cyckellyse
cyckellyse
Hej!
Funderade på att utöka mitt nuvarande lyse på min cyckel som drivs av dynamo och batteri med 5 högintensiva dioder och avr för blinkfunk med mera.
Här är mit kopplings schema:
http://varmassa.se/axi/Admin/chem.bmp
Lysdioderna är från kjell o co 90-561 0,02a 3,6v
Jag får ut exakt 5v från dynamon/batteriet så hur många ohm skall r1 ha?
Skulle det fungera med mitt chema
Funderade på att utöka mitt nuvarande lyse på min cyckel som drivs av dynamo och batteri med 5 högintensiva dioder och avr för blinkfunk med mera.
Här är mit kopplings schema:
http://varmassa.se/axi/Admin/chem.bmp
Lysdioderna är från kjell o co 90-561 0,02a 3,6v
Jag får ut exakt 5v från dynamon/batteriet så hur många ohm skall r1 ha?
Skulle det fungera med mitt chema
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag skulle nog valt att ha ett motstånd per lysdiod för att vara på den säkra sidan.
Det första jag skulle kontrollera är att inte "sänka" mer ström än var AVR-n klarar, dels per port, dels totalt.
Har du tänkt på Reset och hur du skall koppla in det samt lite filterkondensator mellan Vcc och GND.
Hur har du tänkt med pinne 18 & 19?
Lycka till!!
Det första jag skulle kontrollera är att inte "sänka" mer ström än var AVR-n klarar, dels per port, dels totalt.
Har du tänkt på Reset och hur du skall koppla in det samt lite filterkondensator mellan Vcc och GND.
Hur har du tänkt med pinne 18 & 19?
Lycka till!!

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hämtade mitt (köpta) cykel-lyse som kan blinka. Det har fyra lägen:
1) Blinkar fort (gissningsvis runt 30-40Hz) i ca 30sek, sedan släckt ca 30sek.
2) ca 4 blinkningar per sekund.
3) Lyser hela tiden.
4) Släckt hela tiden. (Kanske inte polisens favoritläge när man cyklar...)
Off-topic: Någon som vet vad jag gör uppe såhär dags? Borde sova..
1) Blinkar fort (gissningsvis runt 30-40Hz) i ca 30sek, sedan släckt ca 30sek.
2) ca 4 blinkningar per sekund.
3) Lyser hela tiden.
4) Släckt hela tiden. (Kanske inte polisens favoritläge när man cyklar...)

Off-topic: Någon som vet vad jag gör uppe såhär dags? Borde sova..

Om nu det är olagligt med ett blinkande baklyse kan man ha en snabbt pulserande funktion?, dvs ljusstyrka 75% -> 100% -> 75% osv..
Det var väl nåt extra bromsljus som hade en liknande funktion men om den var laglig eller E godkänd vet jag inte!
Sen varför man ska ett blinkade framlyse/strålkastare begriper jag inte, känns inte som att man ser vägen bättre...
Eller kanske det finns tillräckligt med gatlysen i Gislaved så att man ska ha framlyset att påkalla uppmärksamhet?
Det var väl nåt extra bromsljus som hade en liknande funktion men om den var laglig eller E godkänd vet jag inte!

Sen varför man ska ett blinkade framlyse/strålkastare begriper jag inte, känns inte som att man ser vägen bättre...

Eller kanske det finns tillräckligt med gatlysen i Gislaved så att man ska ha framlyset att påkalla uppmärksamhet?
Det pågår försök med pulserande bromsljus till bilar (ger kortare reaktionstid i bakomvarande) men som lagen är nu får de INTE blinka synbart. Man kan alltså ha PWM-styrd intensitet men bara om frekvensen är hög nog.
De cykelbaklys man kan köpa med blinkfunktion är olagliga OM man använder dom på cykel OCH de är satt att blinka men då de även saluförs (ofta) som "aktiva reflexer" får de blinka som idioter då det inte finns begränsningar på hur dum man får se ut när man går.
Som bilförare vill jag dock påpeka att det finns inget som reflexer som visar att det går ett människa i vägkanten, rörelsen + synen är så pass unik att min hjärna direkt kopplar det ihop med gående.
De cykelbaklys man kan köpa med blinkfunktion är olagliga OM man använder dom på cykel OCH de är satt att blinka men då de även saluförs (ofta) som "aktiva reflexer" får de blinka som idioter då det inte finns begränsningar på hur dum man får se ut när man går.
Som bilförare vill jag dock påpeka att det finns inget som reflexer som visar att det går ett människa i vägkanten, rörelsen + synen är så pass unik att min hjärna direkt kopplar det ihop med gående.
<OT>
Men man kan fånga onödigt mkt uppmärksamhet. Om snuten bötfäller folk utan lyse borde de bötfälla folk med blinkande oxå. Lika olagligt och det är inte upp till polisen att bedöma hurvida nåt är lagligt eller inte.
Säger jag som inte använder lyse
Men om jag nån gång åker fast ska jag se till att vänta nån minut tills en blinkcyklist dyker upp och sen tvinga snuten att bötfälla honom också och amnäla snuten för tjänstefel om han ine gör det
</OT>
Men man kan fånga onödigt mkt uppmärksamhet. Om snuten bötfäller folk utan lyse borde de bötfälla folk med blinkande oxå. Lika olagligt och det är inte upp till polisen att bedöma hurvida nåt är lagligt eller inte.
Säger jag som inte använder lyse

</OT>