18pin Pic universal-moderkort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

18pin Pic universal-moderkort

Inlägg av eriikh »

Satt och pillade lite med en pic16f628 när jag kom på att man borde kunna göra ett moderkort med strömförsörjning, kristall + lite tillbehör för att lättare kunna ansluta olika saker till den. Det här blev resultatet efter en viss tid i multisim:

http://hem.bredband.net/erik_henriksson/PicMB.PNG

X1 ska vara 8mhz
U1 ska vara en 18pin DIN-sockel

Finns det några förslag på fler saker som skulle kunna få vara med? Jag vill liksom växa med det här kortet.

Är det någon som kan tänka sig att bygga ett sådant kort till en rimlig kostnad?

/Erik

EDIT: lyckades äntligen få fingrarna ur arslet och ändra 16pin till 18pin :P
Senast redigerad av eriikh 28 december 2006, 20:48:39, redigerad totalt 2 gånger.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Om du vill växa ska du inte böra med en 16F84A.

Kolla på 16F88 istället
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: 16pin Pic universal-moderkort

Inlägg av björn »

Han skrev 16f628, jag antar (och hoppas) att det är den som gäller och att 84:an är inritad endast symboliskt.
eriikh skrev:Satt och pillade lite med en pic16f628 när jag kom på att man borde kunna göra ett moderkort med strömförsörjning, kristall + lite tillbehör för att lättare kunna ansluta olika saker till den.

/Erik
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, varför inte köra kretsarna ytmonterade för minskad storlek om du ändå använder ICSP?

Vdd-Vss en 100nF konding kan du alltid lägga till så nära benen som möjligt.

Lägg till en E-lyt på utgången från spänningsregulaton. 10-100uF

Använd RJ-12 kontakt för ICSP-kontakt.

Öka motståndsvärderna till alla lysdioder då du driver kontroller för hårt strömmässigt nu. Kör med 2mA dioder och sätt reistorerna därefter.

Lägg till 10k PullUpppå MCLR!!

Fundera på att lägga en resetbryare på kortet - kan vara bra att ha ibland.

Koppla med Vdd till ICSP-kontakten så kan man programmera med ickespänningssatt kort - kan vara bekvämt.

Sätt bygel så att du kan bygla bort lasten ifrån RB6 och RB7 - inte alla programmerare som klarar av din tämligen lågimpediva last. J1 brytaren gör i princip jobbet och räcker säkert till, men...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

PIC16F628A har ingen AD-omvandlare, därför ser jag potentiometern som ganska överflödig.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Är inte RA0 ingång till Vref för komparatorn ? Minns inte, sällan jag använt 628an, men har för mig att det går koppla extern Vref.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26571
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tanken låter bra. Jag skulle däremot byta till en PIC-krets med lite fler anslutningar,
särskillt efter som du vill kunna "växa med kortet". Men om du oftast använder
PIC16F628A så är det förstås alldeles lagom.

edit: Plockade bort några rader där jag bad eriikh minska bildstorleken. Tråden blir bara rörig om den uppmaningen står kvar när allt blivit ok.
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 december 2006, 17:35:04, redigerad totalt 1 gång.
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

DragonOrb och björn:
Klart jag hade tänkt på 16f628 ;)
bengt-re skrev: Tja, varför inte köra kretsarna ytmonterade för minskad storlek om du ändå använder ICSP?

Vdd-Vss en 100nF konding kan du alltid lägga till så nära benen som möjligt.

Lägg till en E-lyt på utgången från spänningsregulaton. 10-100uF

Använd RJ-12 kontakt för ICSP-kontakt.

Öka motståndsvärderna till alla lysdioder då du driver kontroller för hårt strömmässigt nu. Kör med 2mA dioder och sätt reistorerna därefter.

Lägg till 10k PullUpppå MCLR!!

Fundera på att lägga en resetbryare på kortet - kan vara bra att ha ibland.

Koppla med Vdd till ICSP-kontakten så kan man programmera med ickespänningssatt kort - kan vara bekvämt.

Sätt bygel så att du kan bygla bort lasten ifrån RB6 och RB7 - inte alla programmerare som klarar av din tämligen lågimpediva last. J1 brytaren gör i princip jobbet och räcker säkert till, men...
1) Bra idé! Då lär kortet samtidigt bli mycket mindre:) Är det mycket svårare att löda?

2, 3) de sitter redan där;)

4,5,6) Tack, är det bättre att köra 8st sep. led än en led-bar?

7) Jo, men jag tror att jag läst någonstans att det inte är bra om man skulle råka köra med spänningssatt kort, ifall spänningen på stabilisatorerna är exakt lika?

8.) Finns det risk för det om man har kopplat bort lasten mha J1? Eller måste man bygla på båda sidor isf?

---------------------

Jimmy:
Jo, jag tror att jag har några 16f876(DIP28) hemma, samt några 18f4550DIP40) hemma, vilken är lämpligast?
Och har tex alla 28pin pic anslutningarna på samma ställe? Så man kan byta mellan olika modeller alltså.

Oops :oops: Jag ändrar direkt! (Hur kan man missa det?:?)

/Erik

EDIT: Glömde dig icecap :roll: Jo, du har aldeles rätt, Vref sitter på RA2, och jag tror inte att jag komer att använda komparatorerna, så den ryker. Fast om det blir en annan pic-modell så har den säkert A/D-omvandlare och då får den sitta kvar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26571
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

18F4550 är en jätte. :) Den tar nog inte slut i första taget. Om man väljer den eller 16F876 är mest en fråga om hastighet och antal i/o-pinnar. När jag behöver många i/o-pinnar så kör jag ofta med 18F2320 som är lite mellanting mellan dessa. Men med 18F4550 kan man bygga upp ett riktigt stort kort med massor med möjligheter.

Vet däremot inte om alla 28-pin har anslutningarna på samma ställe.
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Jag gjorde faktiskt en liknande sak för ett tag sedan när jag var tvungen att testa en massa sensorer. Jag använder en Atmega8 visserligen men det spelar ju mindre roll.

http://www.spelaroll.se/~hedin/elforumet/mdata.jpg

Man kopplar in sig på stiftlisten längst ner till vänster. Där finns 3st 5V, 3st GND, AREF och sedan alla 5 in/utgångar som fanns kvar på Atmegan som även är AD pinnar.

Jag satte även dit en LCD. Lite smidigt när man vill se AD värden hela tiden, kristall givetvis, en RS232 krets, 9pol DSUB, en RJ-45 kontakt för programmeringen och två skjutströmställare som sitter kopplade till Atmegan för vad man nu vill ha dem till.

Det jag skulle ändra om jag skulle göra om kortet är att inte vara så satans lat och köra enkelsidigt(blev säkert jobbigare ändå med alla fula byglingssladdar) plus att jag skulle sätta dit en spänningsregulator för att slippa köra stabiliserad spänning in. Sen kanske inte strömkontakten sitter helt smart heller.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Oki, svårt att se i schemat var du satt 100nF kondingen fysiskt. Det skadar inte med en nära spänningsregulatorn och en nära PICen om det är mer än några cm mellan dem.

Nej, en 16f628 är lätt att löda med vanlig lödkolv - se bara till att ha avlödningsfläta hemma. Kolla gärna under någon av alla inlägg om att löda SMD. 16f628 är lättlödd - tämligen stor kapsel och tämligen få ben.

Ähh - ingen fara att köra med parallel spänningsmatning om du n u ändå tänkte köra kretsen med 5V. Tillverkarna av spänningsreggar svär sig fria ifrån sådant, men det fungerar - eller rättare sagt, jag har aldrig haft problem med det trots många kort där jag gjort så. Sätt en bygel om du vill kunna koppla bort den länken av någon orsak.

Angående LED-bar så finns det bra fina lågströmms LED-bar. Tror att det är everlight eller everbright (vad de nu heter...) som har en grön sådan som lyser rasande fint även vid 2mA.


Nja, lasten kopplas bort med din koppling, men har någon gång haft lite skumma problem som KAN ha berott på långa slingor av kopplingar som inte borde dragit någon ström. Iofs var det på 16F876 (utan A) - jag vet inte exakt vad som ändrades i programmeringen däremellan då jag varit för lat för att läsa på - infot finns på microchips hemsida (eller fråga SODJAN). Hur somhelst så har efter det brukat antigen undika att använda RB6/RB7 och eller sätt byglar så att man kan koppla bort lasten. Kanske onödigt, men..... har man en gång haft problem med något så aktar man sig alltid lite extra för att undvika just DET problemet i fortsättningen...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu är jag språkpolis men det skär i mina ögon varje gång jag ser denna tråds rubrik. "16-pinnars..." men jag vet ju att PIC16F628A/pic16F88 är 18-pinnars....

Ja ja, jag vet: det är jag som är prillig.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

För en som (exempelvis likt jag) inte känner till pic-familjen alls är rättelsen klart relevant, även om jag inte tycker att den går under språkpolisklassen ;-)
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43249
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> Jo, jag tror att jag har några 16f876(DIP28) hemma,
> samt några 18f4550(DIP40) hemma, vilken är lämpligast?

Varför skulle det vara just en av *dom* som är "lämpligast" ?

När man gör en sådan här konstruktion finns det väl ingen anledning
att begränsna sig till de som för tillfället råkar ligga i junk-bxen hemma...
Skriv svar