Glödtrådsskärare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ruttiboards

Glödtrådsskärare

Inlägg av Ruttiboards »

Först och främst är jag totalt värdelös på ellära. Jag har en hemmagjord glödtrådsskärare som bilden beskriver lite grovt =) Denna har jag tidigare kopplat till en gammal 12V bilbatteriladdare med hyffsat resultat då jag skär i cellplast. Nu har jag inte tillgång till batteriladdaren längre, men istället har jag två stycken gamla modelljärnvägs-transformatorer av märket märklin model 280A 30VA. Kopplar jag in en av transformatorerna misstänker jag att att strömmen blir för låg för att värma tråden tillräckligt.

Min fråga är följande: Går det att koppla in båda transformatorerna samtidigt och uppnå en högre värmeutveckling i tråden? Hur går jag tillväga issåfall? Vad bör jag passa mig för säkerhetsmässigt?!

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Tack på förhand!

Bild
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

Okej bildlänken funkade ju uppenbarligen inte...Men Glödtrådskäraren består av en enkel båge i plywod med en 4mm rostfri ståltråd spänd mellan ändarna på bågen och kopplad till en fjäder som ser till att tråden bibehålls spänd även då den blir varm och utvidgas. Sedan har jag tidigare kopplat batteriladdaren till vardera ände på tråden.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Välkommen till forumet!

Märklins växelströmstrafos har jag för mig går att "köra baklänges", dvs parallellkopplar du dem får du livsfarlig spänning i andra ändan ifall en nätkontakt inte är ikopplad. Löses lämpligen genom likriktning eller permanent sammankoppling av kontakterna.

Har du testat med bara en trafo?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittar inte resistanden för rostfritt. Men en 4mm tråd <1m eller vad det ju är kan inte ha hög resistans. Det går nog åt mer ström än du får ut ur den trafon. Jag tror inte att det är någn bra ide.
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

Tackar för välkommnandet och för svaret!
Har ej testat med bara en ännu. Enligt vad jag förstår ska det gå att köra baklänges genom att trycka ner ner vridreglaget. Vad inebär "baklängeskörningen" rent teoretiskt? Tyvärr är detta rena grekiskan för mig. Paralellkopplingen är då jag sätter plussen från båda på ståltrådens ena sida och minus på den andra eller? Hur går jag tillväga för att likrikta eller permanent sammankoppla kontakterna? Sålänge jag inte kopplar ur någon av transformatorernas nätkontakt och kommer åt den är det ingen fara eller?
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

Danei: Okej det låter ju inget vidare. Har du något tips på vad jag skulle kunna använda istället?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På merklins äldre greger sickar men en puls till loket för att vänta håll. Så det påverkar inte fasen eller så. Det kan funka om båda är inställda lika. Tor dessutom att de är kortslutnings säkra så de borde inte gå sönder. Parallellkoppling är som du beskriver. Och som sagt så länge du inte petar på den andra kontakten är det ingen fara. Annars kan det komma spännig dit bakvägen.
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

okej tack danei

Vad menar du med "Det kan funka om båda är inställda lika"?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"baklängeskörning" i detta sammanhang syftar nog inte på möjligheten att köra loket baklänges, utan på att trafon kommer att fungera i omvänd riktning, och altså transformera upp inmatad lågspänning (via utgångarna för lågspänning) till högre spänning som kan bli livshotande hög. (normalt omvandlar den ju nätspänning, 220V till 1-24V om strm matas in fel väg kan förhållandet således bli omvänt)

OFF Topic
Vad som sker när du vrider vredet i botten för "backkörning" är helt enkelt att en strömpuls (har ej exakta uppgifter, men tror det är ca 25V) skickas ut och "aktiverar" en Zenerdiod i loket, som leder strömpulsen vidare till ett relä som via en mekanisk mekanism polvänder motorn.

Edit: danei han före... :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 7 december 2006, 21:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

Danei: Menar du att det kan gå om båda transformatorerna är inställda på att gå åt samma "håll"?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä samma fart. Trafon har ingen aning om vilket håll loket går åt.
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

Mizzarrogh: Tack, nu blev det lite klarare! =)

Zyxel615: Tack för länken. Men vad jag snappat upp så ska kanthaltråden vara lite för skör och gå av väldigt lätt. Men kan va värt att testa. Vad kan hända om de inte står på samma hastighet tro?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ifall de är ställda olika får du lägre total ström.
Ruttiboards

Inlägg av Ruttiboards »

När jag kopplar sladdarna från trafosarna till ståltråden, har det då någon betydelse om t ex plus från båda har direkt kontakt med varrandra eller ej?
Skriv svar