All-Solid Kondensator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

All-Solid Kondensator

Inlägg av 13th.Marine »

Sitter här på DH och en tjej från moderkortstillverkaren Gigabyte springer runt och gör reklam för deras senaste moderkort med bland annat all-solid kondensatorer som ett av huvud-säljargumenten.

Bland annat ska dessa hålla 6ggr längre än vanliga ellyter (enligt ett diagram).

Nu är det såhär att jag aldrig hört talas om all-solid kondensatorer, testade att googla men allt jag fann handlade om detta moderkort.

Nån annan som vet något om dessa "super"kondensatorer?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Menar hon inte vanliga torrelektrolyter?

De är ju ingen nyhet direkt, de brukar användas i produkter som kräver lång livslängd.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Troligen menas torra E-Lytar. Typ OS-Con och samma teknik. Betydligt bättre egenskaper, men större och bra mycket dyrare.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Okej, då vet man det =)
Dock fick de det att låta som om det vore en världsnyhet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Givetvis. :)
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Till världsnyheterna får man väl dock säga att kondensatorer/ackumulatorer som tar hjälp av kolnanorör (utdragna-fullurener-saker) hör... verkar väldigt fint. Visst, supercaps har väl funnits ett tag... men den "lilla tweaken" ger betydligt vidare användningsområden.
Fem år till marknadslansering dock, hoppas dom lägger på ett kol!
Ta en kik vettja
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Supercap och torra e-tytar är inte samma sak....
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Antar att det var menat som en kommentar på mitt inlägg? Förstår inte riktigt vad du vill säga...
Visst håller jag med om att främsta användningsområdet för supercaps inte är att jämna ut spänning, men det var mest ordet "världsnyhet" som jag triggade på... orkade inte starta en ny tråd bara för att skriva: Titta vad jag hittat för trevligt forskningsprojekt på MIT, har ni läst om det?

Men jag får ursäkta om det var tråkigt, gammal nyhet eller på något vis (genom min okunskap) stötande.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, inte alls - kommenterade det bara för att inte förleda någon till att tro att torra e-lytar och supercaps var samma sak. Båda är väldigt bra och användbara komponenter, men med milsvida skillnader i egenskaper...
Skriv svar