Analog VGA Driver / Grafikprocessor med minne

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Analog VGA Driver / Grafikprocessor med minne

Inlägg av AndLi »

Hej!

Letar efter en vga driver/controller (eller vad det nu korrekta namnet är)

Vad jag är ute efter är en grafikprocessor som har något lämpligt interface mot processorn Parallelt el något serielt spelar egentligen inte så stor roll.(Inte PCI,AGP eller dylikt).
Den ska ha eget minne för lagring av bildbuffern, det är bara 2D som är intressant. Vill bara kunna skicka över en bitmap som sen visas på skärmen. Fps kan var låg, enda ner till nån enstak!

Den får gärna klara 1280 x 1024 i 16 bitar. men 1024 x 768 kan med funka..

Ut från grafikprocessorn ska vara H+V Sync och RGB. (Altså kunna anslutas till vanliga CRTer med standard VGA.)

Någon som har några tips, erfarenheter eller korrekta namn på ovanstående komponent för vidare googling?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Leta reda på ett gammalt ISA grafikkort.
De har 16 eller 8 bitars bus och går att kommunicera med en enchipsdator.
Sedan leta reda på VESA standarden
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det som enligt mig hade vart mer korrekt hade vart att köra en FPGA eller CPLD och ett RAM.

Annars är ju som sagt propeller ganska vass på att generera grafik, fast den klarar ju inte av att lagra en hel bild i RAM.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har tittat lite på propeller, skulle inte vilja påstå att den är vass, den kan generera bilder i låga upplösningar med lågt antal färger.
Och saknar som sagt minne...

Jag är inne på FPGA spåret atm, har tagit hem ett Altera Cyklon testkort. Får se hur det blir...

Gammalt ISA kort är inte riktigt aktuellt eftersom tanken kanske var att göra mer än ett ex, fast om det finns något chip som fortfarande tillverkas så visst..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

FPGA är nog på ett sätt bästa lösningen, men borde gå lösa tämligen diskret med SRAM D/A och en enkel uC som styrning. Lite brutalt och enkelt kanske, men fungerar ju....

Antigen köra med dubbelportsram eller dubbla uppstättningar och en baknkswitch för att välja vilken du läser ut.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Min första plan var att köra via en uC, det var då jag underskte propellern....

Men börjar man räkna på vad videoklockan måste vara vid 1024x768 60hz så tycker i alla fall jag att de flesta uC är lite klena... (Om jag inte räknat fel borde videoklockan bli ca 55 Mhz, och skulle väll i alla fall behöva 3-4 intruktioner per pixel för att läsa från ram och skicka ut till DA och ha koll på syncpulserna)

FPGA lösningen får nog dubbelt minne för att ansluten uC ska kunna rita upp sin bild i ena minnet samtidigt som andra minnet visas, sen växlas de över när uC är klar...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, visst, men det finns ju räknare som diskreta komponenter - inte behöver du låta din uC räkna.. Räknare som tickar på med 47MHz har funnits sedan 60-talet ;)

D/A kan ju även den styras av diskreta signaler.

Jag ser inte att det är så svårt att lösa detta diskret, men håller till 100% med om CPLD eller möjligen FPGA är ett bättre val.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En FPGA lösning klarar utan problem detta.

En sak man bör tänka på är att en FPGA+minne+kringkretsar kommer kräva ett bra designat kort för höga hastigheter. Detta gör lösningen dyr och omständig.

Att hitta ett färdigt chip har nackdelen att utvecklingen sker så snabbt att de kan bli obsolete inom ett halvår eller så.

Inte så att en PCI104 kan vara intressant. Då har du CPU + minne + VGA på ett litet bräde. Med detta så slipper man också skriva så mycket hårdvarunära grejor, blås in linux/windows i PCI104:n och skriv i c/c++/java/python eller vad nu som passar. Har sett PCI104 dator som drar runt 7-10Watt, detta borde inte vara ett problem eftersom det sitter en VGA skärm i närheten som drar 50watt eller så.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo det är precis problemet med den snabbe utvecklingen jag vill komma runt.

Tanken var bland annat att skapa ett grafikkort användbart med enkelhet från tex en PIC, AVR eller vad man nu vill ha, troligen med en liten parallel bus, eller en seriell...

Så det blir nog FPGA, om jag någon gång får tid att sätta mig ned och ta tag i projektet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Postade detta i en annan tråd tidigt på morgonen, men nu kom jag på att det skulle stå här istället. :)

Jag råkade hitta en grejj när jag läste Homebrew's presentation. Han har bl.a:
"Bränt ett EPROM med en bild och gjort en videogenerator som visar bilden på en vanlig RGB-monitor"

Det låter som att han är rätt man för att kunna ge lite tips. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo jag såg den tråden(som du skrev om homebrews presentation i ) och i den tråden finns även länkat till Bob4, vilket nog är ungefär vad jag tänkt snickra på, förutom att jag då tänkt Vga istället för vanlig video.
Skriv svar