Jag lödde loss en trafo från ett gammalt nätaggregat igår. Den ligger på matningen före likriktaren, och när man tittar på silkscreenen på kretskortet som föreställer den så går fasen genom en lindning och nollan genom en lindning och kommer ut på andra sidan. Så min fråga är, vad gör den, varför gör den det, och kan man använda den som en vanlig trafo, och isf hur är den lindad?
Och det enda den gör så är att den tar bort störningar?
Sedan har jag lite flera flerlindnings trafon, men ingen info på dem, utom ett nummer och att de tycks vara tillverkade av eller för liteon. Några ideer för att identifiera/testa dem?
Den kallas även på engelska common mode choke. Dvs den har hög impedans för spänningar som ligger i fas på båda ingångarna medans den har låg impedans för spänningar som ligger 180 grader mellan ingångarna.
För att identifiera lindningarna kan man ansluta trafon till en signalgenerator. Genom att mäta spänning och kortslutningsström på sekundärsidan kan man få fram lindningsförhållande och induktansen. För att få reda på lindningsriktningen behöver du också mäta fasvridningen på utgången.
Jahapp, man borde tydligen skaffa signalgenerator och oscilloskop. Lite svårt att mäta med multimeter. Men jag kunde ju iofs transformera ner växelström med en trafo, och sedan prova och köra in det på en lindning och se vad jag får ut på de andra...