Multimeter med USB interface

Vilken skulle DU köpa?

Omröstningen slutade 15 december 2006, 17:43:24

Kjell
1
10%
Conrad
1
10%
Elfa
3
30%
Biltema
0
Inga röster
Classe
1
10%
Ebay
4
40%

Antal röster: 10
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Multimeter med USB interface

Inlägg av mrOh »

Min gamla classe multimeter har lämnat mig..
Så nu har prylgalningen i mig vaknat. Kollat på Kjell, Conrad, Elfa, Biltema o Classe på multimetrar i 500:- klassen,
fastnade lite för att man skulle kunna koppla den till pc:n.
Utifrån det så har jag hittat denna på ebay som jag tycker verkar riktigt prisvärd med dollarn på under 7kr.
Mer info här.

Men problemet är att jag inte vet någonting om multimetrar egentligen så det skulle vara givande med lite åsikter från er som har erfarenhet och koll.

Just nu är jag väldigt nära att beställa den från ebay..

Edit: Stavfel
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Vad jag vet så har inte Clas Ohlson, Biltema, eller Kjell någon multimeter med USB-anslutning, så då faller nog valet på ebay. Conrad vill ha 6700kr för en multimeter med USB, ungefär samma hos ELFA för en Fluke med USB.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vill ha faktor på den dära ebaymultin! :D

Tyvärr köpstopp på såna saker just nu :cry:
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Verkar ju skoj med USB interface.. men hur ofta kommer man använda det egentligen??
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Tror inte man kommer behöva det så ofta, men skönt o ha om..
Bortsett från pc-interfacet så verkar det väl ändå vara en bra och prisvärd multimeter?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle inte vilja ha usb på en multimeter, seriesnittställe är bättre och en som skickar i klartext är bäst

bäst att förtydliga varför, det finns en tråd om detta här på forumet

frågan är varför man vill ha koppling till datorn, den jag köpte var visserligen serie interface på och med programmet som hörde till kunde man antingen kolla på värden på skärmen, inget som jag har något direkt behov av och sedan kunde man göra lite enkla loggningar, klart annvändbart, men, om man kan komma åt information från multimetern i säg qbasic så kan man ha mycket mera kul med den, då kan man logga som man själv vill och mycket enkelt styra något annat samtidigt, tillexempel via parallellporten
som urladdning av batterier, då stoppar man urladdningen via parallellporterten medans man mäter spänningen via seripotren med multimetern

sen så tycker jag knappt att det går att hitta dåliga digitalmultimetrar idag
det man ska kolla på är om den passar ens behov, upplösning och olika mätområden

prisvärdast tycker jag den från gekås är, 39.90 och fullt funktionsduglig
dock tyckte jag lite bättre om den förra modellen som kostade 44.90 och hadde hfe och 10A dc mätområde, men den sorten har jag ju en hög av
8)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

ok. är denhär bättre då?
Mastech PC RS232 Interface True RMS Digital Multimeter
AC/DC V/A/R/Hz Capacitance Temperature Diode Continuity
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man får nog föröka hitta någon som provat den

den gamla multimetern med seriportsanslutning gav ett vettigt värde vid kommunikation ( -202,5 mV ) medans den nya gav en siffra som är svårtydd ( 23425 ) letar fortfarande efter en som man kan kolla med qbasic , har inget råd att ge dig tyvärr
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

en fördel till med serieinterface-det är lätt att isolera elektriskt vilket kan ha sina fördelar...

/ricakrd
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig haft användning av att logga till PC, min kompis köpte ett instrument med den möjlighet och har använd det precis... noll gånger på 10 år.

Han jobbar inom styr och värme och där, om några ställen, behövs loggning men tydligen inte med multimeter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har en VC920 ifrån Conrad på jobbet. Den fungerar bra och har haft nytta av dataloggningen ibland. Programmet är träskigt, men kan exportera till Excell så det gör inget att programmet känns väldigt mycket 1997....

Bra multimeter, skaplig display (fluken jag har är bättre, men..), bra mätsladdar. En irriterande egenhet dock - den är långsam när man "piper" kablar. Extremt störande när man skall mäta av eller kontrollera pinouten på en kabel...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det sistnämnda håller jag med om, det skall vara direkt och inte efter en sekund
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trodde jag inte ens var möljligt, är det mjukvarustyrt eller nåt?!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

troligen inte men det sitter väl en komperator med en konding som gör att det inte ska pipa när den gör något internt,

har en sådan och ska man leta kablar är det värdelöst, hadde en på jobbet som var likadann och den vägrade jag att annvända
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En mätare med autoranging tycker jag är bäst, skönt att slippa byta mätområde hela tide.

Batterierna och drifttiden är också viktiga. Det finns mätare som använder 2xR6 om man letar. Tyvärr har väldigt många 6F22 9volt batterier som både tar slut fort och kostar väldigt mycket.

För att följa kablar kan man bygga något enkelt som uppfyller alla krav på snabbhet. Är en sådan funktion i mätaren viktigast så skall man tänka sig för med autoranging, eftersom det kan bli långsamt. Måste stega sig ner till lägsta resistansområdet innan pipet kommer.
Skriv svar