RS485 Master

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

RS485 Master

Inlägg av TomasL »

Skall implementera en RS485 master i 18F8622an.
Om jag fattat rätt så finns det inget nativt stöd för "Handskakningen" i PICarna, däremot för addressering osv.

Jag gissar, rätta mig om jag har fel, att jag hanterar detta i princip som en vanlig RS232, med det undantaget att jag har en pinne extra som styr sändaren/mottagaren, dvs innan jag skickar data så sätter jag denna pinne hög(låg beroende på implementation), och när alla data skickade så gör jag omvänt för att kunna ta emot data.

Nått annat att tänka på när det gäller RS485?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är korrekt.

Vad man kan tänka på lite är hur mycket tid man skall ha mellan mottagning och sändning i en enhet. Detta beror väldigt mycket på hur man sköter just strobningen av sändaren. När man sänt klart tar det en liten stund (beroende på hur man implementerar stroben) innan sändaren "släpper" och någon annan enhet har möjlighet att sända. Kan man få en bra timing på stroben så att den släpper väldigt nära slutet på sista stoppbiten så kanske man inte behöver tänka alls på det.

Kör man däremot med t.ex dumma repeatrar på linjen som kan ha 1-2 teckentider i vändningstid, så måste man ta stor hänsyn till det.

Sedan bör man ha en tanke på terminering. 100-120 ohm i vardera änden plus helst någon form av failsafe. Antingen i drivkretsarna eller som extern pullup/pulldown tillsammans med termineringen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Termineringen känner jag till.
Timingen styrs av de andra enheterna jag skall prata med, så jag måste vänta 22 bitar innan jag pratar igen, eller kan förvänta mig svar.

Har konstaterat att ELFA har en hel uppsjö av RS485 kretsar, några förslag, 2-tråd mycket korta avstånd, typ 0,5 meter eller så. behöver inte, vad jag vet i dag galvaniskt skilld (kan kanske vara bra iofs).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Tja. MAX485 t.ex. Typ standardkrets. Till failsafe kan man ta 1K-10K från vardera 485-tråden till resp. matning.

Timingen gäller även _efter_ att du fått ett svar och själv skall sända igen!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Timingen gäller även _efter_ att du fått ett svar och själv skall sända igen!
Vet.
Skriv svar