HF-Störningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ristomemo

HF-Störningar

Inlägg av ristomemo »

Hejsan

Jag har ett problem som någon klippsk kanske kan hjälpa mig med.

Jag kör en GPS av USB modell till en laptop. GPSen lämnar alltså RS232 som går in i en USB/RS232 omvandlare. Problemet är dock att när jag sänder med VHF komradion eller NMT450 så lägger USB omvandlaren eller datorns USB port av. Då måste man rycka ur o i USB kabeln för att det ska fungera igen. Det är skärmade kablar, samt att jag har monterat ferriter på kabel utan någon förbättring.

Vad tror ni om ett enkelt passivt lågpassfilter på rs232 kabeln från gpsen. Så att den högfrekventa störningen som plockas in i kabeln inte skickas in i USB omvandlaren?

Någon som kan hjälpa med schema o beräkningar? Eller någon annan lösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är du säker på att det är USBn som inte vill vara med. Det kan ju vara GPSen som behöver en reset.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Precis.. Det kan ju vara GPSen som är lite överkänslig med tanke på att den är just en radiomottagare.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det är inte GPSen som strular. Har tidigare provat att dra ur RS232 o drivspänning till GPSen, det hjälper inte. Man måste dra ur o sätta tillbaka USBn för att det ska komma igång igen. Allternativt går det att ta bort usb- enheten i enhetshanteraren, samt sedan välja uppdatera. Då hittas en ny USB enhet o allt fungerar igen.

Mina slutsatser är alltså att RS232 kaben fungerar som antenn o plockar upp HF, den störning leds in i USB omvandlaren o slår ut komunikationen med datorn. Vilket leder till att det krävs någon typ av "reset".

Den höga uteffekten från radiosändarn i närheten försämrar ju helt klart GPS mottagningen, det kan man dock leva med. Bara man slipper att göra reset efter varje samtal för att återfå GPS position.

Vad kan jag göra för att RS232 kabeln inte ska leda in HF i USB omvandlaren. (Det går inte att separera GPS o komradiokablarna mer än vad de redan är)
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Lite svårt att svara när man inte ser hur det ser ut på platsen, t.ex hur antennerna är placerade.

Bra jordning av radiosändaren är dock A o O.
Sen brukar ferriter vara bra om man tror att det är den vägen som HF kommer.

Ett sätt att testa vidare är att mata någon av prylarna med batteri för att se om störningen kommer via nätspänningen.
Ofta "låser" man på en trolig orsak, å sen visar det sig att störningen kom in på en helt annan väg.

Skulle det vara rs232 kabeln ändå, så kan man filtrera till viss del, eller ha en optokopplare mellan.

/Janne (radioamatör)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jordning på radiosändarna är bra, SWR är ok, ferriter är monterade. Jag har inte provat med olika spänningskällor av den anledningen att om jag tar lös gpsen o lägger kabeln långt ifrån antenner o radiokablage så fungerar det. Problemet är dock att så kan man inte ha kabeldragningen i drift. Har tyvärr bara ca 1 kvm takyta att använda. Har glömt bort optokopplare, tackar för iden. Har mest varit inne på någon typ av filtrering.
göcke

Inlägg av göcke »

ristomemo ; jag använde mig av 5v stabb och tog 12v från lämpligaste stället i bilen. då fungerade det.
Skriv svar