska kortfattad och enkel.Jag gör rätt små kort så jag har inte blandat till en liter av lösningen, men bara man kör rätt proportioner och temperatur så går det bra.
Jag börjar heller inte med kokande vatten utan tar så hett jag kan från kranen. Sedan ställer jag burken med lösningen i en större burk som jag kontinuerligt kan byta hett vatten i så att temperaturen är rätt under hela etsningen.
http://www.kjell.com/?item=89409&path=
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

så om jag köper den (som jag länkade till ibörjan) och 89409 ets pulver, så räcker det för att göra nåra bra kort? hur länge räcker en sån påse? måste man ha en liter i "boxen" för att värmestaven inte ska bli för värm eller räcker det så att det täcker kortet?

Tack!
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jag gör som Korp när jag etsar, jag har en glasburk (typ stor marmeladburk) där jag har etsvätskan (kjell o co) när jag etsar och för förvarning, har gjort ett hål i locket. sen står den i en gammal kastrull som jag fyller med varmvatten från en vattenkokare, sen skaffade jag mig en sån där "kött termometer" som är inställd på 50grader så när det är tillräkligt varmt så piper den :D

själva framkallningen gör jag med kaustiksoda och varmvatten från kranen

har använt 5ml soda till 3dl vatten

mycket smidigt att bara ta varmvatten direkt från kranen, tidigare så körde jag med kjell:s framkallare och då hadde jag blandat till det där pullvret och förvarade det i petflaskor men det va lite jobbigt att behöva värma upp det innan framkallningen. så när det tog slut (självklart på en lördageftermiddag) så åkte jag ner till järnaffären och köpte mig kaustiksoda (750g för 38kr).

Till belysningen av fotoresisten så kör jag med kjell:s OH-film för bläckstråleskrivare, ställer in bästa läget på skrivaren och på oh-film, jag kör med en enkel film har inte haft några större problem med genomlysning men det kan bero på att jag har en "UV-lysdiods belysningslåda" det tar ca 8min att belysa men det är inte så farligt då hinner man sätta igång värmen till etsvätskan och blanda till framkallaren.

förklarade väl baklänges nu men jag tror nog att alla försår ändå :P

//Jim

edit: Du MÅSTE täcka doppvärmaren helt annars kommer den att spricka och därmed gå sönder.. Man kan använda samma vätska bra länge den jag har nu har jag iaf haft en 2månader men det beror ju på hur många kort man gör. tänk på att förvara vätskan i ett ICKE tätslutande kärl, det kommer att avdunsta lite vatten men det är bara att fylla på med vanligt vatten, ev hälla i lite mer pulver om man hällt i stora mängder vatten.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Du måste ha minst 1 liter i tanken, jag brukar hälla i 1 liter varmt vatten från kranen med en flaska och sedan med en tratt hälla i 400g natriumpersulfat långsamt medans bubblorna är i gång. Efter det fyller jag på med vatten tills det blir 1,5 liter vätska. Det får sedan vara kvar i tanken tills det är mättat - man får fylla på med vatten ibland. Jag brukar byta vätska var tredje månad ungefär, och ändå används det ganska flitigt. Det viktiga om man vill att lösningen skall hålla länge är att kretskorten har ett jordplan som fyller ut alla öppna ytor på korten så att det inte blir så mycket koppar att etsa bort. Det brukar ta ca 5 minuter att etsa ett kort. Om det inte är klart efter ca 10 minuter, samt att kanterna på ledarna inte blir helt skarpa - då är det bara att ta upp kortet och blanda till ny vätska. Så det är bra att ha pulver liggande även för nästa blandning hemma.
Om du borrar ett 2mm hål i ena kanten på kortet (2st hål på större kort) så kan du hänga upp kortet i tanken med en isolerad kopplingstråd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

korp skrev: Jag gör mina layouter i FreePCB, och exporterar från detta för att få Gerber-filer. Konverterar sedan till 1200dpi png-bilder med PCB-tools, spegelvänder och skriver ut med en HP LaserJet 2300 laserskrivare i 600dpi.
Var hittade du verktygen för att konvertera gerber-filer?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Jag förstår inte varför ni kör med varmt vatten i framkallaren? Jag har de senaste 30 åren använt 15-20 gradigt vatten och det går nästan för fort med det. 3gram NaOH till 5 dl vatten.

Till film använder jag ritningsblankett för laserskrivare (sån där man använder för att handrita ritningar, men det är väl ingen av er som vet vad jag menar)(Köps hos lyreco) då behöver man bara en och slipper ploblemet med passning mellan filmerna. Tidigare körde jag OH film 2 ggr genom bläckstråleskrivaren men ritningsblankett och laserskrivare är bättre (och billigare).

Etsning med saltsyra och väteperoxid är lite problem med, om det blir varmt så sönderdelar sig väteperoxiden och man får en del otrevliga gaser. Börja med riktigt kallt vatten och ta inte för mycket väteperoxid. Efter 5-6 kort så brukar det bli i varmaste laget i baljan.

Den som etsar dubbelsidigt kommer att upptäcka att det etsar snabbare på undersidan, vete f.... måste vara något elektroniskt.

Någon kemist kanske kan förklara vad som egentligen händer och vad som förbrukas, är det både syran och peroxiden?

Grym:<och etsar i en kakburk i plast> Jag kör med ett halvt bullskrin haha.

Prototypen
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag skriver ut filmen direkt från cadprogrammet med print, verkar krångligt med alla konverteringar men FreePCB kanske inte är så bra.

Hur skriver man ut monteringsritningen med komponentplaceringen?

Prototypen
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jag fryser så om mina händer därför kör jag med varmvatten :D

Nä men när jag körde med kjell:s framkallare så blev det inte bra om framkallningsvätskan var kall. men det kan ju vara så att kaustiksodan funkar med inte fullt jätte varmt vatten..

//Jim

möjligt att 5ml soda är lite mycket men det är det måttet som ligger framme, kan ju vara nån som pillat lite.. hmm..
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

TomasL skrev: Var hittade du verktygen för att konvertera gerber-filer?
PCB-Tools finns under Downloads på hemsidan för FreePCB
http://www.freepcb.com

Sen har jag bara slängt ihop ett batchscript (.cmd) som jag lägger i mappen där gerberfilerna hamnar. Scriptet innehåller följande, och vad som händer är att alla existerande .png-filer raderas, och en ny png skapas av varje .grb-fil i mappen;

Kod: Markera allt

@echo off
set PATH=%PATH%;C:\Program\PCB-Tools_P4

del *.grb.png

for %%f in (*.grb) do gerberrender -r 1200 -a 0 %%f %%f.png

pause
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

FreePCB är säkerligen inte det kraftfullaste programmet på marknaden men det är gratis och görs av en kille som använder det själv, vilket inte verkar vara fallet med alla program... Tycker också att det är trevligt att arbeta med nu när jag suttit med det ett tag.

Det är kanske inget för storproduktion, men för mina projekt passar det utmärkt.

File -> Generate CAM files... -> Create Files skapar gerberfilerna i den mapp man pekat ut. Sen är det bara att konvertera dem till png eller vad som helst för utskrift, enligt mitt svar till TomasL.

Väldigt enkelt och rätt käckt eftersom man har full kontroll på upplösningen etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tack korp, har haft funderingar på att kunna konvertera från gerber till annat ett tag, hitills har jag skrivit till pdf från editorn, och importerad till coreldraw för att kunna göra paneler, detta kanske blir enklare.
Skriv svar