Var hitta T-spårsbord till bra pris?
Var hitta T-spårsbord till bra pris?
Solectro tar ca 3000:- + moms för en 1000 x 375 x 20 i planfräst aluminium, nån som har något billigare tips?
länk: http://www.shorl.com/degapryvigrako
Man kan ju borra en egen platta men t-spår är ju lättjobbat.
länk: http://www.shorl.com/degapryvigrako
Man kan ju borra en egen platta men t-spår är ju lättjobbat.
Än så länge lutar det åt att göra ett eget bord, monoton har en 70-kilos stålskiva och tillgång till rejäla maskiner.
Problemet med att beställa en 500x500 skiva från usa är ju priset + frakt + tull +moms. då är man nog uppe i solectro-priser i alla fall.
Men hittar du nåt bra, gärna på hemmaplan, gärna begagnat så är jag med!
Problemet med att beställa en 500x500 skiva från usa är ju priset + frakt + tull +moms. då är man nog uppe i solectro-priser i alla fall.
Men hittar du nåt bra, gärna på hemmaplan, gärna begagnat så är jag med!
den andra killen som håller på med dar303 och bygger cnc-fräs:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=14437
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=14437
Jag har också tittat runt lite efter t-spårsskivor. Funkar det verkligen bra med aluminium? Om man vill dra fast aluminiumgrejer så känns det som om det inte skulle vara jättesvårt att böja bordet (antingen temporärt eller plastiskt), och det skulle ju vara inte så lite irriterande.
"Riktiga" maskiner brukar väl ha bord av gjutjärn?
Arvid
"Riktiga" maskiner brukar väl ha bord av gjutjärn?
Arvid
Jo man brukar ha gjutjärn i ordinarie maskiner och det är då i ganska mycket kraftigare konstruktioner. Men för stegmotorer, "handöverfräs" spindlar så räcker det nog med alu och M6-M8 bult i T-spår med 8-10mm bredd. Men det skadar nog inte att ha lite tjocklek på borden för det sviktar mer än man tror.
Som en liten parentes så kan jag nämna gjutjärns bordet jag har på min maskin där får jag lasta på någonstans i området 40-50 ton på. Vi kan bara lyfta 10 och det är ungefär det som jag har haft uppe. Men där kan vi dra M20 bult i 12.9 kvalitet med 1m rör på nyckeln tills det är ordentligt stopp. Vi har någon gång provat med M20 gängstång på metervara men de är i sammanhanget som en gummisnodd och drar vi till ordentligt även utan rör på nyckeln så ändrar vi stigningen så en mutter inte går på efteråt.
Skillnaden ligger då också i vad man ska klara av. Jag har som tyngst plöjt ner 40hk vid 80rpm. Högmatningsfräsning så kan det röra sig om 20-40hk vid 500-800rpm (2mm skärdjup 100fräs och 7500mm/min bordmatning i Weldox 900) . Då har det visat sig att 15-20hk servona för matningarna inte orkar med riktigt. Men det är något man måste se för att tro på det.
Man vill ju inte att en bit för några hundratusen i material ska bli skrot för att det flyttar på sig under bearbetning. Det är extremfall och normalt kör vi inte på långa vägar så hårt.
Att köra med kanske 200-300watt ut i spindeln vid 10000 rpm och 0.1% i moment på axlarna kräver inte riktigt lika mycket för att hålla fast.
Jag har kört upp till 4mm mässingplåt sittande med dubbelhäftande mattejp. Problemet var inte att det satt löst utan att få bort de färdiga detaljerna utan att bocka eller på annat sätt skada plåten.
Mikael
Som en liten parentes så kan jag nämna gjutjärns bordet jag har på min maskin där får jag lasta på någonstans i området 40-50 ton på. Vi kan bara lyfta 10 och det är ungefär det som jag har haft uppe. Men där kan vi dra M20 bult i 12.9 kvalitet med 1m rör på nyckeln tills det är ordentligt stopp. Vi har någon gång provat med M20 gängstång på metervara men de är i sammanhanget som en gummisnodd och drar vi till ordentligt även utan rör på nyckeln så ändrar vi stigningen så en mutter inte går på efteråt.
Skillnaden ligger då också i vad man ska klara av. Jag har som tyngst plöjt ner 40hk vid 80rpm. Högmatningsfräsning så kan det röra sig om 20-40hk vid 500-800rpm (2mm skärdjup 100fräs och 7500mm/min bordmatning i Weldox 900) . Då har det visat sig att 15-20hk servona för matningarna inte orkar med riktigt. Men det är något man måste se för att tro på det.

Att köra med kanske 200-300watt ut i spindeln vid 10000 rpm och 0.1% i moment på axlarna kräver inte riktigt lika mycket för att hålla fast.
Jag har kört upp till 4mm mässingplåt sittande med dubbelhäftande mattejp. Problemet var inte att det satt löst utan att få bort de färdiga detaljerna utan att bocka eller på annat sätt skada plåten.
Mikael
haha, CNC-porrnovell? :)
Allvarligt talat så verkar det vara lite problematiskt att få tag på rätt typ av t-spårsbord till vettigt pris...men vi drar oss lite för att göra ett bord i stål...i och för sig så är det ju tomas/monoton som får göra allt skitjobb men bordet är ju inte direkt det enda som ska fixas på maskinen... :)
Allvarligt talat så verkar det vara lite problematiskt att få tag på rätt typ av t-spårsbord till vettigt pris...men vi drar oss lite för att göra ett bord i stål...i och för sig så är det ju tomas/monoton som får göra allt skitjobb men bordet är ju inte direkt det enda som ska fixas på maskinen... :)
skulle jag börja bygga så hadde jag utan tvekan valt gjutjärn
dock inte hur som helst, för det första ska man ha rätt kvalitet på gjutgärnet, lagom seghet och homgent material
när den gjutits ska den svalna långsamt och fint
och efter det ska den åldras i godan ro
minst 6 månader och gärna två år
fina riktjärn i gjutjärn fanns beskrivet i katalogerna som lagrat i 50 år innan slutbearbetning
numera så kan man påskynda åldringen med värmebehandling
detta minskar även spänninggarna i gjutjärnet
en viss anledning till kunskapen är från min far som hyvlade fräsmaskinsbord i gjutjärn i många år
som exempel på dåligt lagrat gjutjärn var då dom hadde panik och det togs ett råmatrial som knappt hadde ljumnat ttill sig och börjades berabetas
när det skulle kontrollmätas efter hyvlingen så hadde den slagit sig 1.3 mm på ca 1.5m , bara till att slänga skiten och ta nästa, som dock fick värmebehandlas och lagras i någon vecka
dock inte hur som helst, för det första ska man ha rätt kvalitet på gjutgärnet, lagom seghet och homgent material
när den gjutits ska den svalna långsamt och fint
och efter det ska den åldras i godan ro
minst 6 månader och gärna två år
fina riktjärn i gjutjärn fanns beskrivet i katalogerna som lagrat i 50 år innan slutbearbetning
numera så kan man påskynda åldringen med värmebehandling
detta minskar även spänninggarna i gjutjärnet
en viss anledning till kunskapen är från min far som hyvlade fräsmaskinsbord i gjutjärn i många år
som exempel på dåligt lagrat gjutjärn var då dom hadde panik och det togs ett råmatrial som knappt hadde ljumnat ttill sig och börjades berabetas
när det skulle kontrollmätas efter hyvlingen så hadde den slagit sig 1.3 mm på ca 1.5m , bara till att slänga skiten och ta nästa, som dock fick värmebehandlas och lagras i någon vecka

man stoppar in allt i en större industriugn och värmer upp det till anlöpning(inte helt säker, jag kan fråga om det behövs, det står en 200m hemmifrån) och sedan så får det svalna av sakta, lagom att ploka in på eftermiddagen och värma till det på kvällen och plocka ut det på morgonen, om det är rimligt små bitar
Det lutar åt stålbord, 25mm vanligt konstruktionsstål (1412 motsv) som bearbetas ned till 20mm, med lättningsurtag undertill och översidan med gänghål i raster om ca 50mm istället för T-spår. Med lite tur kan jag komma ner i 20kg bordsskiva. Inte bästa materialet och skulle helst ha T-spår men vill inte ha en bordsskiva som väger 100kg och inte betala över 5000:- för råmaterialet till en Aluplåt eller stålplåt i bättre kvalitet (2541)
Givetvis ska plattan värmebehandlas/avspänningsglödgas innan färdigbearbetning för att minimera spänningarna.
Förmodligen blir det en platta 500x600x20 om inget bättre dyker upp.
Givetvis ska plattan värmebehandlas/avspänningsglödgas innan färdigbearbetning för att minimera spänningarna.
Förmodligen blir det en platta 500x600x20 om inget bättre dyker upp.