Tjena
Håller på med ett projekt som går ut på att låta en ljudeffekt styras av en tiltsensor på en gitarr. Tanken är att en mekanisk potentiometer ska bytas ut mot en digital pot som ska styras av tiltsensorn.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8980.htm
det är sensorn jag tänkte använda, för ifall jag har förstått det hela korrekt så ger den det absoluta värdet på lutningen (och accelerationen?) hela tiden.
mer information: http://forums.parallax.com/forums/defau ... 55816#ttop
Nu är tanken alltså att den här sensorn ska styra en digital pot, och beroende på lutningen så ska poten ge en viss resistens. Vid 0 graders lutning miniresistens och vid 90 grader max. Och allt därimellan också.
Tänk att gitarrens lutning ska fungera som vredet av potentiometern.
Är jag ute på rätt väg? Är detta genomförbart? Kan jag använda de komponenter jag nämnt eller finns det en lättare väg? Hur ska man bära sig åt för att koppla ihop det hela, och vad behövs därimellan?
Skulle uppskatta lite hjälp!
Tackar!
Från Tilt till potentiometervred, gitarreffekt
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Lite grundläggande information finns här. Sedan kan det vara lärorikt att titta i Mikroprocessor-delen av forumet och särskillt då de trådar som heter något i stil med "nybörjare" eller "hur gör man för att...." osv. Alla på forumet har någon gång lärt sig detta från början och skrivit en hel del trådar med frågor som fått svar.
Men när du känner att det är dags att börja testa själv så behöver du först och främst bestämma dig för om du ska välja AVR eller PIC, det är lite som Pc och Mac, dvs grunderna är ganska lika, man väljer den man råkar gilla. En fördel om man väljer PIC är att Sodjan (här på forumet) säljer både PIC-kretsar och programmerare (en grejj som behövs för att flytta över programmet från datorn till PIC-kretsen.) Sedan köper man en PIC/AVR-krets med lagom många in/utgångar och mängd minne, plus en programmerare.
Sedan kan det ta ett tag att förstås sig på databladet, men det löser sig efter ett tag. Man brukar börja att göra (eller ladda ner) ett program som blinkar med en lysdiod. När man förstått vad som händer så fortsätter man exprimentera med större och större program.
När det gäller sensorn så stod det ganska mycket på Parallax-sajten. Den ger olika pulser beroende på lutning mm. Sedan fixar man ett program som tolkar signalerna och utför det man vill.
Hm, det här blev ett långt inlägg. Men låt dig inte avskräckas. Det kan vara lite knepigt i början, men det är bara att fråga så fort det dyker upp något problem.
Lycka till!
Men när du känner att det är dags att börja testa själv så behöver du först och främst bestämma dig för om du ska välja AVR eller PIC, det är lite som Pc och Mac, dvs grunderna är ganska lika, man väljer den man råkar gilla. En fördel om man väljer PIC är att Sodjan (här på forumet) säljer både PIC-kretsar och programmerare (en grejj som behövs för att flytta över programmet från datorn till PIC-kretsen.) Sedan köper man en PIC/AVR-krets med lagom många in/utgångar och mängd minne, plus en programmerare.
Sedan kan det ta ett tag att förstås sig på databladet, men det löser sig efter ett tag. Man brukar börja att göra (eller ladda ner) ett program som blinkar med en lysdiod. När man förstått vad som händer så fortsätter man exprimentera med större och större program.
När det gäller sensorn så stod det ganska mycket på Parallax-sajten. Den ger olika pulser beroende på lutning mm. Sedan fixar man ett program som tolkar signalerna och utför det man vill.
Hm, det här blev ett långt inlägg. Men låt dig inte avskräckas. Det kan vara lite knepigt i början, men det är bara att fråga så fort det dyker upp något problem.

Lycka till!
ok, gräver upp den här igen...
uppgiften som jag beskrev i första inlägget, går alltså lättast att lösa med microprocessorer? Det skulle inte kunna gå att lösa på lite mindre komplicerad väg?
Och vad skulle man behöva köpa för att lyckas om man väljer microproccessorerna?
det här är alltså mitt projektarbete i skolan, och det känns som att börja lära sig microprocessorer och så kan spåra ur tidsmässigt
hmmm...
vore trevligt med lite hjälp
tack
uppgiften som jag beskrev i första inlägget, går alltså lättast att lösa med microprocessorer? Det skulle inte kunna gå att lösa på lite mindre komplicerad väg?
Och vad skulle man behöva köpa för att lyckas om man väljer microproccessorerna?
det här är alltså mitt projektarbete i skolan, och det känns som att börja lära sig microprocessorer och så kan spåra ur tidsmässigt
hmmm...
vore trevligt med lite hjälp
tack