JUMBO Servo

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

JUMBO Servo

Inlägg av Cano »

Jag skulle vilja kunna styra en vanlig borstad DC motor som ett RC servo (modell större).

Jag skulle vilja att den kunde styras som ett vanligt RC servo med t.ex. en RC motagare eller annan fyrkants generator.
Jag är inte så insatt i elektronik, kan bara de enklaste grunderna.

Min fråga är: kan man använda typ en M51660L (sitter i en del servon)? givetvis skulle jag behöva några saftiga MOSFET'ar och nätdel.

Jag har tittat i databladet för M51660L där de har ett schema för just ett servo, men jag förstår den inte helt, hur simpel den än må vara.
Skulle man kunna modda det schemat för mitt syfte? Den har väl ingen "full" H-brygga, skulle det ställa till problem när man vill driva större grejor?

Super bra forum förresten!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Välkommen. Du får gärna länka till Datablad.

Den kretsen använd ju även till själva drivnignen av motorn. Så om du vill hänga på en större motor så måste du modda drivningen helt. Det räcker inte med att sätta dit kraftigare transistorer. Det beror ju på hur stort servo du tänker bygga.

Kan du ge lite mer infromation?
Vad är det för motor?
Hur kommer den att användas?
Vad ska styra den?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Vad ska du ha för ärvärdesgivare? Vridpot? Enkoder?
Ska motorn kunna snurra flera varv, eller mindre än ett varv??
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

www.oatleyelectronics.com/pdf/m51660e.pdf
Men den här IC var bara en tanke för att visa vad jag är ute efter. Schemat i databladet visar ett RC servo.

Har ingen speciell motor i åtanke, kanske 12-24VDC uppåt 300W, tänkte stort för att kunna prova att styra olika stora motorer (finns väll transistorer som klarar ca.60V 50A och några hundra Watt?).
Motorn ska vara växlad och jag vill använda vridpot mot växeln precis som på ett vanligt RC servo. Så motorn kommer att snurra flera varv.

Det jag är ute efter är att bygga ett servo som fungerar exakt som ett RC servo fast större. Vill ha något som är relativt starkt och skapligt snabbt, hur nogrann den är positionerings mässigt är inte så viktigt. Den ska helst vara enkel att bygga och JÄTTE billig.

För att styra servot tänkte jag mig en "Servo Tester".
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo3.htm
Den fungerar på vanliga RC servon. Men jag vet ej om den skulle funka för mitt lilla projekt?
Känner mig mer noob nu när jag skrivit detta än när jag fick idén till mitt projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då ska du inte bygga så. Du kommer nog inte att hitta någon transistor som klarar av att bärnna 300W rill överkommligt pris. Det du behöver är någon typ av PWM reglering. Dvs. att du pulsar spänningen till motorn istället för att variera spänningen. Så behver du inte kyla bort lika mycket effekt i transistorerna. Det går att bygga med en grund av OP förstärkare. Jag skulle rekomendera att du börjar med att bekanta dig med OP-förstärkare. Och kanske bygga egen styrning till ett litet servo innan du tittar på stora motorer. Det finns några trådar om PWM och H-bryggor. Kolla dom.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Överkomligt prisär relativt.Jag kan tycka att man kan lägga lite extra pengar på kradtigare transistorer då man kan använda dom till flera olika motorer. Vet ej exakt vad de kostar men gissar på ca 70kr/st och man behöver ju bara 4 per motor.
PWM reglering och OP förstärkare låter vettigt. Men jag är ju inte så haj på elektronik. Vill ha vridpot som ärvärdesgivare.
Jag kan själv inte designa ett sånt här projekt. Är det någon som har sett ett liknande och kanske har lite länkar eller lättläst fakta.

Tack för så snabba svar.

För att förtydliga lite jag vill kunna driva ett stort servo med en cirkulär eller linjär rörelse och motor givaren ska också vara cirkulär eller linjär.
Elektorniken där i mellan har jag mycket små kunskaper om.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det framgår inte av databladet (vad jag kan se) men jag är nästan helt säker på att motorn i rc-servos drivs med pwm i samma frekvens som ingångs-singnalen, dvs c:a 50Hz vilket borde fungera bra även på en större motor.
Så för en "enkel" lösning med prestanda som ett vanligt analogt servo så tycker jag att du har tänkt rätt från början.

Mitt tips blir att köpa några kretsar och testa att styra ett vanligt rc-servo med först och sen konstruera ett drivsteg till en större motor och testa.
Jag är inte säker på att det kommer fungera bra men jag tror det.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Ehm, 50Hz??. Servon brukar så vitt jag vet styras med pulser kring 20kHz, och pwm funkar också fint från någon kHz uppåt 20kHz och däröver.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är också lite skeptisk. Men jag har inget RC servo att mäta på. Men jag är säker på att det inte är PWM på högre frekvenser. Jag tippar på en analog lösning.

EDIT: läste databladet lite bättre. Nu lytar jag åt att Chribbe76 faktiskt har rätt. Blockchemat får mig på de tankarna. Då borde det gå att använda kretsen för att styra kraftigare transistorer. Men då får man bygga drivsteg till den låga sidan också. Och antagligen darligtontransitorer eller FETdrivare på den höga.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag får ta och skruva isär ett servo och mäta lite.
Vad borde jag få för resultat? Jag kan ju mäta om den reglerar spänningen men om den kör med PWM måste jag inte ha ett oscilloskop eller blir spänningen konstant när jag mäter med en voltmeter vid olika pulslängder?
Det där kanske lät lite kryptiskt :/ Hoppas ni förstår frågan.

En liten dum fråga med tanke på mitt projekt men "höga och låga sidan på FET drivaren"? Fattar inte! ska läsa på mer.
Jag har inte hunnit läst på så mycket om H bryggor än.
Skulle det inte fungera med bara 2 FET'ar (fram/back/ingen spänning) precis som på ett RC servo?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En H-brygga behöver 4 transitorer. Om du ska köra fram och bak så måste du ha 4 transitorer. Höga och låga sidan referarar till pluss och minussidan på motorn. Men var FET drivaren kom in i bilden fattar jag inte. Meningen är inte ett citat från mig iafa.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Du kommer inte kunna se skillnad på pwm och analog reglering med en multimeter men jag är övertygad om att det är pwm med låg frekvens.

Du skulle kunna använda elektroniken till ett befintligt servo och använda motorkablarna för att trigga optokopplare till en H-brygga.
Du kan följa det här schemat och bara koppla optokopplarna på ett annat sätt.
Med tanke på den låga pwm-frekvensen borde du kunna bara byta ut transistorerna till FET och slänga på kraftiga skyddsdioder (MatningsSpänning under 20V borde fungera utan problem).
Men kraftelektronik är inte min starka sida så inga garantier.

http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/t ... rcuit.html
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

danei
Jag vet att man behöver 4 transistorer till en H-brygga, jag skrev det längre upp i tråden.(klagar inte, tacksam för alla svar)
Men du skriver at om man ska köra både fram och bak så måste man ha 4 transistorer.
Rätta mig om jag har fel nu.
I schemat på databladet för M51660L så finns det så vitt jag kan se bara 2 transistorer.
Och jag är 100% säker på att den går både fram och bak.

Tack för alla svar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst, men då är låga sidan integretad i kretsen. Om du ska köra med riktigt stora motorer så kommer inte kretsen att klara det. Då måste du ha externa transistorer där med.
bearing

Inlägg av bearing »

OT:
Fanfar!

ssssssssssexzzzz!
tuuuuååssssennn
UUUUIIIIIINNNNNLÄGGGGGÖÖÖHH!
Skriv svar