Atmel 2313 som ljudprocessor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndyFippls
Kontakt:

Atmel 2313 som ljudprocessor

Inlägg av AndyFippls »

Då var man nyregistrerad på forumet då :)

Tänkte visa mitt projekt där jag använt en Atmel 2313 och gjort en 8-bits A/D samt D/A-omvandlare. Försökte hitta information om hur man skulle göra när jag höll på att koppla, men tyckte det var ganska sparsamt med info, så för att hjälpa andra har jag gjort en liten guide. Har inte läst nån analogelektronik eller nånting, så det är säkert en massa felaktigheter, men det kommer ljud ur den åtminstone :)

Skrev guiden på engelska, men här är den iaf:
http://slush.gotdns.org/~andreas/avr/2313_ad_da/
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Bra projekt sida även om jag inte läste allt jättenoga.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Trevligt projekt!
Tyvärr orkar jag inte läsa igenom allt noga. Vad använder du den till? Coolast är om du kan hänga på ett/några minnen och lagra någon minut ljud som spelas in via ingången, evetuellt med en mick-förstärkare innan :)'

Lite bättre in-och utgångsfilter hade nog inte skadat, men det är kanske överkurs i detta bygget. Om du samplar i 39 kHz och får in ljud från en vettig källa är det nog redan lågpassfiltrerat vid 20 kHz.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Mycket intressant projekt!
Snygg sajt och bra text dessutom.
Kul att du använder en R2R-A/D-omvandlare (dvs byggd med motstånd). Det är inte så ofta man ser dem i microkontroller-projekt. :)

Blev nyfiken på "PWM-filtret". Kan du berätta lite mer om tanken bakom varför det är anslutet mellan två "pinnar" på AVR'en? Annars brukar man ju se dessa filter direkt på en utgång.

Jag har precis börjat labba med PWM och olika sätt att göra lite mer "komplexa" ljud än bara sinus/fyrkantvåg-toner. Först letade jag efter info och datorprogram på internet, men det gav inte så mycket, så troligen får jag bara testa mig fram. Mitt mål med exprimentet blir att försöka göra ett ljud som låter som en klocka. Alltså inte "tick-tack", utan snarare "Pliiing". :) Det vore lättast med FM-modulering, men det kräver nog för mycket av en microkontroller.. :)
Användarvisningsbild
AndyFippls
Kontakt:

Inlägg av AndyFippls »

$tiff:
Det enda den gör just nu är att ta in ljud via A/D-omvandlaren och sen direkt skicka ut det på D/A-omvandlaren. I kommentarerna till koden har jag dock gett exempel på tre väldigt enkla omvandlingar av ljudet :)
Funktionen med att ljudet kommer ut i princip samma ögonblick skulle vara att göra nåt slags ljudfilter, dock har ju en 2313 inte så mycket minne så det går nog bara lagra nån tiondels sekund med ljud, sen är den inte så bra på att arbeta med flyttal heller. Om man tar en lite större processor skulle man nog kunna göra lite häftigare grejer!

JimmyAndersson:
Tackar tackar! :wink:
Att jag filtrerar PWM:en är för att kunna använda den tillsammans med den analoga komparatorn. Har satt att komparatorn ska generera ett interrupt när den går antingen från hög till låg eller tvärtom, alltså när AIN0 och AIN1 för en kort stund har samma värde. Iom att ljudet ligger på en ingång och PWM:en på den andra så får man en avsökning av hur ljudkurvan ser ut.

Något som jag inte riktigt har koll på är varför en lite halvrundad fyrkantsvåg ger bäst resultat, medan en ren fyrkantsvåg eller triangelvåg inte ger något ljud alls :?
Hursomhelst, anledningen till PWM-filtret är att PWM:en kommer ut på ben OC1 och måste filtreras innan jag använder den i analoga komparatorns ingång AIN1 (så jag får den fina avrundade fyrkantsvågen). Nästa projekt jag ska börja med är att göra en MIDI-styrd synth med en ATmega88. Iom att 88:an har lite fler utgångar så blir det mest troligt en riktigt fet R-2R-brygga med 16-bitars ljud 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med ännu en forum-medlem som gillar kombinationen ljud och elektronik! :)

Ser fram emot nästa projekt!
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Coolt projekt! Minns att en klasskamrat för ett par- tre år sedan kollade på att göra en mp3-spelare på/med en AVR. Vet inte hur det gick bara, jag 'hörde' aldrig något av det projektet! :D
Skriv svar