Trådlösa termometrar med loggning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jag_typ
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 december 2006, 11:09:58
Ort: Slöinge
Kontakt:

Trådlösa termometrar med loggning

Inlägg av jag_typ »

Tjena.
Jag har under ett tag funderat att logga tempraturen hemma i huset i varje eller åtminstone ett flertal av rummen.
Jag vill ha ett antal mycket små Sensorer som man kan placera på ställen där de inte syns och de ska vara trådlösa för att inte ha sladdar i hela huset. Detta innebär ju även att de bör dra väldigt lite ström, eftersom de kommer drivas med batteri.
All information vill jag skicka till någon lite mer avancerad microdator (typ PIC-krets eller liknande). Loggfilerna ska sedan hämtas av min server som jag kommer att ha nere i källaren. Antingen genom USB ,Seriell/Parallellport eller LAN, jag har nätverk i de flesta rum, så om man använder LAN skulle man ju kunna placera mottagaren på det ställe med bäst mottagning om detta skulle bli ett problem.

De delar utav projektet som jag ser blir följande:
1. Skaffa billiga, bra sensorer (Såg att ni i andra projekt diskuterat digitala sensorer ifrån Dallas Semiconductors).
2. Bestämma typ av Microprocessor
3. Bygga någon typ av radiosändare (sändningsområde 50 - 100m)
4. Bestämma Id för sensorn (alla måste ju ha ett eget ID), skulle ju kunna göras med typ jumprar eller något.
5. Få allt att skicka över infon via radion.
(Man skulle ju kunna ha någon enkel display för visning av ID och/eller Temp)
6. Sen bygga hela mottagardelen som Fas2 i projektet.

Tyävrr är jag ingen vidare expert på elektronik så jag undrar om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig få till detta. Jag har lite grundläggande kunskap i elektronik.
Vad gäller programmeringsvana så höll jag på ganska mycket med C och C++ för några år sedan. Just nu kodar jag ganska mycket i andra språk.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Detdär är ett ganska stor drej att bygga. Billig är det inte, sensor och radio kommer att kosta en slant om man ska ha många.

Batteri är inget problem då drejen bara kommer att vara på i 1sekund varje minut eller så, om man skriver programet rätt.

1. ta mätvärde
2. skicka mätvärde + ID med radio.
3. sov (strömspar läge) i 1minut.
4. goto 1.

Det kan behövas en "1½. Lyssna på radion så det är tyst innan jag sänder"

Radiolänk är beroende av villken typ av väggar du har.

Resten är nog ganska lätt om man bortser från mottagaren som kanske behöver ett större minne.

Om man är mer lat och ser mer till resultet (som jag då) så köper man färdig värderstationer med trådlös utomhus sensor, så många som det går att ha samtidigt.
Så sätter man mottagarna snyggt på ett bord. Framför/på varje mottagare så sitter det ett pappersark med texten "Sensor för badrum:" och ett hål klipt så att man ser siffrorna.

Så har man en webcam som tar en bild varje minut och sparar till disk. Därefter så får man köra ett OCR-program till text-fil. Linux kan nog göra detta i ett steg iofs.

Som du ser så stavar jag ganska illa och utöver det så föredrar jag saker som är lite gheto och snabba att göra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jo, så kan du sälja värderstationerna när du är klar eller tröttnar. En webcam är ju inte så dyr och en gamla PC har väl alla i källaren...
Användarvisningsbild
Radioman
Inlägg: 178
Blev medlem: 2 november 2006, 16:15:04
Ort: Stora Höga (4 mil norr GBG)
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Det där var inga dåliga planer om du bara har grundläggande elektronikkunskaper...

Det finns annars färdiga grejor som är riktigt bra.
Loggers som man kan stoppa undan en tid och som går på batteri. Sedan samlar man in dem och sätter sig till vid sin dator och tankar ur informationen.:)

Man kan t.ex. kolla upp temp och fukt på sin vind under ett par månader på hösten. Hur ser din frys reglering av kylan ut under ett antal dygn? osv. Mycket användbara.

http://www.intab.se/tiny/s_main.htm
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Inlägg av tgr »

Om du har lan i nästan varje rum. Varför kan du inte använda dessa trådar istället för å köra trådlöst? Om du har fullkopplad ethernet så har du väl 4 trådar över. Om du har telefon framdraget till en del rum borde du ju ha 2 trådar över där med. Kanske inte blir lika fint som trådlöst men det är ju enklare.
Att sätta sensorn på nått bra ställe i rummet och gömma en sladd till uttaget borde inte va så svårt. typ bakom lister osv...
Användarvisningsbild
Peter_L
Inlägg: 106
Blev medlem: 20 mars 2006, 03:27:49

Inlägg av Peter_L »

Skulle jag bygga en sådan sändar sak skulle jag använda PIC12F675, en temp sensor av något slag, antingen analog eller digital och en 100 kr sändarmodul från kjell http://www.kjell.com/?item=88901

och för motagaren denna http://www.kjell.com/?item=88900

Ett roligt project att lära dig pic kretsar tycker jag. Fast först ska du lära dig blinka en lysdiod med pic osv, sen få två pickar att kunna prata seriellt med varandra via kabel, och sen kan du gå över till trådlös överföring.


Enchipsdatorer är en rolig hobby som man kan göra allt möjligt skoj med !!!
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Har för mig att de trådlösa termometrar (LaCrosse) som Kjell säljer använder 433 Mhz. Dessa kostar 99:- och blir nog bra mycket billigare än att bygga allt från grunden. Tar kanske någon timme innan man listat ut hur de skickar data men det borde rimligtvis inte vara något avancerat protokoll med tanke på priset.

hmm... Nu blev jag faktiskt själv sugen på att bygga en mottagare till dessa med rs232 utgång... :D
jag_typ
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 december 2006, 11:09:58
Ort: Slöinge
Kontakt:

Inlägg av jag_typ »

Det kanske är ett ganska stort projekt att ge sig in i.

Men om jag skulle vilja börja lära mig programmera lite PIC. Vad bör man köpa in? Som sagt, jag är ny på detta. Men det hade varit kul att lära sig lite.
Finns det några PIC programmerare som stödjer USB, eller är alla Parallell eller Seriell anslutning. Jag funderar på om man ska köpa in till skolan, alla elever har bärbara datorer med endast USB. Men man kan ju ha en stationär dator där PIC-läsarn är inkopplad annars, så det är ju inga större problem.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det är, som tidigare sagts, ett ganska stort projekt. Men det finns ju alla möjligheter att ta det bit för bit. Man börjar med en mikrokontroller och lysdiod. Lägger kanske till någon form kommunikation, t.ex RS232 och kompletterar med tempmätning. Sedan går man vidare och gör den trådlös för att sist göra den batterimatad.

Kan man jobba på det sättet i steg så blir det genast mycket rimligare. Läs FAQ och befintliga trådar på forumet om mikrokontrollers. Bestäm utifrån det om du vill köra PIC eller AVR (eller något annat) och läs på om den processortypen. När du kör fast på specifika sakar så slänger du in en fråga här så brukar folk gärna hjälpa till.

Vad gäller just PIC så är nog den mest rekommenderade programmeraren Wisp628 som Sodjan (Jescab) säljer. Alternativt kör man Microchips ICD2 med lite mer debugmöjligheter. Den är å andra sidan betydligt dyrare. Sodjan brukar även ha lite lämpliga nybörjar-PIC:ar hemma, t.ex 16F628A, 16F88.
jag_typ
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 december 2006, 11:09:58
Ort: Slöinge
Kontakt:

Inlägg av jag_typ »

Jag får börja titta på hur jag ska göra. Fler frågor kommer säkert dyka upp framöver..

Jag hittade för övrigt en produkt som gör vad jag vill på Elfa för en liten kostnad av 4000:- :oops:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10878.htm
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Men om jag skulle vilja börja lära mig programmera lite PIC. Vad bör man köpa in?

Som vfr sa, så säljer jag Wisp628 : http://www.jescab.se/Wisp628.html

> Finns det några PIC programmerare som stödjer USB,

Jorå, men då får man normalt lägga på ett par hundra.
Personligen kör jag alltid mina Wisp628 via en USB->RS232 konverter.
Fungerar perfekt.
Man använder USB/RS232 konvertern istället för en vanlig RS232 kabel,
man ansluter alltså Wisp628 direkt i kontakten på konvertern, så det bli
inga extra kablar och kompakt och bra.

> Jag funderar på om man ska köpa in till skolan,...

Kontakta gärna mig direkt, kontaktinfo : http://www.jescab.se/Kontakt.htm
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Lösningen med en "riktig" seriell programmerare (som t.exWisp), i motsats till enkla bitbangade varianter för serie eller paralellport, är att den är relativt framtidssäker. Även om man inte har serieport på datorn så fungerar det även med omvandlare från USB och det gör oftast inte dom enklare typerna.
Användarvisningsbild
elexidor
Tidigare BluesBoy
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 juni 2006, 18:44:48
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor »

Sorry för sent inlägg...
Jag tycker det låter som du är ute efter ZigBee eller liknande. Har du kollat in Freescale's produkter: http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... 5&tid=tChl
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

ZigBee är nog rätt MEN jag var på ett freescaleseminarium i våras och avråddes från att använda ZigBee ännu i "helt egna projekt" tydligen så finns det en del att göra både på HW och stack/SW sidan innan ZigBee ligger på prosumernivå. Iallafall om man skall följa standarden och ha kompatibla grejor och inte tänker lägga ned hundratals timmar. Om man istället använder enbart Freescaleprylar så ansåg dom att det var nästan görbart idag (dvs våren 2006).
Användarvisningsbild
elexidor
Tidigare BluesBoy
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 juni 2006, 18:44:48
Ort: Vadstena
Kontakt:

Inlägg av elexidor »

Ok, jag träffar Freescale nu i februari så då ska jag uppdatera mig lite. Är nämligen sugen att testa lite ZB hemma...;)
Skriv svar